Föryngring

Sverige har mest älg i världen

32 inlägg 20615 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Hema  
#328577
Skogsland Mats P. O. skrev:http://www.lantbruk.com/skog/sverige-har-mest-alg-i-varlden

Ptja, då finns det väl inte något bättre argument, för att locka hit de älg-galna-tyskarna till våra skogar eller ska vi säga nationalparker?

Utan att säga att jag vill ha varg i våra skogar, så är jag iaf intresserad av att veta hur stor älgstammen skulle vara om det hade funnits varg. Om den skulle vara lägre, så borde isf. jägarförbundet ladda bössorna till nästa säsong!

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Fredrik N  
#328592 Och jag som trodde att vi hade en vargstam redan.

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Hema  
#328616 Jag syftade på en vargstam i den storleken, som den skulle vara om vargen skulle agera på en landyta stor som Sverige. Sedan ska såklart balansen mellan vargen, älg och rådjur vara uppnådd.

Det är det antalet på älgstam som jag tycker är intressant och som borde ligga till grund för hur stor älgstam vi borde ha.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328664 Inte undra på att tallen är hotat i åtminstone Sydsverige....
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Krokmark  
#328672 Jag vet inte om en vinterstam på 5 vuxna älgar per 1000 ha är för mycket... Knappast.
Jag har ca 70 % tall på min mark och visst finns det betskador men inte i den omfattning så det hotar tallen existens...
Om bara alla förstod att spara betade tallar så kommer älgen att i första hand äta av redan betade plantor innan den går på obetade.
Ex vid röjning så toppar man tall som ska bort och sparar all RASE, Rönn-Asp-Sälg-Ek, så minskar man risken för resterande plantor.

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Flax12  
#329171 För egen del så är älgbetningen under "kontroll". Ser ökningen av rådjuren som ett mycket större problem då dom betar både tall och gran i plantstadiet. Har en råget som struntar i viltbehandlingen, så där får bli en intensivare åtgärd kommande jakt säsong.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Titan  
#331832 På mina 22 ha skog har jag inte en enda Tall som nått över 2 meter de sista 15 åren. Älgen äter allt. Varenda en. Inte en enda tal i absoluta tal. Har slutat att gråta bara att acceptera. Med 30 ha får man bara en kalv att akut blyförgifta så ingen hjälp är det. Vill ha varg i min skog det vore kanon. Då kanske mina barn kunde få uppleva en föryngring av tall, inte bara tallebuskar skogen igenom.

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Trocadero  
#338638 Mina tre senaste planteringar är gran trots att två av områdena egentligen borde vara tall. Omfattande älgbetning av tallplanteringar på grannskiften + tidigare betning på egna skiften gjord valet enkelt, tyvärr. Skulle vilja ha tall på marken MEN när det är minst 80% risk för att man måste röja ner allt efter 10-15 år, markbereda och plantera på nytt är valet tyvärr enkelt.
Jaktlaget /området ville ha extra tilldelning för 2 år sedan men länsstyrelsen (?) sa nej.
Finns bara ett realistiskt botemedel mot älgskadorna - minska älgstammarna!
Har en kompis som har skog på annat ställe. När det var vargrevir där fanns inga älgbetningsskador. När vargarna sköts bort i skyddsjakt kom älgen och betningsskadorna tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Titan  
#338641 Just därför har jag ändrat åsikt i vargfrågan. Jag känner att jag mot min innersta vilja gärna skulle se varg i min skog. Men det är endast av den anledningen att jag vill bli av med älgen. :sad:

Avatar Fallback

Re: Sv: Sverige har mest älg i världen

Krokmark  
#338646
Titan skrev:Just därför har jag ändrat åsikt i vargfrågan. Jag känner att jag mot min innersta vilja gärna skulle se varg i min skog. Men det är endast av den anledningen att jag vill bli av med älgen. :sad:


Och vad ska du göra när älgen och rådjuren är slut och det finns varg i stora antal som är hungriga?
Man ska inte tro att det är fredliga djur, de gör vad som krävs för att få mat.

Sen är ju frågan hur skogen och ekosystemet mår utan klövviltet...

Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Titan  
#338647 Krokmark, den frågan är hypotetisk, kommer sannolikt aldrig att kräva något svar. Älgen är reell och är i nuläget min fiende no 1. Som liten markägare är du helt maktlös då du inte äger rätt att skydda dig genom att skjuta den saten. Han står och glor på dig och bara väntar på att jag ska gå hem. En varg i området vore just perfekt. Min skog skulle må bra mycket bättre om älgen var borta i 10-20 år så tallen finge chans komma tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Krokmark  
#338649 Sen är inte en varg något vidare hot för en älg utan det krävs en mindre flock och då uppträder genast nya problem.

Jag förstår frustrationen och att det i vissa områden är oerhört högt betestryck.
Enda sättet att påverka är inifrån och det är lättare sagt än gjort.
Tråkigt när det drabbar enskilda skogsägare hårt.

Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338650 Titan har en poäng här. Varg skulle kunna hålla nere klövviltet på en för skogsbruket mer rimlig nivå. Sedan gäller det ju bara att uppfostra vargarna, så att de inte tar får, kreatur, hästar... (Jo jag har full respekt att ägare av dessa husdjur inte vill veta av någon varg).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Sverige har mest älg i världen

Hema  
#338651 Som jag har nämt tidigare, så borde länsstyrelsen ändra så att antalet älgar skulle hamna på en sådan nivå, vilken skulle liknas vid om det var varg i området. Det är för mycket älg!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).