Ny Teknik och Elektronik

Windows 10 installera eller låta bli ?

140 inlägg 100924 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Windows 10 installera eller låta bli ?

axwell  
#336650 Windows10 är på gång, dom vill att jag föranmäler intresse för gratis uppdatering från Windows7, sen kommer det att bli Windows10 någon gång efter den 29 juli 2015.

Vad händer om man låter bli?

Hur mycket "bättre" kan det bli, lika "bra" som Windows8 ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#336653 Hej,
Sitter också på Windows 7. Har klickat att jag vill stå i kö för nedladdning av Windows 10 efter 29 Juli. Om jag förstått det hela rätt så kan man välja att installera eller köra vidare med 7:an efter att man laddat ner 10:an.

Jag tror på Windows 10, här är varför:

- Det ska vara som en förbättrad version av Windows 7. De har lärt sig efter katastrofen med Windows 8 och skrivbordet är tillbaka som standard.
- De som testat beta versionerna rapporterar att det är stabila grejer, 10:an verkar alltså funka, läs bl a TechRadars review: http://www.techradar.com/reviews/pc-mac ... 4/review/6

Det som gör mig tveksam är om inte mina nuvarande program fungerar med Windows 10. Då blir det en lokal liten katastrof i Säffle...

Men det måste gå att kolla upp, har dock inte brytt mig om det än.

Om jag förstått det hela rätt så kan du vänta ända till Sept 2016 med att installera din nedladdade utgåva. Efter detta datum kommer det kosta pengar.
Man har alltså ett år på sig att bestämma sig.

Vill man leva kvar med Windows 7 (som fungerat riktigt bra för mig), så är det nog inga problem. Men missar det nyaste, men säkerhetsuppdatering osv kommer nog komma några år framåt.

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#336660 Tyvärr är nog windows 7 det sista vettiga operativsystem från Microsoft. Har en kompis som kört betan av 10:an och var inte imponerad.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#336673 Vista var ingen hit, Windows 7 är OK, Windows 8/8.1 är en flopp, Windows 10 ? Självklart ska man övergå till Windows 10, så fort det finns tillgängligt, redan i slutet av denna månad.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#336678 Ja, är man lite vidskepligt lagd så ska man nog satsa på 10:an.
Det är ju varannan bu varannan bä för Windows.

Windows 10 - Flipp?
Windows 8 - Flopp
Windows 7 - Flipp
Windows Vista - Flopp
Windows XP/2000 - Flipp
Windows 98 - Flopp
Windows 95 - Flipp
Windows 3.11 - Ingen bedömning, inte heller 2, 1.
MS-DOS - FLIPP!

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336679 Har prövat 10:an två gånger och blev inte så imponerad. Kör åttan normalt och kommer kasnke att fortsätta med det efter en till test.
Tycker 10:an verkar rörig och på min dator gick den också som i sirap, men det kanske försvinner vid en ren installation istället för den testuppgraderingen jag körde.
Jag fick inte tag på windows sju när jag var tvungen att köpa nytt i höstas och ogillade åttan första halvåret. Nu försöker jag dock att gilla läget och lära mig win-8 systemet på riktigt istället för att bara klaga, och jag börjar som sagt gilla det.
Åttan och tian ska om inte annat vara lite snabbare än sjuan.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#336685
Fredrik Reuter skrev:Ja, är man lite vidskepligt lagd så ska man nog satsa på 10:an.
Det är ju varannan bu varannan bä för Windows.


Stämmer även efter att ha skjutit in ytterligare två OS i din lista.

Windows 10 - Flipp?
Windows 8 - Flopp
Windows 7 - Flipp
Windows Vista - Flopp
Windows XP/2000 - Flipp
Windows ME - Flopp
Windows 98 SE - Flipp
Windows 98 - Flopp
Windows 95 - Flipp
Windows 3.11 - Ingen bedömning, inte heller 2, 1.
MS-DOS - FLIPP!

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Hema  
#336690 Jag vet inte om det är okey att besudla win2000 med xp asså. :) win2000 är min favorit, synd att det inte går att använda längre.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336714
traktorz skrev:
Fredrik Reuter skrev:Ja, är man lite vidskepligt lagd så ska man nog satsa på 10:an.
Det är ju varannan bu varannan bä för Windows.


Stämmer även efter att ha skjutit in ytterligare två OS i din lista.

Windows 10 - Flipp?
Windows 8 - Flopp
Windows 7 - Flipp
Windows Vista - Flopp
Windows XP/2000 - Flipp
Windows ME - Flopp
Windows 98 SE - Flipp
Windows 98 - Flopp
Windows 95 - Flipp
Windows 3.11 - Ingen bedömning, inte heller 2, 1.
MS-DOS - FLIPP!

Windows 3.11 kan du ju dela upp i flera komponenter:
Windows 1.0 - Flopp, det fanns GEM som fungerade bra som "fönsterprogram" ovanpå MS-DOS)
Windows 2 (med flera versioner som slutade med 2.11) - Flopp, vad jag kommer ihåg
Windows 3,0, 3.1 och 3.11- Flopp, Flipp och Flipp

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Fredrik Reuter  
#336719 Ja, det var bra att du redde ut dettat TH.
Ingen bedömning skrev jag helt enkelt för att jag inte kunde göra den bedömningen.
Började själv meka med DOS men sedan blev det 3.11 (nästan säker) i skolan, men det var så länge sedan så jag vågade inte ge Flipp-Flopps där! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336727 En lokal datorhandlare sa till mig att han aldrig installerar ett nytt Windows på nya datorer innan service pack 1 har kommit ut.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

haggloader  
#336816 Min erfarenhet är att det blir mindre virusangrepp om man inte kör senaste versionen av windows, därför behåller jag 7:an.

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

BjörkenPer  
#336845 nej, jag kör vidare på windows 2000 ett tag till :grin:

Användarvisningsbild

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

traktorz  
#336847 Windows 98 SE är minst resurskrävande, ifall datorn är en antik relik!

Varken win2k eller winXP gillas, ifall man önskar sköta bankärenden på datorn.

Bäst stöd för antivirus är att hålla sig det senaste operativsystemet, dess senaste service-uppdatering, samt uppdaterade virusdefinitioner.

Byt därför ut Vista och äldre operativsystem för Windows, till åtminstone Windows 7!

Avatar Fallback

Re: Windows 10 installera eller låta bli ?

haggloader  
#336879 Nej, jag tror man får mindre virusangrepp med en uppdaterad vista än uppdaterad windows 7.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).