Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1033240 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#335954Ni kan inte byta jobb på vedbacken då? Så slipper han tvingas på skydd.
Annars kan jag tänka mig att det kanske kan finas lite reservation mot att sätta på sig några klarroranga byxor, så försöka finna några mer "diskreta" kanske kan vara en lösning? Kanske skyddsholkar skulle uppskattas framför vanliga? Men det är väl mer än byxor som behövs? Hur ser det ut på skosidan?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#336001Hej,
Jo, absolut kan vi byta.
Det kan vara så att sonen är med för sällan på vedbacken nu för tiden så dels så är det roliga för sonen att köra vedmaskin, dels tycker farsgubben det för monotont att stå vid vedmaskinen när han gjort det så mycket... =))

Jag ska ta tag i detta, rapport och förhoppningsvis uppföljningsvideo kommer!

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336020Kul med POV-filmat, jag ser att det finns fördelar med att ha klyven helt öppen, det går fort att
slänga tibax de som behöver en klyvning till.
Jag ser åxå hur mkt jobb det är med att hämta långved när du inte har ett stockbord, så gjorde
jag förr men nu med stockbordet kan jag inte ens tänka mig att göra som på filmen.
En till fundering är ju hur man ska få storsäckhanteringen att gå lättare, på filmern kör du ju
rätt i en tippvagn och det är ju hur lätt som helst, så skulle jag vilja ha det med storsäckarna,
för det är en hel del trix med dem och många avbrott i kaparbetet tyvärr.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#336021Tack Slurfi.
Stockbord saknas helt klart. Det finns ju stocklyft till denna (trasig för tillfället), men det är ändå inte samma sak. Tidigare har vi testat att fuska med griplastaren och lagt stockar direkt på inmatningen med kranen. Men det är riskfyllt.

Denna vedhög var riktigt jobbig då den kom från en slutavverkning. Tre rotstockar i högen måste klyvas med motorsåg då de inte går in i klyven. Men man kan inte styra över allt här i Världen... :wink:
Pilkemastern tycker jag är bäst för klenare gallringsvirke, då pinnar den på riktigt snabbt...

Ang storsäck så börjar våra gå sönder och nya har inte införskaffats. Normalt annars är att ha en och en på pallgafflarna och sedan byta. Men det är ju långt ifrån optimalt. Finns det inte något skensystem för storsäck? Har för mig att det varit upp på forumet förut?

adahlm  
#336023Man kan undra hur de fått CE-märkning på maskinen då det är möjligt att stoppa in handen under sågen :roll:

Nya pilkemaster har sedan en massa skydd som gör arbetet krångligt just vid klyven.

Med 2st. säckställningar och med möjlighet att flytta transportören i sidled blir det ganska bra flyt i säckandet, kräver dock att någon flyttar bort de fulla säckarna.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#336025Hej,
Det var nog "bättre förr" på det planet, denna vedmaskin är 10 år gammal nu. :wink:
Men är inte en vedmaskin generellt en ganska farlig maskin och svår att få 100% säker?

Användarvisningsbild

stegmaster  
#336026Jo, men det måste vel ha varit et skyddgaller över klyven nån gång i tiden, som har tatt`s bort??
Fin film forövrig.
Hur er det tänkt när man klyver ved vid denna årstiden?? Er det det nästa sesongs ved, för inte blir det vel tört til denna vintaren.
Själv har jag som mål at vara klar med alt innan mars, dock blev det mitten av april innan alt va klart i år.

adahlm  
#336027Näpp inga galler eller skydd borttagna där... Inte heller på nyare evo-modellen som syns på min video,

De nyare från 2014 och framåt har dock allt inkapslat i skydd..

Användarvisningsbild

JensSkoog  
stegmaster skrev:Jo, men det måste vel ha varit et skyddgaller över klyven nån gång i tiden, som har tatt`s bort??
Fin film forövrig.
Hur er det tänkt när man klyver ved vid denna årstiden?? Er det det nästa sesongs ved, för inte blir det vel tört til denna vintaren.
Själv har jag som mål at vara klar med alt innan mars, dock blev det mitten av april innan alt va klart i år.

Klyvde själv lite björk ett par veckor tillbaka, och enligt min erfarenhet så är den turr innan det vintras eftersom jag packar i småsäck och stapplar i sol och vind. :grin: Men här finns mycket vind och gott om värme som hjälper på. Tall och ek som jag också klyvde nu, får ligga över till nästa år.

Användarvisningsbild

Erre  
#337107En kompis har jobbat fram ett ställ för storsäck. Han har en bilke vedmaskin.

adahlm  
#337114Är det sån fart på transportören att det behövs stänkskydd? :)

Användarvisningsbild

Erre  
#337115Ja det snurrar på rätt bra. Å med skärmen får man allt att trilla rakt ner i säcken.
Fyller säcken fint.

Robertberg  
#337174Gjorde klart sista veden idag, körde traktorn på 1000-varvet så tomgång var precis lagom. Tror inte det går åt mer än 2-3 liter I timmen då :smile:

Amatörhuggare 62  
322.jpg
m_224.jpg
m_223.jpg
m_148.jpg
m_132.jpg
m_131.jpg
Från ( Semestern ) förra veckan ,hos Syrran i Västergötland.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Amatörhuggare 62 skrev: ( Semestern ) förra veckan ,hos Syrran i Västergötland.

Verkar som den perfekta semester! :grin:

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).