Skogsmiljö och Trädlära

Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

11 inlägg 5534 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Skogsinvest  
#336475 Att träd växer olika mycket beroende på hur sommaren ter sig med värme, nederbörd, hur fort tjälen går ur marken osv är välkänt. Dock försöker jag hitta information om vad som är viktigast, hur en ideal sommar ser ut (för skog, ej bad). Detta tycker jag är särskilt intressant då denna sommar hos oss i Västerbottens kustland varit sval och nederbördsrik medan förra sommaren var riktigt varm och torr.

Av vad jag förstått är oftast kvävetillgången begränsande vilket oftas blir lägsta laggen i "tillväxttunnan". Solljuset verkar sällan vara begränsande utan snarare värme och då främst på våren. Nederbörd hittar jag ingen info om men antar att det bästa vore några timmar lätt regn varje natt och sedan soliga dagar. Givetvis beror mycket på hur marken ser ut på aktuell väntplats men om vi pratar stora områden. Vad tror ni?

Då gräsmattan växer fort kanske också skogen gör det men jag hittar inga uppgifter på olika växters tillväxt i olika väder. Jag hittade dock en finsk studie (på svenska) om gran:

http://www.metla.fi/uutiskirje/rannikko ... tinen1.htm

Jag hittade också en artikel från 2001 om markens kemi, nederbörd och försuringens effekter som är intressant:

http://fof.se/tidning/2001/2/skogsdoden-som-kom-av-sig

Så slutligen... Ska vi hoppas på än mer regn, en gnutta sol eller bara varmare temperaturer? Jag tror jag väljer solen just nu oberoende på om det innebär några extra m3sk eller ej! :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

jannee  
#336476 Dåligt semesterväder, regnigt och svalt = optimalt väder för växterna, troligtvis även skogen.
Nyplanteringar (gjorda i november och maj) där har plantorna toppskott som närmar sig 1 dm.
Tyvärr växer även ogräset (ormbunkarna) ÄNNU bättre. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

JensSkoog  
#336479 Tackar för två mycket intressanta artiklar, Skogsinvest :grin:
Vad jag inte vet kan fylla många böcker, och vad jag trott vita, var inte så riktigt som jag trott :wink:
Hur sommaren ska vara i tiden som kommer vet jag inte, men efter vad jag sett på granen som planterades i vår, så har vi knappast haft bättre sommar, even om den inte gynnar turism och badande :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Skogsinvest  
#336484 Jag har också noterat bra tillväxt unga planteringar. Dock tänker jag att regnet blir mycket viktigare i dessa fall då deras rotsystem är så litet och därmed torkkänsligt. Undrar om effekten på äldre skog är densamma? Jag noterade också att tjälen var seg i år vilket jag tänkte skulle innebära tillväxtförluster då skogen startade sent men den finska studien visar väl att det inte hade någon stor effekt. Jag har gödslat en del skog tidigt i juni och tänkte att då är det bra med mycket nederbörd men nu verkar det snarare vara risk för urlakning så lagom är tydligen bäst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Skogsinvest  
#336485 Glömde gratulera till fina föryngringar! Alltid lika kul när man får lön för mödan! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336513 Ofta torde vattnet vara den enskilt mest tillväxtbegränsande faktorn i skogen under sommaren. När växterna öppnar sina klyvöppningar, för att fånga in koldioxid till fotosyntesen, så förlorar de också stora mängder vatten. Om det är ont om växttillgängligt vatten i rotzonen, så kan inte växten försörjas med vatten. Då stängs klyvöppningarna ner och ingen koldioxid kan längre fångas in till fotosyntesen, som därmed avstannar.

Dock får det inte heller vara för mycket vatten i marken, för då kan inte rötterna växa och träden blir väldigt stormkänsliga. Så det som står i det första stycket är definitivt inget skäl att sluta rensa skogsdiken, snarare tvärt om. Lagom blandning mellan luft och vatten i markens porer torde vara ca 50/50 och då växer träden som bäst.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

brassel  
#336536 Glöm inte ev vinds påverkan på tillväxt (och formtal)
Vid Upplandskusten där jag bor växer det som det knakar, men sen ser havsnärheten (vad jag förstår iaf) till och hålla ner höjderna.
Har inte Norge S50-index överlag på alla trädslag av liknande anledning?

Användarvisningsbild

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

JensSkoog  
#336549
brassel skrev:Glöm inte ev vinds påverkan på tillväxt (och formtal)
Vid Upplandskusten där jag bor växer det som det knakar, men sen ser havsnärheten (vad jag förstår iaf) till och hålla ner höjderna.
Har inte Norge S50-index överlag på alla trädslag av liknande anledning?

Det med S-50 index vet jag inte något om, men efter vad jag sett betyder havsnärheten mycket. Brukar säga att här vid kusten växer träden i häl sig! Man får också alltid ta havsvinden med i planeringen vid röjning och gallring.

Avatar Fallback

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Skogsinvest  
#336550 I riktigt vindutsatta lägen påverkar vinden säkert både höjd men främst form. Dock tror jag inte att vinden påverkar produktionen så mycket. Möjligtvis att den medför att vattnet dunstar fortare och därmed skapar ett torrare klimat. Många gånger inåt land är det nog lätt att tro att det är vinden som påverkar trädhöjder och tillväxt men att det egentligen främst handlar om höjdläge, dvs meter över havet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Vedproducent  
#336616 Värme och nederbörd är det som påverkar mest. Så lång vegetationsperiod som möjligt förstås. Bara att se i tex Brasilien med 70 m3/ha i årlig tillväxt och omloppstider på knappt 6 år. 25-30 grader året runt men annars mycket mer näringsfattiga jordar än vi har i Sydsveriges tex.

Avatar Fallback

Re: Skogens tillväxt i olika väderförhållanden

Lindianerna  
#336622 Om golfströmmen stannar av/upphör, kan man då tänka sig att chansen för stormar minskar.
Det "varma" havet borde ju inte längre vara "motorn" för stormarna!?!?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).