Skogsröjning

Årstid för underröjning innan gallring?

9 inlägg 9286 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Årstid för underröjning innan gallring?

339  
#338060 Vilken tid på året brukar ni helst underröja i granbestånd som ska maskingallras? Är det någon större risk för röta, insekter etc om man underröjer (röjer bort små granar) nu i augusti sepetember?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

jannee  
#338064 Rötrisken hänger tills viss del ihop med dagstemperaturen, för insekter spelar det mindre roll.
Själv röjer jag när andan faller på eller när tid finnes. Finns egentligen inga klara besked på hur mycket rötan sprids eller inte sprids vid sommarröjning - hypoteser i all ära men klara fakta - NEJ.

Avatar Fallback

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

Krokmark  
#338066 Bättre att röja när man har tid och kan än inte röja alls...
Annars har jag hört vad jannee säger, att det finns inga klara besked.
Jag tror jag läst något från Skogsstyrelsen ang när det är bäst att röja de olika trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

Seb macahan  
#338120 Finns det inga klara besked när rötan sprids??
Jag har hört och läst väldigt klara besked att rötan har möjlighet att sprids när man har temperatur över +2grader. Sen huruvida den infekterar eller ej när den har möjlighet är ju förvisso ovisst. Jag röjer aldrig gran på vår sommar och tidig höst utan att stubbbehandla. Men visst finns det en poäng med o ta det när man har tid hellre än inte alls.

Avatar Fallback

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

ÅsaNisse  
#338121 Finns en anvisning om gran < 6cm går bra att röja året runt. > 6 cm kräver stubbehandling.
Björk kan ske när som helst, men min erfarenhet säger september oktober för att minimera stubbskott.

Avatar Fallback

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

339  
#338123 Tack för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

Fredrik Reuter  
#338124 Hej,
Enl Skogsstyrelsen så kan det finnas risk för angrepp av barkborre om man röjer över 7cm grova stammar av gran innan 1 aug.
Efter 1 aug eller under 7cm BHD, inga problem. Finns det risk för angrepp (datum) och det finns mer än 250 längdmeter röjd gran över 7cm BHD så måste detta ut ur skogen alt kapas i halvmeterslängder.

Rottickan, som angriper barrträd (Gran och i några fall Tall) sprids i ökad takt linjärt med värmen. Värst är det under högsommaren.
Skogsstyrelsen anser dock inte faran vara stor om man röjer träd som har en stubbyta under 10cm i diameter.

Avatar Fallback

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

jannee  
#338125 Allt är m.a.o. ganska luddigt, självklart rötsporer sprids om eller när de finns men hur känslig är mottagaren?
Har sett träd som jag regelbundet kört över rötterna (rotbenet), när jag sent omsider avverkat dessa, kanske 20 eller 30 år efter att jag första gången skavde av barken är det bara några % sidoställd röta och endast någon meter upp i rotstocken. Däremot står träd helt oskadade och när man sticker svärdet i dem kan de vara totalt uppruttna - VARFÖR?
Självklart kan vem som helst ha åsikter och tro, men vilka verkliga bevis och studier finns det?
Tidigare sas det att det var korna som orsakade rötan när de gick på skogen och skadade rothalsarna med sina klövar. Har själv ingen uppfattning men jag har då i alla fall inte märkt detta fenomen, däremot verkar det som att där det är ont om markvatten där kommer rötan som ett brev på posten = sent men den kommer.
Däremot såg jag I DAG hur Södra gallrar ett 30 årigt granbestånd -de använder INTE rotstopp!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Årstid för underröjning innan gallring?

haggloader  
#338129 För mig är det tydligt att kor orsakar rotröta, där det har varit en koväg blåste granrötaträden ner. Korna slutade att gå där på femtiotalet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).