Traktorer och processorer

Hattat Traktör och Valtra?

15 inlägg 10293 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hattat Traktör och Valtra?

Fredrik Reuter  
#336503 Turkiska Hattat Traktor är en tillverkare av främst mindre traktorer, tittar man på deras sajt så är mindre traktorer utan hytt för ex vinodling en stor produkt.

Men hur är det med förhållandet till Finska Valtra?
Det verkar som att Hattat har en säljorganisation och säljer Valtra i Turkiet, men deras egna traktorer liknar mycket designen hos Valtra.

Sedan hörde jag (kan inte verifiera) att några av de minsta Valtrorna licenstillverkas i Hattat Tarims fabrik åt Valtra (A7* ... ?), stämmer detta?

Tittar man vidare på deras sajt så verkar de även ha en produktserie som är en kopia av Massey Ferguson.

http://www.hattattraktor.com/hattat

Och till sist, säljs Hattat i norra Europa, eller stänger Valtra dörren där?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

molnia  
#336505 Jag hörde av en lantmännen representant på skogs elmia att A73;an tillverkades i Turkiet och att Valtra levererade hytten till fabriken. jag samtalade inte med honom själv, utan hade bara "stora öron" när jag fotade lite.

20150605_7755R.jpg
20150605_7756L.jpg
20150605_7756LR.jpg
20150605_7757L.jpg
20150605_7760L.jpg
20150605_7759L.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

molnia  
#336506 hmm.. varför kan man inte få upp den lilla bilden i bildvisningsläge...

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Göt  
#336508 hej
http://www.norsklandbruk.no/ny-teknikk/ ... traktorer/
Googlade lite och fann att valtra är gjord i Turkiet som du sa.

:mrgreen: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Fredrik Reuter  
#336510 Hej,
Det var som rackarns, då verkade det stämma.
Missade denna på Elmia Molnia, men det är tur vi har dig! :-BD

Den lilla bilden är just liten, 200x200. Bilden öppnas i större fönster först om bilden är över 400px bred.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Göt  
#336521 Fast nog blir man lite förvånad när det mest ur -Finska är gjort i Turkiet :surp: t

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Fredrik Reuter  
#336526 Ja, det känns ju lite udda.
Men är de inte i någon stor koncern dessa? MF, Valtra osv?
Konstigt att det är Perkins i Hattas större modeller, A100 ex. och inte AGCO, de verkar ju så lika för övrigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Göt  
#336528 lite udda måste man ju tycka jag tänkte att små ferguson var samma traktor i botten men de är gjorda i Italien med en Iseki motor

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

molnia  
#336556
20150605_7756RRL.jpg
nytt försök att göra bilden läsbar, denna info är ifrån en plakat som finns med på en av de tidigare bilderna. har förstorat upp den från den bilden.

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Aqualize  
#336620 Ja A53, A63 och A73 är ju från Turkiet och vad jag tror turkisk konstruktion.
Har för mig jag tittade över det och dessa stämmer inte in på MF:s småttingar så är nog inte samma under skalet.
T.ex. MF 4435/4445/4455 var ju Valtra Ax5 och Ax2 och specifikationerna var i princip en karbonkopia på Valtra.
Det enda nya med de små Valtorna i A3-serien är väl att de kommer hit. Valtra har ju gjort det förut. 3100/3300/3400/3500 visades inte på valtra.se men valtra.com när det begav sig. Enligt tractordata.com var det Deutz-motorer i dem.


Valtra S-serien, byggs den i Frankrike (bredvid sin kamrat ur MF-serien)?



Ja Valtra ägs av AGCO som har traktormärkena Valtra, Massey Ferguson, Fendt och Challenger. Lite andra jordbruksredskap med, för Sverige är väl Fella mest känt.

Avatar Fallback

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Hema  
#336661
Aqualize skrev:Ja Valtra ägs av AGCO som har traktormärkena Valtra, Massey Ferguson, Fendt och Challenger. Lite andra jordbruksredskap med, för Sverige är väl Fella mest känt.

Detta hade jag ingen koll på, det är väl nästan så man undrar om det kan vara bra ur en konkurrenssituation och behöver man vara orolig för framtiden för de olika märkena tro?

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Fredrik Reuter  
#336664 Hej,
Ja, det är väl klassisk konsolidering.
AGCO köpte väl också SISU Diesel och dessa motorer heter nu AGCO och finns i Valtra, Komatsu skogsmaskiner mm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Aqualize  
#336712
Hema skrev:
Aqualize skrev:Ja Valtra ägs av AGCO som har traktormärkena Valtra, Massey Ferguson, Fendt och Challenger. Lite andra jordbruksredskap med, för Sverige är väl Fella mest känt.

Detta hade jag ingen koll på, det är väl nästan så man undrar om det kan vara bra ur en konkurrenssituation och behöver man vara orolig för framtiden för de olika märkena tro?

Det är ju mycket sådant här, likt bilindustrin.
Case IH, New Holland och Steyr är ju märken från CNH Global N.V. (som ägs av CNH Industrial N.V som ägs av Exor S.p.A. som ägs av "Agnelli family", italienska).

Deutz-Fahr, SAME, Lamborghini, Hürlimann är märken från Same Deutz-Fahr Group S.p.A.

Landini, McCormick och Valpadana är märken från Argo Tractors S.p.A.

Hmm, mycket som kontrolleras från Italien...

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Aqualize  
#336715
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, det är väl klassisk konsolidering.
AGCO köpte väl också SISU Diesel och dessa motorer heter nu AGCO och finns i Valtra, Komatsu skogsmaskiner mm.

Bitvis undrar väl om det var SISU Diesel de ville ha och fick följa med. De ville väl kontrollera motortillverkningen också, satt ju redan i MF sen många år. Har inte kollat när första Fendt:arna med finskgjorda dieslar kom men de används ju där med. Och så har de ju fått kläcka ihop en V12 på 16,8 liter för banddrivna Challenger.
Och de som gör dieslar säljer ju de till andra. T.ex. AGCO Power Diesel sitter i Lännen grävlastare.

Lite roligt med Massey Ferguson, de ägde ju Perkins en lång tid men började använda Valmet Diesel (som det då hette tror jag). Läser på wikipedia, lite oklart om AGCO hade fått kontroll på Massey Ferguson när MF släppte Perkins.

Användarvisningsbild

Re: Hattat Traktör och Valtra?

Göt  
#336796 Perkins ägs vad jag förstår av caterpillar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).