Motorsåg och handhållet

Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

17 inlägg 8108 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Fredrik Reuter  
#339203 Är det vanligt att använda instick i mitten av fällskäret, rakt igenom stammen och sedan slå i en kil i spåret som blir på andra sidan trädet, sedan kapa antingen under eller över kilen som de gör på videon?

Detta verkar vara en video från Japan där kvinnor går kurs i att fälla träd med motorsåg, Google Translate säger: "Utmaningen till skogskvinnor rännstenen skärning" om man översätter videorubriken.

Används denna teknik i Norden?





   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Göt  
#339206 inte rent så där kanske men man får ju in kilen i alla fall, på AB kursen gjorde vi instick under fällskäret och satte in kilen på granna träd och sågade framifrån och bak :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

jannee  
#339208 Skär i hjärtat på en äkta smålänning när man ser hur en fot virke bara slarvas bort. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

molnia  
#339210 märkligt tillvägagångssätt.. den tryckökning som den inknackade kilen skapar förloras ju när man sågar över kilen. större risk att det nyper över kedjan också...
behöver knacka in kilen ganska långt för att få effekt eftersom de skapar en svädsbred springa över kilen... :surp:

Avatar Fallback

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339215 Det nämndes som ett alternativ när man skall kila smala träd (som det är här), men då gör man ett säkert hörn först, instick (bakifrån eller framifrån, minns inte) och sedan i med kilen och av med hörnet.

Avatar Fallback

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

axwell  
#339221 Det amatörmässigt utförda insticket kan begränsa risken för spjälkning, fast i exemplet såg jag ingen överhängande risk för det.

Kör med instick framifrån vid med- och baklut.

Tycker att brytmånen levde farligt pga vingel med sågen, usch ryane mej (eller vad det nu heter).

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339225
jannee skrev:Skär i hjärtat på en äkta smålänning när man ser hur en fot virke bara slarvas bort. :oops:


Det skär även i hjärtat att köra med en sådan slö kedja.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

JensSkoog  
#339228 Märkligt sätt å göra det på, och lite vinglig såganvändning. Men, det är väl ågon som är under uppläring :?: :?:

Avatar Fallback

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

åberg  
#339267 Gissar att de skulle göra som i den här videon:


Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339270 Tycker inte sånt här hör hemma här alls, det ligger en bra låg nivå och är nog inget SF ska bidra med om vi ska hålla en hög och trovärdig kunskapsnivå.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

JensSkoog  
#339300
Mange skrev:Tycker inte sånt här hör hemma här alls, det ligger en bra låg nivå och är nog inget SF ska bidra med om vi ska hålla en hög och trovärdig kunskapsnivå.

Går väl att lära av andras fel, men det är ju even svårare än att lära av dom felen man gör själv :mrgreen:
Men det jag ogillar är hur dom gör riktskär och fällskär i olika nivån. Jag tänker som så att när riktskär och fällskär är i plan, så jobbar dom mekaniska kraftorna bäst. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339305
JensSkoog skrev:Går väl att lära av andras fel, men det är ju even svårare än att lära av dom felen man gör själv :mrgreen:
Men det jag ogillar är hur dom gör riktskär och fällskär i olika nivån. Jag tänker som så att när riktskär och fällskär är i plan, så jobbar dom mekaniska kraftorna bäst. :wink:

Olika nivå kan behövas i vissa fall, t.ex. när man fäller riktigt grova lövträd här nere i södra delarna av landet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339307
JensSkoog skrev:Går väl att lära av andras fel, men det är ju even svårare än att lära av dom felen man gör själv :mrgreen:
Men det jag ogillar är hur dom gör riktskär och fällskär i olika nivån. Jag tänker som så att när riktskär och fällskär är i plan, så jobbar dom mekaniska kraftorna bäst. :wink:

Då får du ingen klack det kan vila på om gångjärnet brister.
Brister gör det om det inte är tillräcklig längd på fibren när de ska böja sig.

Inte alla hugger gran....

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

JensSkoog  
#339328 Ni har självklart rett båda Mange och Th :grin: I huvudet var jag i granskogen, där jag är mestadels! Men om jag hugger grovt löv gör jag på annat sätt.
Men, jag gör aldrig riktskär och fällskär två fot över marken som man ser på så många av dom här filmarna :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsfällning med instick i fällskäret (Video)

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339329 Två fot över marken är väl det bara typiska amerikaner som håller på med. Jag antar att norrmän har mycket mer kunskap om vad som gäller för att göra rätt :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).