Föryngring

egna sticklingar från douglasgran o hybridlärk

5 inlägg 8113 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

egna sticklingar från douglasgran o hybridlärk

jan larsson  
#336389 hej
jag har funderat på att ta sticklingar från egna douglasgranar och hybridlärk. om det skulle fungera vilket vore det bästa tillvägagångssättet för att lyckas. tanken är ca.200 st. av varje.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: egna sticklingar från douglasgran o hybridlärk

jannee  
#336392 Sticklingar får man ta när man får tillfälle. Men augusti är bäst, då finns det ljus kvar och växten är inte helt avmognad.
·Riv inte av sticklingen med "klack" från stammen som många säger. Skär i stället av klacken.
·Doppa eventuellt i rotbildningshormon.
·Sticklingen bör vara högst 15 cm.
·Stamma upp cirka en femtedel av sticklingen, det vill säga ta bort sidokvistar, barr eller löv.
·Stick många sticklingar tillsammans i en låda med en luftig blandning av torv och sand, eventuellt också små
lecakulor.
·Stick lite på sned i jorden med ovansidan upp.
·Tryck fast.
·Lägg över plast som sluter tätt (helst mjölkvit), men den får inte trycka på sticklingen. Då ruttnar den lätt.
·Sätt gummiband i ändarna.
·Lådan ska inte stå på marken.
·Idealiskt är undervärme på konstant 21 grader och 17 i luften om man kan ordna det.
·Titta till sticklingarna dagligen sommar och höst. Några gånger i månaden på vintern. Duscha gärna med duschflaska med lite svampmedel i vattnet.
·Tryck ner sticklingarna om de "fryser upp".
·Kondensvattnet som bildas på plasten ska helst rinna utefter sidorna och ner i lådans botten där rötterna kan suga upp det igen. Om det droppar på sticklingarna finns risk för mögel.

Användarvisningsbild

Re: egna sticklingar från douglasgran o hybridlärk

rokon  
#336393 "Doppa eventuellt i rotbildningshormon" Har jag försökt fått tag på lokalt, men ingen vet något eller kan svara på var jag får tag på. Tänkte mig vegetativ förökning av Thuja. Har du exempel på namn på preparat och säljare Janne?

Avatar Fallback

Re: egna sticklingar från douglasgran o hybridlärk

jannee  
#336400 Har inte en susning men du kan prova några gamla husmorsknep.
Gör en vattenlösning med askorbinsyra och doppa sticklingarna i.
Eller som min mormor gjorde. Hon tog vetekorn och krossade dessa och blandande in lite av denna röra i jorden, ska troligtvis bilda någon typ av minisvampar- vet inte, men det fungerade i alla fall för henne.
för övrigt satte hon 5 till 10 sticklingar i en blomkruka, trädde en plastpåse över och tillslöt med gummiband, allt detta placerade hon sedan i ett svalt rum på fönsterbrädan över ett element, fick väl på de viset värme underifrån men för övrigt rätt temperatur för att sticklingarna skulle gro - jag var ung och inte speciellt intresserad, kan ha missat något eller en hel del förresten.

Avatar Fallback

Re: egna sticklingar från douglasgran o hybridlärk

jan larsson  
#561659 Hej
Sen uppföljning men ändå.
Jag gjorde ett sådär försök enligt trådarna. Och lyckades inte.
O det berode nog mest på att jag inte följde instruktionerna ovan ordentligt.
Hur man blandar o använder askorbinsyra eller rotbehandlingsmedel kollades inte.
Det med vetet skulle jag kunnat prova. För det låter som om det är svampmyselen man är ute efter. Borde funnits i den feta luftiga jorden jag använde.
Jag hadde lite för stor "kruka" o ingen bra plats med tillräcklig värme.

Jag har inte fördjupat mig i detta men om jag i augusti har tillfälle o kommer ihåg detta projekt så ska jag absolut prova igen.
Men då i mindre lerkrukor inne över element. Eller?
Hur tätt eller hur många kan jag ha i varje kruka. Och då plockade från unga världplantor väll.
Hur lång tid tar det tills de bildat rötter.
Hur länge blir de i kruka.
O hur gör jag sen fram till Utplantering vår två.


Kanske finns det fler enkla tipps för att lyckas.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).