Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 100922 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

laggar  
#338408 Windows eller Mac... Det var inte frågan... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

SHR  
#338420 Funderar också på att uppdatera till 10an, sitter med Windows 7 nu. Dock lite rädd att vissa program ej ska fungera.

Kollar på Mac sedan 0,5 år tillbaka, grymt sugen men som röjare och student finns inte pengarna :mrgreen::mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Skogsmänniska  
#338432 Sedan har vi ju den eviga frågan om den personliga integriteten...
When you acquire, install and use the Program software and services, Microsoft collects information about your use of the software and services as well as about the devices and networks on which they operate. Examples of data we may collect include your name, email address, preferences and interests; location, browsing, search and file history; phone call and SMS data; device configuration and sensor data; voice, text and writing input; and application usage. For example, when you:

install or use Program software and services, we may collect information about your device and applications and use it for purposes such as determining or improving compatibility (e.g., to help devices and apps work together),

when you use voice input features like speech-to-text, we may collect voice information and use it for purposes such as improving speech processing (e.g., to help the service better translate speech into text),

when you open a file, we may collect information about the file, the application used to open the file, and how long it takes to use it for purposes such as improving performance (e.g., to help retrieve documents more quickly), or

when you input text, handwrite notes, or ink comments, we may collect samples of your input to improve these input features, (e.g., to help improve the accuracy of autocomplete and spellcheck).

The Program software and services may contain internet-enabled features and social functionality. When these features are used, they transmit certain standard computer information ("Standard Computer Data") to Microsoft. Standard Computer Data may include information about your computing environment such as IP address, network status, operating conditions and information about devices and software used with the Program software and services.


:sad:

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hammaren  
#338455 Nu har jag tagit steget och uppgraderat från 8 till 10, tog en timme sedan var det klart, allt jag sparat ner i åttan tycks vara kvar, än så länge ser det riktigt bra ut. :smile:

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338460 Jag uppgraderade från Win 8.1 till 10 på en stationär dator, har nu kört ett par dagar och tycker att Win 10 är bättre.
Bättre fönsterhantering, startmeny mm.

Skriver detta på en Sony Vaio med Win 7, kommer inte att uppgradera till Win 10 på denna maskin
eftersom jag har en massa udda program i den som mest sannolikt inte kommer att fungera med Win 10.

Blev pålurad en MacBook Air, visst har Mac blivit bättre, med det är samma sjuka fortfarande,
vissa saker fungerar helt enkelt inte. Exempel, kan inte köra Historiska kartor
hos Lantmäteriet, plug-in programmet fungerar inte.

Han som sålde Macen till mig sa att jag kan ju alltid installera Windows om jag vill,
det han inte sa var att då halveras batteritiden, eftersom Windows energispardrivrutinerna är kass till Mac.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338593 Har slutligen installerat det, kanske bra för barnen att ha det senaste för en gångs skull.

En ny funktion för mig virtual desktop, någon som vet hur det fungerar? Jag klickar på den nya symbolen två fyrkanter nere till höger och det enda som händer är att de olika fönstren visar sig bredvid varandra. Men några nya skrivbord kan jag inte göra.

Och sen dessa appar. Använder ni dem?
Jag blir bara förbryllad av dem. Var inne i fotovisningsappen igår och ville öppna en ny bild från en annan mapp, men det verkade inte gå att öppna inifrån fotoappen. Bra eller dåligt-- begränsande iaf.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Elfving  
#338615 Installerade nyss tian. Satt mest och var irriterad över att det tog sådan tid, och när det var färdigt blev jag tvungen att installera rätt Nvidia grafikdrivrutin för att få korrekt skärmupplösning.
För femton år sedan skulle jag nog intresserat mig för att utforska OSet, idag känns det som ett onödigt trassel för att få igång nåt program och i första hand webbläsaren Chrome.
Allt av intresse för mig på webben (har androidtelefon sedan länge) finns enkelt tillgängligt via Chrome. Struntar i Microsofts appar i windows 10!

Nu tycker ni säkert att jag är bitter, men det var länge sedan som operativsystem var viktiga för användaren...

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

rokon  
#338654 Japp då före lunch så installerade jag Windows 10, nedladdning inklusive installation allt avklarat strax under 30 minuter via 4g modem dator intel core duo med SSD disk köpt begagnad från Inrego för ca 1,5 år sedan . Helt nöjd alla ikoner på plats liknande tidigare i mitt Windows 7. Inga konflikter vad jag kan se. Inga bestyr med att spara något det skötte Windows.
Debatten om och hur bryr jag mig inte om längre antingen uppkopplad eller inte. Gratisnedladdningen har visst en tidsgräns men var den 6 månader eller? Blir nog en till dator som jag gör det på, samt sparar ev. en som jag har Windows 7 på, men varför vet jag inte? Blir kanske 10 på den också.
Och kul att se att Windows Defender fanns med utan behov av att ladda ned separat ligger under uppdatering och säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338718
20150807_101551.jpg


Sådär, nu kör jag Win10 sedan ett dygn.
Jag är helnöjd, de svagheter i användarvänligheten som Win8 hade är nu borta
och allt känns bättre.
Har inte funnit några direkta fel än men det kan bero på att Win8 var så mkt sämre.
Uppstarten känns snabbare, från stendöd till uppe på nätet tar ca 20 sekunder.
Alltid skoj med nytt os.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#338720 Någon som upplever 10:an bättre än 7:an? Om ja, på vilket sätt?

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#338721 Hej,
Jag fick erbjudandet i förrgår men har fegat ur hittills... :sad:

Det vore halv katastrof om inte allt fungerar som i 7:an, därför avvaktar jag lite...

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

axwell  
#338726
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag fick erbjudandet i förrgår men har fegat ur hittills... :sad:

Det vore halv katastrof om inte allt fungerar som i 7:an, därför avvaktar jag lite...


Det kom påminnelse i morse, fortsätter dock att avvakta med att sabba 7:an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

JensSkoog  
#338728 Inte nu! :roll: Ska få köra av sig det värsta innan jag installerar det.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#338731
JensSkoog skrev:Inte nu! :roll: Ska få köra av sig det värsta innan jag installerar det.

Låter klokt. :)

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338746 Om jag skall byta så blir det nog så att jag installerar 10:an på en nybyggd dator. Jag har fortfarande någon Windows7-licens kvar som jag kan börja med och sedan uppgradera gratis till 10:an :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).