Traktorn i skogen

bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

21 inlägg 15484 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Aqualize  
#337344
Emil ljungkvist skrev:
Aqualize skrev:Övervärdera inte mitt, gillar Valtra och är inläst på dem osv. men kör inget i skogen. Vad jag snappat upp från forumet när man läst här.
TwinTrac är namnet på den extrautrustningen, inte säkert man hittar det i rubriker på annonser men ser man en ratt bak till vänster i hytten (höger när man snurrat) så är det sådant. Kallas även dubbelkommando.



vad tror du om denna.
hittade den på blocket.
http://www.blocket.se/varmland/Valtra__ ... ?ca=18&w=3
känns som ett bra val?

Den saknar TwinTrac och det verkar vara omtyckt bland de som har det. Kan gå igenom beskrivningen de har
[quote]HiTech. Kopplingsfri fram & back. Knappkoppling. Turbin. Vändbar stol. AC. Bromsventil. Autocontrol. Framskärmar.
Frontlastare Ålö 960. Dämpare & tredjefunktion.
Hydraulisk redskapslåsning. El-joystick till lastaren.
Bakhjulsvikter. Instruktionsbok.[/quoute]
HiTech framgår av modellnumret 6550, också kopplingsfri fram & back.
Knappkoppling (HiShift) var extrautrustning, likaså turbin.
Vändbar stol är standard. AC tillbehör och så även Bromsventil tror jag (min har det inte men det är iofs en 1991 och dansksåld).
Autocontrol är elektronisk reglering av redskapslyften. Det kom på slutet på 05-serien. Standard på alla i 6000-serien.
Frontlastaren är lite större än den behöver (en 940) passar men de är rätt enkla att koppla av vilket skogskörare gör. Dämpare, tredje hydraulfunktion och hydraulisk redskapslåsning är väl extrautrustning men väldigt vanligt, mer ovanligt att de saknar allt. Eljoystick istället för mekanisk spak skiljer sig, det är fint att ha.
Bakhjulsvikter var väl extrautrustning men det är ju inget som är omöjligt att få tag i tror jag.

Prisnivån vet jag inte, har inte hållit grepp om blocketpriserna på dessa maskiner. Men lite avvaktande hade jag nog varit på att hitta någon annan maskin - speciellt om någon säljer tillsammans med skogskärra.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

alias  
#337367
Aqualize skrev:HiShift har jag för mig de kallade knappkoppling. HiTrol var väl den första snabbväxeln (sådan jag har) som hängde med från 05-serien. 1993 kom Delta Power Shift (DPS), dvs trestegad snabbväxel.


Jag har för mig att HiTrol är turbinkopplingen (är dock ej helsäker).
Hette inte snabbväxlarna Terratrol på 505-705 (reducerande snabbväxel) och typ Override på 805-905 (adderande snabbväxel)?

Har för mig att Gnisten83 har redogjort, i en annan tråd, för fördelen med den reducerande snabbväxeln om man vill backa lite sakta i skogen (hade han t.o.m. byggt om på sin 805???).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

stegmaster  
#337373
alias skrev:Jag har för mig att HiTrol är turbinkopplingen (är dock ej helsäker).
MVH
Alias

Precis så er det. :grin:

Det enda jag såg saknades var rutetorkare på bakrutan, det vil man ju ha om man sitter bakåtvändt, men even vid alla bakmonterad redskap er det fint och kunne kolla sikten, t.eks vid snöröjning.
Detta går ju at eftermontera, men koster en slant om man vil köpa orginal.( ca 10tkr vil jag minnas).

Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

valtra a 72  
#337377 Valtran verkar rätt fin av bilderna av döma,Ett stort plus är ju kopplingsfri fram och back med parkeringsbroms i samma spak,går aldrig glömma lossa handbromsen.Ett minus är väl radialdäcken som sitter på, dessa är ju svagare i sidorna men är man försiktig så funkar det nog.Kedjor skyddar ju rätt bra också.

Avatar Fallback

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337387
alias skrev:
Aqualize skrev:HiShift har jag för mig de kallade knappkoppling. HiTrol var väl den första snabbväxeln (sådan jag har) som hängde med från 05-serien. 1993 kom Delta Power Shift (DPS), dvs trestegad snabbväxel.


Jag har för mig att HiTrol är turbinkopplingen (är dock ej helsäker).
Hette inte snabbväxlarna Terratrol på 505-705 (reducerande snabbväxel) och typ Override på 805-905 (adderande snabbväxel)?
Terratrol hette Volvos dragkraftsreglering till lyften
Tractrol hette den reducerande snabbväxeln i 505-705
Nackdelen med -05 är att de lagt hög/låg/back på en spak så lägsta backväxeln är lite snabbare än 2an låg.
Jo jag bytte till tractrol i min 805a för att få 25% lägre utväxling o då lite saktare backväxel
Turbinen i 755 o 855 maskerar kanske detta problem

Har för mig att Gnisten83 har redogjort, i en annan tråd, för fördelen med den reducerande snabbväxeln om man vill backa lite sakta i skogen (hade han t.o.m. byggt om på sin 805???).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: bästa traktor och vagn för under 500000 + moms?

Aqualize  
#337401 Minnet som svek mig där. Det är så mycket Hi- och så mycket -Trol.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).