Navnet skal gjenspeile konseptet.
Og konseptet går ut på at jeg hovedsaklig manuellhugger og kjører ut sluttavvirkning, men at det ikke går noe tapt. Trær som ikke skal/kan leveres blir enten til ved eller flis.
Greiner blir til strøflis for dyrehold.
Skogen blir ordentlig ryddet opp i etter hugging, og alle stubber blir kappet så lavt som mulig.
Dette konseptet har gjort at jeg får "gullkantete" avtaler.
Ved avvirkning sitter jeg igjen med hele potten, og grunneier sitter igjen med en pent ryddet mark.
Nå er ikke dette snakk store områder slik som i Sverige, men fra 50-1000m3 fub.
Mange av grunneierene i mitt nærområdet har mindre skoger som hverken blir ryddet eller hugget.
Generasjonen som vokser opp i dag bryr seg ikke om skogen på samme måten som generasjoner før.
Denne tråden er ment som en hyggetråd med masse bilder.
Dels for å vise hva jeg driver med, og dels for å kunne dele erfaringer.
Jeg har ikke jobbet med slikt arbeid tidligere, og er fortsatt under "utvikling"
Utstyret som brukes er:
Husqvarna 550xpg med 18" sverd til felling av mindre trær samt kvisting.
Stihl MS362 med 36" sverd for felling av større trær samt oppdeling av større trær.
Kjøretøyet er en gammel MB-Trac 900turbo og ei 10T Weimer skogsvogn med 7,2m kran.
Traktoren er utstyrt med 600dekk og Weimeren med 520dekk. Dette "flyter" godt og etterlater lite/ingen kjøreskader.
Flishuggeren er en dansk produsert maskin ved navnet NHS300C og er spesialbestilt for å lage strøflis.
Vedmaskinen er ikke kjøpt inn enda, men det blir mest sannsynlig en Tajfun 480.
Her kommer litt bilder fra skogen.
3 meters stokker:
Ca 10m3/fub med 5,5 meters stokker:
Denne skogen er ca 60år. Sitka på ca 30meters høyde, og største treet målte 95cm i brøsthøyde.
Furu/tall, eik og bjørk får stå igjen (grunneiers ønske).
Begynner på dette feltet i september, ca 1000m3/fub:
Innkjørselen til feltet i bildet over er laget for hest og kjerre... traktoren min er 2,5m bred
Veien inn går langs dette vannet (saltvann). Mulig det skal fylles igjen for å lages velteplass.
Vinsj på 2,2T er kjekt å ha. Da slipper man mye kjøreskader...
Idylliske omgivelser
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto