ons 12 aug 2015, 19:02#339101Ligger hemma med ryggskott ,så man har tid att kolla runt lite .
Måste erkänna att jag inte varit inne på Mina sidor förut ,men rota fram ett papper
från skogsvårdstyrelsen,och hitta lösenordet.
Kolla på detta med laserskaning av mina marker.
Synd bara att det är så gammalt mitt var från 2011,hinner hända mycket på några år.
Nån som har koll på hur ofta dom har tänkt skanna,jag är från Skara.
Sen en fråga kanske jag som är trög men ,fattar inte det här med grundyta ,kolla på ett skifte jag har
där var grundytan 33m2/ha.
Förstår att ytan ökar ju mer m3/ha .
????????????
Nån som kan förklara för en trögtänkt.
Jag har varit med i skogen när dom mäter med en son där plåtbit med ett spår i(kommer inte ihåg vad den heter)
och mäter fram m3 i en grundyta.Men vad har det med m2 att göra.
Skogsfastigheter
Laserskanning, karta mina sidor

ons 12 aug 2015, 19:14#339103Plåtbiten med hål kallas relaskop, och med den mäter du grundyta i m2/ha.
Grundytan är tvärsnittsarean av alla stammar! Så om ett bestånd har 33 m2/ha i grundyta, så betdyer det att stubbarean på alla träd (om du sågar av dem 1,3m över marken, brösthöjd) inom ett hektar blir totalt 33 m2. Du kan förstås också klava alla träd och från diameterna beräkna arean och därmed grundytan, men hur kul är det.
Så grundytan tillsammans med trädets höjd ger en ganska bra uppskattning om hur stort trädet är (i m3sk). Och om man tar medelhöjden för hela beståndet (grundytevägd medeldiameter) så kan man uppskatta beståndets volym, eftersomman vet ungefär hur träd växer (det som kallas formtal).
Sist jag frågadev var det här med laserskannig en engångsgrej, men skogsstyrelsen hade gärna haft pengar till att göra det med jämna mellanrum.
Grundytan är tvärsnittsarean av alla stammar! Så om ett bestånd har 33 m2/ha i grundyta, så betdyer det att stubbarean på alla träd (om du sågar av dem 1,3m över marken, brösthöjd) inom ett hektar blir totalt 33 m2. Du kan förstås också klava alla träd och från diameterna beräkna arean och därmed grundytan, men hur kul är det.

Så grundytan tillsammans med trädets höjd ger en ganska bra uppskattning om hur stort trädet är (i m3sk). Och om man tar medelhöjden för hela beståndet (grundytevägd medeldiameter) så kan man uppskatta beståndets volym, eftersomman vet ungefär hur träd växer (det som kallas formtal).
Sist jag frågadev var det här med laserskannig en engångsgrej, men skogsstyrelsen hade gärna haft pengar till att göra det med jämna mellanrum.
Självvald väg i egen skog
ons 12 aug 2015, 20:27#339114
En av gubbarna som jobbat fram dom kartor som vi nu kan se på Skogsstyrelsen sa, "Markskiktet med jord, berg och stenar förändras nästan inte alls, ser ingen anledning att bekosta någon upprepning inom överskådlig tid".
Det gäller skanningen, flygfotograferingen kommer att förnyas lika sällan/ofta som tidigare.
För mitt område gissar jag på 4-5 år mellan uppdateringarna, större skogsbolag tycks ha modernare flygfoton.
Sture Andersson skrev:Nån som har koll på hur ofta dom har tänkt skanna,jag är från Skara.
En av gubbarna som jobbat fram dom kartor som vi nu kan se på Skogsstyrelsen sa, "Markskiktet med jord, berg och stenar förändras nästan inte alls, ser ingen anledning att bekosta någon upprepning inom överskådlig tid".
Det gäller skanningen, flygfotograferingen kommer att förnyas lika sällan/ofta som tidigare.
För mitt område gissar jag på 4-5 år mellan uppdateringarna, större skogsbolag tycks ha modernare flygfoton.
fre 13 sep 2024, 14:17#855748"I Planera min skog kan du som skogsägare redigera beståndsuppgifter, och planera både miljöhänsyn och skogliga åtgärder. Du kan importera en befintlig skogsbruksplan, få hjälp med planeringen via checklistor, skapa och skriva ut beställningsunderlag med mera."
Fasen jag skall rita in ett bestånd i skogsstyrelsens mina sidor, Men när jag kommit med ritverktyget sista punkt på beståndet och dubbelklickar med musen så släpper ej ritverktyget utan blir som ett tuggummi som dras ut.
Hur skall jag göra, Windows 11 Edge webläsare, och tänker inte byta. Kan någon förklara?
Fasen jag skall rita in ett bestånd i skogsstyrelsens mina sidor, Men när jag kommit med ritverktyget sista punkt på beståndet och dubbelklickar med musen så släpper ej ritverktyget utan blir som ett tuggummi som dras ut.
Hur skall jag göra, Windows 11 Edge webläsare, och tänker inte byta. Kan någon förklara?
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
TS
fre 13 sep 2024, 15:52#855768Har fått det att fungera ibland nu, grejen är att sluta med sista punkten innan man kommer fram till den första, ett annat problem jag upptäckt är att jag för länge sedan lade in ytterkonturerna på hela skiftet och det har nu med det nya verktyget hamnat som ett bestånd nr 1 och jag ser ingen möjlighet att radera det som ett bestånd. Så fort jag arbetar med att få till ett nytt bestånd så vägrar verktyget för de tror hela tiden jag vill dela beståndet och uppmanar mig att göra detta.
Överlag så är mina sidors ritverktyg dåligt på självlärande funktioner för brukaren och liksom ej riktigt klart, måste förbättras, men ändå intressant att försöka sig på, kom ihåg bara när ni får fram exempelvis volym, så är den sedan senaste laserscanning, men skrollar man ner därifrån så dyker funktionen uppdatera varvid man får en beräknad aktuell volym.
Överlag så är mina sidors ritverktyg dåligt på självlärande funktioner för brukaren och liksom ej riktigt klart, måste förbättras, men ändå intressant att försöka sig på, kom ihåg bara när ni får fram exempelvis volym, så är den sedan senaste laserscanning, men skrollar man ner därifrån så dyker funktionen uppdatera varvid man får en beräknad aktuell volym.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
TS
fre 13 sep 2024, 16:16#855772Nu är de här inte nån hjälp för dig rokon, tyvär
Allafall har ja pcskog. Där har man tillgång till laser skanningen på varje avdelning direkt å med tillväxtprognos till dagens datum.
Ja har ju ochså varit inne på mina sidor på Skogsstyrelsen å just de här som du beskriver är ju inte nån höjdare
Ja va inne för några år sen å testade detta å då funkade de hyfsat.
Tyvär så ska ju allting uppdateras å ändras nuförtiden.
Till nån jävla anledning som förmodligen bara gynnar utgivarna. Nää ja vet inte.
Allafall så har ja betalat för support å uppdatering på mitt pcskoggård ett antal år men för 2 år sen blev de uppsagt
Troligen för att ja va rätt ensam om å använda de.
Joo ja uppdaterar å inventerar själv planen.
Där har pc skog varit suveränt.
Nu är ju läget sånt att ja får betala för proffs versionen om ja vill ha supporten vilket inte är intressant.
Laser skanningen har ja ju fortfarande tillgång till.
Men ändras å uppdateras me saker som är helt ointressanta ska ju naturligtvis göras hela tiden som i alla andra datorprogram man använder.
Allafall har ja pcskog. Där har man tillgång till laser skanningen på varje avdelning direkt å med tillväxtprognos till dagens datum.
Ja har ju ochså varit inne på mina sidor på Skogsstyrelsen å just de här som du beskriver är ju inte nån höjdare
Ja va inne för några år sen å testade detta å då funkade de hyfsat.
Tyvär så ska ju allting uppdateras å ändras nuförtiden.
Till nån jävla anledning som förmodligen bara gynnar utgivarna. Nää ja vet inte.
Allafall så har ja betalat för support å uppdatering på mitt pcskoggård ett antal år men för 2 år sen blev de uppsagt
Troligen för att ja va rätt ensam om å använda de.
Joo ja uppdaterar å inventerar själv planen.
Där har pc skog varit suveränt.
Nu är ju läget sånt att ja får betala för proffs versionen om ja vill ha supporten vilket inte är intressant.
Laser skanningen har ja ju fortfarande tillgång till.
Men ändras å uppdateras me saker som är helt ointressanta ska ju naturligtvis göras hela tiden som i alla andra datorprogram man använder.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).