Skogsmiljö och Trädlära

Klimatförnekare

5 inlägg 2637 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klimatförnekare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Klimatförnekare

Fredrik Reuter  
#339556 Hej,
Sakfrågan är ju lite intressant.
Det hade varit intressant med en faktabatalj istället för att;

"- Ni är miljövidriga!"
"- Det är vi inte alls, men ni förstör naturen..."
"- Men vi planterar nya träd som tar upp CO2"
"- Ja, men rätt använt är betong minst lika bra!"

Hans Rosling skulle göra en video i ämnet så det blev lite klarhet.

Enligt Svensk Betongs sajt så står betongen för 2-3% av Sveriges CO2 utsläpp årligen, detta främst vid tillverkningen då sten hettas upp till 1.500 grader C.
Men eftersom människan tar bort CO2 ur materialet säger samma sajt att betong i byggnader årligen tar upp 300.000 ton CO2 årligen, detta motsvarar 15-20% av årliga utsläpp. Det hela kallas karbonatisering.

Vidare säger betongförespråkare att byggnader i betong har (typ) dubbla livslängden mot trä.

http://www.svenskbetong.se/hallbarhet/karbonatisering

Hur väl stämmer detta?

Användarvisningsbild

Re: Klimatförnekare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339584 Om man får tro engelskspråkiga Wikipedia, så leder denna karbonatisering till att armeringen rostar sönder och att cementen förstörs https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonatation

Således torde inte karbonatisering vara särskilt önskvärd på betongbyggnader.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Klimatförnekare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339596
Fredrik Reuter skrev:Enligt Svensk Betongs sajt så står betongen för 2-3% av Sveriges CO2 utsläpp årligen, detta främst vid tillverkningen då sten hettas upp till 1.500 grader C.
Men eftersom människan tar bort CO2 ur materialet säger samma sajt att betong i byggnader årligen tar upp 300.000 ton CO2 årligen, detta motsvarar 15-20% av årliga utsläpp. Det hela kallas karbonatisering.

Vidare säger betongförespråkare att byggnader i betong har (typ) dubbla livslängden mot trä.

http://www.svenskbetong.se/hallbarhet/karbonatisering

Hur väl stämmer detta?


Karbonatisering sker främst när betongen krossas efter rivning och är som Niklas skrivit inte önskvärt så länge betongen används i byggnader. Vad jag lärt är att betong kan ta upp 70-90% av den koldioxid som frigörs vid bränningen till cement. Det man glömmer är att bränslet vid förbränning och brytning aldrig tas upp igen.

När det gäller miljödebatter så upplever jag att det är två frågor som ofta sammanblandas och som vi från skogssidan sällan bemöter. Vi resonerar oftast utifrån att skogen är det bästa alternativet när valet står mellan förnybart och fossilt. Medans våra debattmotståndare oftare ser skiljelinjen konsumtion/ickekonsumtion, detta skiner igenom allt som oftast bland annat i kommentarerna efter Hermans krönika.
Är miljörörelsen oroad över vad skogen används till så se till att påverka konsumenterna då, det fungerade ju bra när det gällde klorblekningen.

Användarvisningsbild

Re: Klimatförnekare

Fredrik Reuter  
#339597 Hej,
Tack för infon om betong, spännande, och säkert en diskussion vi kan utveckla!
Givetvis tas inte tillverkningen med i sammanhanget, men det tror jag inte heller görs i skogen. Gissar varje kubikmeter träd kan ha upp till 2l förbrukad fossil olja.

Jag har också förundrats över debatten. Antingen förs ett tvåfrontskrig i debatten eller också så är det att det pratas äpplen och päron.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).