Sågverk (mindre)

Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

17 inlägg 18480 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#337195 Hej! Jag och min svåger har under de senaste åren återupplivat en gammal bondsåg som stått i cirka tio år, nu efter många turer så funkar själva mekaniken men vi får ett väldigt ojämnt resultat när vi sågar. Ibland kan det fela 2mm på en 5 meters bräda och ibland 1.5 cm. Klingan är en 1000mm hårdmetallklinga "ny", jag har kontrollerat klingans riktning i förhållande till bänken och den är bra. Vi håller ett varvtal på cirka 1100 rpm obelastat. Ett problem som uppstår är att första snittet ofta inte blir rakt, stocken ligger alltså inte stumt på bänken när vi vänder den utan "glappar" mot bänken. blocket blir ibland inte 90 grader vilket jag tror kan bero på detta. När vi sedan sågar så upplever jag att stocken vill vandra från mothållet, man behöver alltså tvinga stocken mot mothållet för att den skall få rätt mått, låter man den vandra själv så åker den oftast från mothålllet cirka 15mm.
Mycket av felen beror givetvis på att vi är nybörjare bägge två men jag inbillar mig att man inte ska behöva tvinga stocken dit man vill utan att klinga ska göra jobbat.
Är den någon som har några knep och tips vore jag tacksam. Bifogar lite bilder bara på skoj.
Mvh Emil



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Jim_the_one  
#337199 Max varvtal på den laimet 130 jag brukar såga på är 1500r/min.

Har du kollat upp rullarna så dom är i våg och även att bordet är helt hundra.

Jo man behöver faktiskt hålla emot, lättast på den där är att "åka med" stocken å hålla den inåt mothållet.

Användarvisningsbild

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337201 Fel mindre än 5mm får man nog ta

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#337203 Jag mätte rullarna med laser förvisso obelastade med skillnaden på rullarna sinsemellan var ca 3mm som mest. Dom flesta var inom 1-2mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#337204 Runt 3-5mm skillnad på virket känns okej, men när det börjar dra iväg mot en centimeter eller mer så kan det ju inte vara rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

valtra a 72  
#337205 Kolla även att klingaxeln sitter rakt i längdsled i förhållande till bordet.Ta loss klingan och lägg en rätskiva mot flänsen på axeln.Du kan flytta axeln i sidled om den verkar stå snett.

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#337207 Har kollat detta dock med klingan på plats. Vet inte om det har någon betydelse?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

åberg  
#338975 Hedervärt projekt, lycka till!

Var i landet är det på ett ungefär?

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#338976 Vi håller till bra precis på gränsen mellan västernorrland och jämtland, 2 mil rätt ut i skogen.
Vi har iallafall hittat ett antal belymmer och åtgärdat dessa, vi fick hälp av en kille som har en liknande spg och har sågat mycket. Klingan stod lite fel i förhållande till bänken, men vårt största problem är att klingstyrningen "kilarna som ligger mot klingan i framkant" glider iväg så resultatet blir sämre och sämre. Vi fixade detta ovh fick mycket bättre och jämnare resultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Camwood  
#339130 Att såga med en gammal bondsåg är mycket svårt om man vill ha måttoleranser på det sågade virket som motsvarar vad du kan köpa på byggvaruhandeln.
Det går att såga med en enorm precisiton men det kräver en klinga som är helt balanserad och rätt spänd. ( och det är det som är det svåra )
Lite Historia !!! När man började såga med klingor i mitten av förra seklet för export så skrattade alla sågverkägare med ramsågar !!! Det är ju ett skämt !! för man kan ju inte såga export virke med en bondsåg??? underförstått så viste alla att det är mycket svårt att såga med en klinga.
Men tekniken utvecklades och i dag så är det den tekniken som gäller.(klingor allså)
Men för att återgå till trådskaparens problem så har ni en klinga som inte är rätt riktad och och rätt ställd( + slö) för att den ska såga rätt.
Kling styrningarna på en enkel klingsåg typ bondsåg är 4 st . 2 st längs bak på klingan och 2 st längs fram på klingan,
Klingstyrningarna längst bak är till för att inte klingan ska såga i bordet eller vid fin lir !inte ge för mycket bakskär!!. Med dom främre klingstyningarna avgör sågaren sina måttolersanser hen vill ha på det sågade virket. (vid rätt balanserads ,riktad klinga) Men det förutsäger att klingan är helt perfekt . Man kan inte pressa en klinga att såga rätt med klingstyningarna för då går den varm,
Klingstyrningen på en bondsåg är "passiv" den ska bara styra klingan vid onormala tillfällen typ tjurved och dyl, till skillnad från en aktiv klingstyrning som på nya sågar som styr klingan hela tiden och det är ju förklaringen till varför man får bättre mått med dagens klingsågar.
Sammanfattning!! På en bondsåg så kan du inte styra klingan med klingstyningarna utan den måste såga helt rakt av sej skälv.
Men det var ju ett eget yrke förr att rikta och slipa en klinga :grin:

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

åberg  
#350524 @Emilenka hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

stektlök  
#350533 Jag undrar också.... kan nån försöka väcka denne såggubben så vi intresserade får en uppföljning !

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#350545 Hej på er! Jomen jag måste säga att det har gått riktigt bra på slutet. Dels fick vi som sagt hjälp att rikta axeln mot bänken och sedan justerade vi vinkeln på mothållet. Nu går det riktigt fint. Felen som blir nu beror nog mest på dom som sköter sågen. Vi ligger som mest runt 3-4mm skillnad på sågad bräda när det inte alldeles går på tok och det tycker jag måste vara godkändt på en 80 år gammal såg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350576 Inte ens storsågarna sågar med perfekta mått alla dagar. Det är bl.a därför som allt virke i bygghandeln är hyvlat.

Avatar Fallback

Re: Gammal bondsåg, ojämnt resultat.

Emilenka  
#350587 ja.. man har ju börjat snegla på en solohyvel, men dom känns lite onödigt dyra =)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).