Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

8 inlägg 4929 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Fredrik Reuter  
#337098 Här är ett aggregat för deponering av järnvägsräls. Visst är det ganska likt ett skördaraggregat för skogsmaskiner? Kvistknivar behövs dock troligtvis ej.





   TS
Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Tosca  
#337100 Ja, de är ganska hårda rälsen verkar det som, knäckkapning.

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Skogen i boden  
#337118 Verkar väldigt omständigt mot att använda en vanlig rälsklipp

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Hema  
#337132 Det var ett konstigt verktyg, konstig grip och långsam "kapning", sätt en mer normal grip och sätt en sådanhär klipp efter matarvalsarna:
https://youtu.be/wd7xUBQh91E
Sedan verkar det vara rätt stor brist på struktur, på arbetets utförande. Bara ett hej o hå klippande mitt i högen känns ju lite sådär.

Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

stegmaster  
#337153 Ush, det där gör ondt att se på. :surp:
Järnvägrâls ska inte kapas upp i bitar, utan leveras til mig, så jag kan göra flera broar til mina skogsväger. :wink:
Med 4 räls och friska sliper, så kan man nog köra över med en tanks utan bekymmer. :smile:
Kan dessutan förvaras utomhus utan skydd i årevis, utan annat en lite ytrost.
Det enda som er lite krånglit er om man vil forsöka svetsa på dom, då krävs det spesielle pinner va jag hört,

Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Fredrik Reuter  
#337158 Hej,
Ja, den verkar inte optimal.
Kan inte vara kul efter en tid att vara förare av denna manick.
"-Jepp, här ligger två mil järnvägsräls som ska bli bitar, kommer väl ta någon månad eller två ... "

Det måste vara inför återvinning av stål som rälsen prepareras i mindre bitar eller vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Hema  
#337177
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, den verkar inte optimal.
Kan inte vara kul efter en tid att vara förare av denna manick.
"-Jepp, här ligger två mil järnvägsräls som ska bli bitar, kommer väl ta någon månad eller två ... "

Det måste vara inför återvinning av stål som rälsen prepareras i mindre bitar eller vad tror ni?

Ja, så att det går att hantera skrotet med hjullastare.

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat för järnvägsräls (lättkvistat)

Skogen i boden  
#337187 En kompis till mig skar upp rälsen efter ett spårbyte . Den kom i 20 meters bitar . Då huvudet är väldigt hårt och foten i princip blötjärn , så skar de av foten. Med gas och släppte rälsarna i marken från lite höjd så sprack de av . Men lite terapijobb är det väl iaf , finns som sagt "vanliga" saxar som är mycket snabbare än aggregatet i filmen .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).