Vedmaskiner, flishuggar

Kellfri vedklyv, trasigt ventilpaket

4 inlägg 6757 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri vedklyv, trasigt ventilpaket

Talhagen  
#339043 Hej på er!

Mekade lite med min Kellfri vedklyv HK 750 igår som inte vill gå som den ska. Tog ur ventilkäglan ur ventilpaketet då käglan gått trögt och fastnat, ibland i fel läge. Med ut följde små bitar av en eller flera o-ringar. Någon som vet vilken dimension dessa ringar har och var de ska sitta?
Det finns många spår inne i ventilhuset så jag gissar att det ska sitta ringar i alla spår eller?
På Kellfri hade man inga ringar att sälja, visste inte vilken dimension det var, eller var de skulle sitta.
Nytt paket kostar 1450:- plus moms, känns löjligt med tanke på vad o-ringar kostar...

Tacksam för tips, har ingen direkt erfarenhet av hydralik :smile:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Kellfri vedklyv, trasigt ventilpaket

Fredrik Reuter  
#339057 Hej,
Det finns inga beteckningar eller fabrikat på ventilblocket?
Har du det så är det säkert fler här på skogsforum som kan hjälpa dig.

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklyv, trasigt ventilpaket

ulfgustav  
#339152 Hej
Sannolikt så kommer o-rings bitarna från tätningar i hydraulcylindern, i ett ventilpaket så sitter det i allafall normalt sett bara statiska oringar och t.ex inga oringar på sliderna endast i slidändarna och på ev. kåpor. Sedan så är väl denna tillverkad i Kina och då kan man aldrig vara säker på vad de hittat på

Avatar Fallback

Re: Kellfri vedklyv, trasigt ventilpaket

Talhagen  
#339162 Bra, tack så mycket för svaret!

Kollade lite extra på ringarna i ventilpaketet och de verkar faktiskt hela. Pratade med en hydraulikfirma på orten som hade samma gissning som du.
Får lämna klyven dit så får de täta om cylindern.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).