Trädslag

Silvergran (Abies alba)

13 inlägg 24459 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Silvergran (Abies alba)

Hanatorp  
#334688
DSC_2261forum.jpg


Silvergranen tillhör ädelgranarna och är ett storvuxet träd som hör hemma i centraleuropa. Silvergranen är tyskarnas julgran. I Tyskland har trädslaget stor betydelse inom skogsbruket och det är ett typiskt sekundärträdslag som kan etablera sig i skuggan av andra träd.

I Sverige har den planterats som prydnadsträd, men även under början av 1900-talet inom skogsbruket. I trädgården till en villa vid min skogsfastighet finns en större silvergran som står för en riklig fröspridning in till mig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Silvergran (Abies alba)

JensSkoog  
#334700 Har du bild av veden och bark ochså.

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Hanatorp  
#334802 Nej, men jag skall ordna det. 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Silvergran (Abies alba)

Camwood  
#334914 Detta är nya bilder( 25/6 2015) på en silvergran som blåste ner i stormen Ivar 2013.
Den har legat med rotkontakt och därför klarat sej bra till vi kapade upp den nu i vår.
DSC_0473.JPG

DSC_0476.JPG

DSC_0477.JPG

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Ferguson system  
#334935 Fine bilder. Hva skal stokken brukes til? Hadde sikkert blitt fine bordplater av den.

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Power Major  
#334960 Till vad kan/bör man använda virket till?
Finns det någon efterfrågan?
Har några självsådda plantor i en plantering och några stammar på 15-30cm i en gallring.
Kan tänka mig att avverka dem om intresse finnes.

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Hanatorp  
#335067 Tack för vedbilder de hade jag inga att visa. Här lite ytterligare bilder på silvergran.

DSC_2311forum.jpg


DSC_2318forum.jpg
DSC_2317forum.jpg


DSC_2315forum.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Silvergran (Abies alba)

peterjohn  
#335076 Hej, her i det nordlige danmark har vi ganske meget ældre silvergran. Eller ædelgran som den hedder her. Veddet bruges som vanlig gran til konstruktionsvirke emballage mm. Den er dog noget vanskelig at torka, hvorfor prisat normalt er lidt under vanlig gran her. Den plantes ikke meget længere, da den starter langsomt og er meget efterfrågat af vildt.

Användarvisningsbild

Re: Silvergran (Abies alba)

JensSkoog  
#335077
peterjohn skrev:..... Den plantes ikke meget længere, da den starter langsomt og er meget efterfrågat af vildt.

Vad typ vilt? Hjort och rådjur? Har ni älg i norra Danmark?

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Danskar´n  
#339577 Det kan jag svara på... nä, vi har inte älg I Danmark överhuvudtaget - fast det va en älgko som besökte norra Själland för kanske 15-20 år sedan. Man menar att den simmade over Oresund, av någon anledning. Sedan försvann den spårlöst, om jag minns rätt
Annars är det kron- och rådjur vi pratar om när vi pratar om vldt I Danmark och de kan ställa till med ganska allvarliga skador på bark och ungträd.

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Hanatorp  
#620556 Blev påkörd av ett tåg i Danmark

   TS
Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Jim_the_one  
#620660 Då var det inte så spårlöst försvinnande.

Avatar Fallback

Re: Silvergran (Abies alba)

Danskar´n  
#620799
Jim_the_one skrev:Då var det inte så spårlöst försvinnande.

Nä...man kan säga att den blev "uppspårat"... =)) =)) =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).