Skogsmiljö och Trädlära

Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

42 inlägg 29840 visningar 43 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Krokmark  
#336421
jannee skrev:När du massakrerat några spanska skogssniglar strö gärna lite järnsulfat över dem, när deras kompisar kommer för att kalasa på sina hädangångna kollegor får de också i sig lite järnsulfat och även de går då till de sälla jaktmarkerna.
På detta sätt kan du troligtvis minska mängden med uppåt 80%, tyvärr går det INTE (än i alla fall) att ta bort dem fullständigt.
Nematoder är annars ganska effektivt. Samla ihop en liter sniglar, mosa dem och blanda i lite nematoder, låt stå någon dag, lägg sedan ut din blandning lite här och var där det brukar finnas sniglar och antalet kommer att minska drastiskt. Tyvärr måste man upprepa det varje försommar/sommar.

Detta ska testas, låter riktigt bra...
Järnsulfat är ju inte så dyrt och behövs ändå till mossbekämpning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

jannee  
#336423 Jag ska inte göra mig märkvärdig för det är mestadels frugan som står för snigelborttagandet.
När hon började i våras var de bara små, knappt 2 cm men många, klippte upp till 400/dygn (tidig morgon och sen kväll).
Hon har konsekvent sparat de klippta sniglarna blandat dessa med järnsulfat och lagt ut gojan runt tagetes, röd salvia, sommardahliorna och höstaster. På detta sätt har hon hitintills lyckats få dessa blommor att blomma (tagetesen kommer först nu, sena p.g.a. kall försommar) detta är i rabatterna, däremot dyker det upp sniglar här och var i gräsmattan, när jag har tid/tillfälle hugger jag dem med barkspaden, strör lite järnsulfat på dem och numera rör det sig högst om 20 tal/dygn, kanske lite mer någon morgon när det regnat.
Viktiga är dock att du är ute tidig morgon (precis i gryningen) och sen kväll (runt 22.00).
Idealet kanske vore att gå en runda mitt i natten och då med pannlampa/eller en robotgräsklippare som går nattetid.
Fick råd att strö kaffesump runt känsliga blommor - provat för något år sedan - verkningslöst.

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Krokmark  
#336424 Sågspån hörde jag någon som sa skulle hjälpa som barriär, tvivlar starkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

jannee  
#336427 Hittat sniglar inne på logen (cementerat golv), även sniglar ett par meter UPP på dörrar, grusgångar skyr de heller inte, ja t.o.m inne i farstun = 4 trappsteg upp, fattar inte hur de bara hittat dit.
Vi har också ett stenparti därav en del växer fetknopp - DÄR kan man verkligen prata om ett snigelreservat.
Nu har även vinbärssnäckan börjat med att äta blommor, dessa har vi tidigare fredat men nu står även de på dödarlistan.
Fördel med grusgångar är att där kan man lägga på mycket salt, nackdelen är att gruset fastnar under skorna och hamnar i farstun, hur man än vänder sig har man tydligen ändan bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336445
jannee skrev:Jag ska inte göra mig märkvärdig för det är mestadels frugan som står för snigelborttagandet.


Skulle säga att det är hon som har det fulla ansvaret. :grin:

Hon håller som bäst på nu. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sv: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Krokmark  
#336453
Vedmaskin skrev:
jannee skrev:Jag ska inte göra mig märkvärdig för det är mestadels frugan som står för snigelborttagandet.


Skulle säga att det är hon som har det fulla ansvaret. :grin:

Hon håller som bäst på nu. :grin:

Jannee's fru? :mrgreen:;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336454 Kan meddela att jordbruksverket går ut och varnar för sniglar http://www.lantbruk.com/lantbruk/mordar ... rapsfalten
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336511
Krokmark skrev:
Vedmaskin skrev:
jannee skrev:Jag ska inte göra mig märkvärdig för det är mestadels frugan som står för snigelborttagandet.


Skulle säga att det är hon som har det fulla ansvaret. :grin:

Hon håller som bäst på nu. :grin:

Jannee's fru? :mrgreen:;)


Nä har en egen.

Snigeljakt var ämnet för dom som funderade. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

anersimyra  
#336625 Nu kommer rapporter om massdöd bland igelkottar förorsakat av snigelgifter.. 😡

Användarvisningsbild

Sv: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

Fredrik Reuter  
#336644 Ja, det fattades bara det (igelkottdöd alltså).
Är det inte ett av ganska få djur som äter just mördarsniglar?
Isåfall, får de i sig giftet när de äter mördarsniglar då?

Har du någon länk eller mer info Anders?

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#336656 Tror inte dom äter dom när dom lever, men om dom är döda går det, och då mår dom illa om sniglarna är fulla av gift. Möjligt det är nackdelen med järnsulfat?? Igelkotten är det trvligaste djuret jag vet, så den vill jag inte mörda :cry:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

anersimyra  
#336659
Fredrik Reuter skrev:Ja, det fattades bara det (igelkottdöd alltså).
Är det inte ett av ganska få djur som äter just mördarsniglar?
Isåfall, får de i sig giftet när de äter mördarsniglar då?

Har du någon länk eller mer info Anders?
Jag såg en länk på Facebook, problemet är förmodligen inte det gift som är likt metatabletter, problemet är ingående insekticider som kan köpas av yrkesodlare.. :sad:

Avatar Fallback

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

jannee  
#336886 Tror INTE att järnsulfat är farligt för igelkottar. Orsaken är den att vi har flera igelkottar (om man ser till allt igelkottsavföring) som nattetid vandrar runt på gräsmattan, trots att tanten konsekvent dagligen strör järnsulfat på sina dödade sniglar.

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

JensSkoog  
#336893
jannee skrev:Tror INTE att järnsulfat är farligt för igelkottar. Orsaken är den att vi har flera igelkottar (om man ser till allt igelkottsavföring) som nattetid vandrar runt på gräsmattan, trots att tanten konsekvent dagligen strör järnsulfat på sina dödade sniglar.

Gott å höra :grin: Har just nu kommit in efter en snigelsväng - blev bara ungefär 200 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tiger/Panter/Leopard Snigel vs Mördarsnigel

sundelius  
#336898 Då slår jag dig Jens, fick nog ihop det dubbla.
Fast i det här fallet önskar jag inte vara värst :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).