Motorsåg och handhållet

sliten kedja

12 inlägg 6150 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sliten kedja

hs1  
#338797 har köpt nytt svärd och kedja och jämförde med de gamla
på den delen av länken som går i spåret blir det kilformat är detta normalt eller tecken på för hårt spänd kedja se bild

den nya kedjan var av annan typ än den gamla är dessa bättre se bild



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: sliten kedja

JensSkoog  
#338811 Den här borde @Mange titta på :wink:
Svårt å se på bilderna, men jag undrar om du har haft fel spårvidde på svärdet. Blir alltid slitage, men det där är mera än vad jag anser som vanligt.
Vet inte hur din nya kedja är, men jag hoppas att din ÅF har gett dig kvalität. Finns mycket skit å köpa, och even den bästa såg skär dårligt med dårlig kedja :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sliten kedja

Fredrik Reuter  
#338820 Hej,
Det känns som att drivlänkarna gått hårt i drivhjulet av någon anledning, det är ju enda stället där de kan skavas ner som på bilden.

Avatar Fallback

Re: sliten kedja

axwell  
#338823
hs1 skrev:sliten kedja
av hs1 » Idag, 13:23
har köpt nytt svärd och kedja och jämförde med de gamla
på den delen av länken som går i spåret blir det kilformat är detta normalt eller tecken på för hårt spänd kedja se bild

den nya kedjan var av annan typ än den gamla är dessa bättre se bild


Mystiskt urslipad ryttare, är den tänkt för någon snabbsågningstest?

Nya kedjan är en fullmejsel variant, den gamla lite stensågad och en beskedligare i profilen.

Det bör stå en del siffror på drivlänkarna, tex 95, 21, 22, 20 osv.
Även svärdens nr säger en hel del om kedjorna/svärd passar ihop med nr på drivlänkarna.

Kan vara ett fall för traktor-z, Mange mfl. :wink:

Avatar Fallback

Re: sliten kedja

Nonkan  
#338825 Kilformningen på tanden är antingen slitet svärd/fel spårvidd eller slitet drev. Jag tror på en kombination av båda så jag hade nog bytt drevet med, lite bortkastat med ny skärutrustning på samma drev som en såpass sliten skärutrustning.

Fundera även lite på filningen, som det ser ut på gamla kedjan är höger och vänster tand filade med helt olika vinklar, det ger väldig snedslitning. Dessutom sågar man ju snett :)

Användarvisningsbild

Re: sliten kedja

Mats_Orberga  
#338828 Jag skulle byta drivhjulet också. Det är ju ändå det billigaste i sammanhanget. Sen vet du ju att allt är nytt och fräscht. Om inte felet visar sig igen kan det ju då spela mindre roll vad det berodde på.

Användarvisningsbild

Re: sliten kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338838 Skulle nog gissa på att slitaget i drivlänkens nedre del är drev relaterat alternativt fel i svärd eller kanske topptrissa/svärdsfäste.
I vilket fall är det väl den gamla som är skadad.

Kolla och ev. byt drev! Kostar inget (då det oftast är ringdrev) jämfört med att köpa ny skärutrustning.

Avatar Fallback

Re: sliten kedja

hs1  
#338850 -orsaken till problem kan kanske vara att jag mest tar ned träd som är i vägen på tomter där fällning sker ner i sand och stenar samt att det skvätt upp sand och jord på stammen dels före fällning samt vid själva fallet ,då kommer ju lite sand med upp i kedjan och sedan ner i spåret

-om något skär blir skadat av sten och sedan kortare än övriga kan detta göra att kedjan vandrar lite i sidled?

-jag har vänt svärd regelbundet filat rakt så profil liknar nytt, ej skador på topptrissa kuggar går lätt runt.
-bytt drivhjul nu men bara lätt slitet tidigare.
-sett att kedja viker sig lite men nästan aldrig hoppat ur spår,efter spänt när varm och lossat när kört klart.
-dock kört varmt svärd men kylt med extra olja trots normal tillförsel ok.
-ska kanske sätta beg. kedja på nytt svärd vid filningen men anv. sedan med gamla svärdet igen
och använda filmall och stubbe med spår.
-märkt stor skillnad när jag filat noggrant på hur bra och snabbt sågning går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sliten kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338852 Ser man på den gamla kedjan du haft så är vinkel inte rätt och den har gått på tok förlänge.

Att det går varmt är inte rätt och ska åtgärdas, inte spännas bort.
1,5mm spårvidd (och 1,6) upplever jag som bättre då det har lätt att gå varmt.

Alla tänder ska vara riktigt vassa och så lika som möjligt.
Det är bättre alla är vassa och nån blir för kort än tvärt om.

Har du bytt svärd, drev och kedja har du inget kvar det kan vara fel på utom smörjning och filning.


Bäst ekonomi/flest drift timmar får man om man roterar flera kedjor på samma svärd/drev och byter alltihop i ett set. Beroende på föraren så kan upp till tio kedjor/svärd funka fint.

Avatar Fallback

Re: sliten kedja

hs1  
#338868 -är det ny slipning eller att den är utsliten du menar det är ju ett streck längst bak på tanden som väl är slitage gräns eller att undre delen av länkar som är för sliten som gör att kedjan är kass och bara sliter på svärd och såg

-har inte sand och smuts någon betydelse för slitage
-kedjan spände jag ju pga att den förlängs när den blir varm och då hoppar av annars

   TS
Användarvisningsbild

kedja, ringdrev och svärd är förbrukningsmateriel

traktorz  
#338907 Inte helt lätt att tolka fotona, men det kilformade slitaget på drivlänkarna är nog ganska ovanligt, i alla fall ur min horisont. Det måste väl ha gnistrat som från en vinkelslip emellanåt, för att avverka allt det där materialet från drivlänkarna?

Det framgår inte heller vilken kedja det är, samt antalet länkar på den?

Har läst att Stihls kedjor är försträckta från fabrik; i övrigt rekommenderas att frekvent (vid de första tankningarna) kolla spänningen hos en sprillans ny kedja. Mer påtagligt med 15" svärd än med 13" svärd, som på våra Jonsered 50cc-sågar.

Hur som helst, kedja, ringdrev och svärd är förbrukningsmateriel. Kedjan filas vid behov, ryttarna likaså. Oundvikligt vid vissa jobb att kedjan möter jord, grus eller sand, såsom t.ex. vid rotkapning.
Värre med träd stående nära boningshus eller ekonomibyggnader, som även kan innehålla metall såsom inkapslade spikar.

Användarvisningsbild

Re: sliten kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338963
hs1 skrev:-är det ny slipning eller att den är utsliten du menar det är ju ett streck längst bak på tanden som väl är slitage gräns eller att undre delen av länkar som är för sliten som gör att kedjan är kass och bara sliter på svärd och såg

-har inte sand och smuts någon betydelse för slitage
-kedjan spände jag ju pga att den förlängs när den blir varm och då hoppar av annars


Det strecket visar riktning på filen.

Kedjan ska inte bli varm o sträcka sig. Då är nåt fel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).