Uppvärmning

Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

22 inlägg 31666 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är Värmebaronens Vedolux 30 bra?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33135 Måste köpa en ny vedpanna, är sugen på en Värmebaronen Vedolux 30.
Den verkar väldigt enkel att sota och tända.
57cm ved ryms.
100L eldstad.
Har för närvarande 1000L acc-tankar, måste jag ha mera?

Var köper man Värmebaronens pannor billigt?
Har sett Vedolux 30 på nätet för ca 30.000kr.



   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33137 Jag har en Vedolux UB från 1999, den är på 35kw o 120l eldstad. Jag är mycket nöjd med pannan. Keramiken är fortfarande hel o fin. Har 2x750 l tankar o planerar att uttöka med en till fast då en på 500l. Den sista skall försörja garaget via en kulvert.

Magnus M

Avatar Fallback
kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33181 jag har men en värmebaronen, combi panna som jag INTE är nöjd med, den är från -96.

Jag tycker att du ska kolla på andra pannor än Värmebaronen, då de finns bättre de ger inte heller ut prov resultat från SPI eller vad de heter.

Stirra inte dig blind på hur sotningen funkar, skulle jag köpa ny pannan i dag skulle jag kolla med andra nyinstallationer av pannor och INTE hos leverantören.
Beroende på storlek på hus osv är nog rekommendationen att inte gå under 1500L i acc.tank. Ta en stor panna och elda sällan i stället för en som är billigare och du måste elda för jämnan...

De är mitt råd.

Avatar Fallback
bengtved  
#33414 Jag har nyss satt in en värmebaron 30.
Min uppfattning för närvarande är att den fungerar perfekt.
Jag har 2000 liter i ackumulatortankar, har man mindre så måste man
tänka sej för hur mycket ved man skall lägga på, så att inte säkerhets
systemet träder in. Den går ju för fullt tills veden är slut, men det är ju
en rutin sak att lära sig hur mycket energi man behöver för tillfället.
Min förra panna var en överförbränningspanna, satt in den 1984, den
var inte riktigt slut än, men jag bytte den för säkerhets skull.
Den nya pannan går det betydligt mindre ved, men veden måste
vara torr annars brinner det dåligt.
Att kunna enkelt sota en panna är viktigt, annars blir det inte av.
Den sotar inte så mycket om veden är torr, och när man behöver sota
den så syns det på rökgastermometern, tempen går upp.
Jag tycker pannan fungerar bra. :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33427 När jag skulle köpa min så rådgjorde jag med sotarn. Vi är vänner sen länge så jag tror det var den mest opartiske att rådgöra med o han sa direkt " köp den panna som kräver minst av dig" Hans två tips då (1999) var Perifal o VB. Han berättade oxå om en panna som en lokal rörfirma hade kampanjat hårt under en längre period o som sålts många av. Denna krävde turbulatorer för att vara godkänd. Efter ett par år så satt inte dessa kvar i en enda han kände till! Folk tröttnade på att göra rent dessa o slängde dom i ett hörn.

Man ska inte behöva overall, hanskar o dammfilter för att fixa sånt för då blir det inte gjort.

Magnus M

Avatar Fallback
Hansson  
#33616
Magnus M skrev: Denna krävde turbulatorer för att vara godkänd. Efter ett par år så satt inte dessa kvar i en enda han kände till! Folk tröttnade på att göra rent dessa o slängde dom i ett hörn.

Man ska inte behöva overall, hanskar o dammfilter för att fixa sånt för då blir det inte gjort.

Magnus M

Dom flesta nya pannor har turbulatorer.Dom behöver man dock inte rengöra.
En turbulators uppgift är att minska hastigheten på rökgasen.Det spelar alltså ingen roll om det är sot på turbulators

Jag har eldat i min Baxi Innova i 6 år och har aldrig rengort dom.

Jag skulle inte köpt en värmebaronen blandannat för att dom inte redovisar verkningsgraden.Alla andra gör det..

Kolla på plåttjocklekn på värmebaronen och jämför med andra pannor.

Om du inte har mer än 1000L ack tank skuille jag tittat på ctc v35 eller en Nibe Vedex 3300.
Kolla Rinkabyror.se dom har bra pris på dessa pannor

Avatar Fallback
jokin  
#33665 Har du aldrig gjort ren rören som spiralerna sitter i????????!!!!!!!!!!! :lol:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33671 Även jag har Vedolux, dock en 40UB.
2x750 liter.
Panna i garaget, kulvert in till tankar.

Att jag valde denna var att det är en panna som håller o går även strömlöst i mitt system. Att jag sen kan åka dit o hämta vad grejer jag behöver nån gång gjorde valet solklart. Pannan funkar bra o det har inte krånglat med systemet.

Jag har eldat 95% Alm sedan den sattes in o inte rört en skruv annat än sotning/rengörning.

De nya pannorna är fläktstyrda men i övrigt ingen större skillnad.

Kommer nog att kompletera med en eller två tankar till.

Enda saken jag ångrar lite är att jag har värmeberedare i tanken.
Sommartid var det tänkt Solpanel skulle värma, men det kom aldrig dit.
Skulle satt seperat beredare, tror jag...

Användarvisningsbild
masterchief  
#33672
jokin skrev:Har du aldrig gjort ren rören som spiralerna sitter i????????!!!!!!!!!!! :lol:

Jag har en HS perifal soloinova, där behöver man ta spiralerna en gång i månaden.
Annars blir flera igensatta med flagor etc.
Kan bero på att man tänder upp med diversa kartonger och mjölkpacket som ger mycket småflagor :oops:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33673
Hansson skrev:Dom flesta nya pannor har turbulatorer.Dom behöver man dock inte rengöra.
En turbulators uppgift är att minska hastigheten på rökgasen.Det spelar alltså ingen roll om det är sot på turbulators

Jag har eldat i min Baxi Innova i 6 år och har aldrig rengort dom.

Jag skulle inte köpt en värmebaronen blandannat för att dom inte redovisar verkningsgraden.Alla andra gör det..

Kolla på plåttjocklekn på värmebaronen och jämför med andra pannor.

Om du inte har mer än 1000L ack tank skuille jag tittat på ctc v35 eller en Nibe Vedex 3300.
Kolla Rinkabyror.se dom har bra pris på dessa pannor


Det finns inte många ved pannor idag som är mellan 15-20 år här omkring som jag sett, förutom värmebaronens.

Plåt tjocklek är nog inte det viktigaste verkar det som.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33677
Hansson skrev:
Magnus M skrev: Denna krävde turbulatorer för att vara godkänd. Efter ett par år så satt inte dessa kvar i en enda han kände till! Folk tröttnade på att göra rent dessa o slängde dom i ett hörn.

Man ska inte behöva overall, hanskar o dammfilter för att fixa sånt för då blir det inte gjort.

Magnus M

Dom flesta nya pannor har turbulatorer.Dom behöver man dock inte rengöra.
En turbulators uppgift är att minska hastigheten på rökgasen.Det spelar alltså ingen roll om det är sot på turbulators

Jag har eldat i min Baxi Innova i 6 år och har aldrig rengort dom.

Jag skulle inte köpt en värmebaronen blandannat för att dom inte redovisar verkningsgraden.Alla andra gör det..

Kolla på plåttjocklekn på värmebaronen och jämför med andra pannor.

Om du inte har mer än 1000L ack tank skuille jag tittat på ctc v35 eller en Nibe Vedex 3300.
Kolla Rinkabyror.se dom har bra pris på dessa pannor


Pannan som avsågs i mitt inlägg som sotarn avrådde från var Vedex 3000!!

Är det kanske så att det mesta sotet fastnar utmed turbulatorernas kant mot tubväggen o då lossnar ju det när tuben dras ut. Sen drar man ju ur tuben o lite sot kvar på själva turbulatorn ger ju ingen minskad effekt. Men jag menar att dom måste ju ur o dom måste ta vägen nånstans när man sotar o då blir det sotigt både här o där samt att på många pannor ska dom ut uppåt i bakkant.

Jag tror att skulle man åka runt o mäta effekt hos folk efter ett par års drift istället för på ett lab så skulle det inte förvåna mig om VBs lättrengjorda pannor är effektivare än alla krångliga skitigaturbulatorerbortibakkantskonstruktioner.
Om man är väldigt insatt o intresserad som jag förstår att du är Hansson så är det en annan sak. För den insatte är det ju så att man försöker ju kräma ur allt o få effekten så bra som möjligt medans medelsvensson bara vill elda utan att bli alltför skitig.

Magnus M

Avatar Fallback
jokin  
#33683 Jag har en Baxi Bonus30 och jag brukar också dra turbulatorerna 1 gång i månaden.Och enda anledningen till det är att man vill ha ut all effekt ur pannan. 8)

Avatar Fallback
Hansson  
#33995
Magnus M skrev:Jag tror att skulle man åka runt o mäta effekt hos folk efter ett par års drift istället för på ett lab så skulle det inte förvåna mig om VBs lättrengjorda pannor är effektivare än alla krångliga skitigaturbulatorerbortibakkantskonstruktioner.
Om man är väldigt insatt o intresserad som jag förstår att du är Hansson så är det en annan sak. För den insatte är det ju så att man försöker ju kräma ur allt o få effekten så bra som möjligt medans medelsvensson bara vill elda utan att bli alltför skitig.

Magnus M


Det är ju inte krångligare att sota en panna med stående tuber än en med liggande.Det tar en max 5min.Desutom kan du om du har stående raka tuber använda dig av en borrmaskin/skruvdragare för att göra rent dom.
Hur enkelt som helst!
I stående tuber så är det svårare att få flygaska,Något som man kan få i liggande tuber"VB"
Det gäller att inte falla för reklamen brukar man ju säga.Och så länge VB inte redovisar något testprotokoll så vet man ju inte om det är en bra panna även fast den är lättsotad

Avatar Fallback

Re:

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42430 Det blev en Vedolux 30 till slut, har använt den ett tag nu och är mycket nöjd.
Lätt eldad, lättsotad och har hög verkningsgrad. Köpte också en acctank till på 500L, har nu tot 1500L acc tankar.
Det är mycket luft i vedpanne priserna, betalade ca 21.900kr exkl moms och frakt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Re:

cup  
#48408
Zalman skrev:Det blev en Vedolux 30 till slut, har använt den ett tag nu och är mycket nöjd.
Lätt eldad, lättsotad och har hög verkningsgrad. Köpte också en acctank till på 500L, har nu tot 1500L acc tankar.
Det är mycket luft i vedpanne priserna, betalade ca 21.900kr exkl moms och frakt.


Var köpte du den? Hur fungerar det nu när du har hunnit elda några månader?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).