Traktorer och processorer

Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

7 inlägg 6230 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

kcry  
#337749 Jag har en Lamborghini Premium 850 --96 används huvudsakligen för skogsbruk med griplastarvagn men används även till annat som gårdstraktor, skottning etc
Hursom, har ägt den några år och den har haft en egenhet i att det efter start inte funnits fullt hydraultryck. Vanligen har fullt tryck kommit kort senare men numera börjar det dröja betydligt längre tid, kan röra sig om 5-10 minuter eller mer...

Innan jag fortsätter bör noteras att när det väl "klickar till" är trycket fullt och lyftförmågan fullt ut..dvs inget tyder på att "pumpen är slut"

När jag blev ägare var påfyllningslocket till hydraul-/transmissonsolja utbytt mot en koppling med bla en "fri retur" och en påfyllningsmöjlighet av ny olja, påfyllningen var (och är) avluftad.
Jag vet inte hur orginalpåfyllningslocket såg ut, dvs hade det avluftning eller var det ett tätt lock
(kan vara svaret på problemet)

Problemet nu yttrar sig i att jag saknar fullt hydraultryck direkt efter start, det finns ett svagt tryck som kan röra vissa lågt belastade funktioner (typ skoptilt utan skopa) Servostyrningen funkar fullt ut men inte lastare o trepunkt. Huxflux kommer trycket och allt är som det ska

Jag ser att det trycks ut olja genom avluftningen/påfyllningen (ej orginal) när man skickar på tryck till lastare eller lyftarmar INNAN fullt tryck finns, sen är allt OK

Saken känns knepig och jag tar gärna del av av forumets kunskaper, inom parentes kan noteras att det i sammanhanget är svårt att få till en stabil oljenivå på hydraul- /trans.oljan (trycker ur sig olja innan fullt tryck finns) kanske en del av grundfelet?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

jannee  
#337750 Logiskt sett är det en ventil som inte vill öppna, har varit med om liknade fenomen i en gammal lastbil men då på tryckluftsidan.
Kan det var så "enkelt" att det finns luft i systemet, men på fel ställe.

Användarvisningsbild

Re: Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

Ängagärdet  
#337753 Min teori är att traktorn värmer oljan genom att köra den mot en överströmningsventil tills oljan nått en viss temp, och att den eller termostaten som styr den är defekt.

Avatar Fallback

Re: Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

kcry  
#337754 Jag har samma tankar, luft och/eller nån ventil som inte vill öppna, sneglar på på det där "luftade" (eftermonterat) oljepåfyllningslocket och blir skeptisk.. Hur f-n ser ett det ut i original ?

Har även tänkt på att oljan är för kall-behöver värmas upp, men det kan oaktat att sommarn är usel inte vara ett problem. Det var i stort sett samma i vintras -20..men lika stök..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

ulfgustav  
#337793 Hej
Vilken typ av hydraulpump istter det i traktorn?
Kan du scanna in ett schema så kanske får du kanske lättare svar.

Avatar Fallback

Re: Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

kcry  
#340335 Det blev verkstadsbesök. Felet var en defekt O-ring i en överströmningsventil i hydraulblocket för "knappkopplingen" (traktorn är efterutrustad med kopplingsfritt). Felet gjorde bland annat att olja pumpades till bakre sumpen tills ventilen släppte och normalt flöde startade. Krävdes ett proffs för att hitta med andra ord..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lamborghini, svagt hydraultryck efter start

sundelius  
#340337 All heder till att du återkopplar, alltid hjälper det någon :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar