Motorsåg och handhållet

skuren hva 550xpg

64 inlägg 37425 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334793 Efter en snabb googling så hittas http://www.manualslib.com/manual/80461/ ... =26#manual där det står (fortfarande inga 3% :shock: ):
Capture1.JPG

Apropå lång erfarenhet så vet jag att det på 70-talet hälldes samma soppa i en 451:a som i en 110:a på fabriken. Det var visserligen 4% soppa på den tiden men det gjordes ingen skillnad på stora och små sågar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334794 26 – English
FUEL HANDLING
Fuel
CAUTION! The machine is equipped with a two-stroke engine
and must always been run using a mixture of petrol and twostroke
engine oil. It is important to accurately measure the
amount of oil to be mixed to ensure that the correct mixture is
obtained. When mixing small amounts of fuel, even small
inaccuracies can drastically affect the ratio of the mixture.
Petrol
• Use good quality unleaded or leaded petrol. Engines
equipped with catalytic converters must be run on
unleaded fuel mixtures.
• The lowest recommended octane grade is RON 90. If you
run the engine on a lower octane grade than RON 90 socalled
knocking can occur. This gives rise to a high engine
temperature and increased bearing load, which can result
in serious engine damage.
• When working with continuous high revs (e.g. limbing) a
higher octane is recommended.
Environment fuel
JONSERED recommends the use of alkylate fuel, either
Aspen two-stroke fuel or environment fuel for four-stroke
engines blended with two-stroke oil as set out below. Note
that carburettor adjustment may be necessary when
changing the type of fuel (see the instructions under the
heading Carburettor).
Running-in
Avoid running at a too high speed during the first 10 hours.
Two-stroke oil
• Always use JONSERED two-stroke oil, which is specially
adapted for our two-stroke engines.
• JONSERED provides two stroke oils adapted for different
application areas and climates. Please contact your
dealer for information about the best options for your
product and area of application.
• Never use two-stroke oil intended for water-cooled
outboard engines, sometimes referred to as outboard oil.
• Never use oil intended for four-stroke engines.
Mixing ratio
For engines up to 80 cc: 01:50 (2%)
For engines over 80 cc: 01:33 (3%)
Mixing
• Always mix the petrol and oil in a clean container intended
for fuel.
• Always start by filling half the amount of the petrol to be
used. Then add the entire amount of oil. Mix (shake) the
fuel mixture. Add the remaining amount of petrol.
• Mix (shake) the fuel mixture thoroughly before filling the
machine’s fuel tank.
• Do not mix more than one month’s supply of fuel at a time.
• If the machine is not used for some time the fuel tank
should be emptied and cleaned.
Chain oil
• The chain lubrication system is automatic and we
recommend the use of special oil (chain oil) with good
adhesion characteristics.
• In countries where no special chain oil is available, EP90
transmission oil can be used.
• Never use waste oil. This results in damage to the oil
pump, the bar and the chain.
• It is important to use oil of the right grade (suitable
viscosity range) to suit the air temperature.
• In temperatures below 0°C (32°F) some oils become too
viscous. This can overload the oil pump and result in
damage to the oil pump components.
• Contact your service agent when choosing chain oil.
! WARNING! Always ensure there is adequate
ventilation when handling fuel.
Petrol, litre
Two-stroke oil, litre
2% (1:50) 3% (1:33)
5 0,10 0,15
10 0,20 0,30
15 0,30 0,45
20 0,40 0,60

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334795 Som sagt det är bara att läsa. :grin:

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334796 Sen en annan sak som jag också lärt mig av erfarenhet det är ingen ide´att stå och kubba med sågar under 70cc för dom pallar inte dom går varma och varm nyper så är det bara för eller senare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

bjed0001  
#334803 Märkligt
Stihl rekomenderar 2 % till sin MS 880
http://www.stihl.se/controls/baonline/Download.aspx?Document=91_216.pdf

Husqvarna rekomenderar 2 % Husqvarna olja till sin 390XPG
http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2010_EUsvEUdaEUnoEUfi/HUSO2010_EUsvEUdaEUnoEUfi__1153176-10.pdf

Och Jonsered rekomenderar 2 % Jonsered olja till sin CS 2188
http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2010_EUsvEUdaEUnoEUfi/JONO2010_EUsvEUdaEUnoEUfi__1153188-10.pdf

Förvisso rekomenderas 3 % till både husqvarna och jonsered om du inte användera deras olja.
Kanske båda ni har rätt...

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334806 Nu när jag är i gång och delar med mig av erfarenheter BF98 och racing tvåtakt olja är inte fel heller. :grin:

Användarvisningsbild

Jonsered CS2152

traktorz  
#334815
busholle skrev:
th skrev:Jag också detta när jag bläddrade i instruktionsboken till min 2152 ska scanna den sidan men det blir en annan dag när jag är hemma.


Vi har också en Jonsered CS2152 (från 2004), som fortfarande ser bra ut hos kolv & cylinder. Har sotat den en gång, ty har nog haft en litet fetare oljeinblandningsprocent tidigare. Tydligen kan man ju köra på 2%, 3%, 4%, enligt manualen. Men frågan är vad en fetare oljeinblandning tillför, mer än sotningsbenägenhet? Minskar överhettningsrisken, så är det ju ett plus?

Ref:
♦ Bruksanvisning till CS2152 på svenska
http://www.jonsered.com/ddoc/JONO/JONO2 ... 889001.pdf

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

traktorz  
#334820
anersimyra skrev:
huggar*n skrev:...
Så jag tror nog att friskluftsmotorerna går med ett underskott på bränsle för att kunna kyla ordentligt!
men å andra sidan så är det ju miljövänligt,speciellt när inte sågen går alls :lol:


Min 550 med inte alltför många gångtimmar var totalt slut i lagren, cylinder och kolv var ovala, ett inte helt okänt problem enligt " min " mekaniker, jag fick en ny på garantin som nu är hårdkörd i gallring under ca 60 timmar, det blir spännande att se om den går samma väg som den förra, eller håller lika länge som min 346:a.. :roll:


1. Är det inte bränslet som kyler, så ett underskott på bränsle (magrare bränsle/luftblandning) kyler sämre? En högre oljeinblandningsprocent hos bränslet torde även det kyla sämre.

2. Slut i lagren, det torde väl bero på brist på smörjning eller materialfel?

3. Att "cylinder och kolv var ovala", kan jag tänka beror på att de moderna friskluftsmotorernas kolv och cylinder är så genomperforerade av multipla spolkanaler, att hållfastheten därmed påverkas. Men skall det verkligen medföra att cylinder & kolv blir ovala, så måste det vara resultatet av att ett övermått av värme tillförts dessa delar. Varför räcker inte kylningen till? Igensatta kylflänsar? Dålig kyllufttillförsel? Alltför hög omgivningstemperatur? Sågen är känslig för arbetssätt, som inte tillför tillräcklig kylning och avsvalning?
Senast redigerad av traktorz tor 25 jun 2015, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

jannee  
#334821 Nu är jag troligtvis ute på hal is men "tror" att risken för överhettning MINSKAR om du kör på 98 oktanig soppa + att motorn fyrtaktar något obelastad.
Självklart bör man blåsa rent runt cylindern då och då - vilka gör det?

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334827 Man får ha någon slags bromsbänk.Två exakt likadana sågar en tankad med 2% och en med 3%.Låta sågarna gå på fullgas sen får man se vilken som ger upp först.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334829
jannee skrev:Nu är jag troligtvis ute på hal is men "tror" att risken för överhettning MINSKAR om du kör på 98 oktanig soppa + att motorn fyrtaktar något obelastad.
Självklart bör man blåsa rent runt cylindern då och då - vilka gör det?

Det är så jag alltid har ställt in sågarna :grin:

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334843
röjar kalle skrev:Som sagt det är bara att läsa. :grin:

Har du en länk till sidan detta står på? Allt jag hittar i manualväg för 2186 säger 2%, eller 3% med annan oljetyp, t.ex.den här på sid 17:
http://www.manualslib.com/manual/606344 ... =17#manual
Capture2.JPG

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

traktorz  
#334852 Sågar från Jonsered och Husqvarna är försedda med perforering i kåpan för att skära ut vinterpluggen. Däremot tror jag inte att någon gummiplugg medlevereras längre, vilket det gjorde på vår trotjänare CS2152.

Numera låter jag vinterpluggen sitta kvar året om, samt tar olägenheten med den längre varmkörningstiden vid kall såg vintertid. (Dock vill jag gärna ha handtagsvärme på sågen vid 20 minusgrader. )

Vetskapen om att överhettning är den största risken med tvåtaktare, gör att jag prioriterar kylning över komfort.

Dessutom medför öppen vinterplugg att mer skräp kommer in till och samlas i förgasarutrymmet, eventuellt också att renblåsningen av kylflänsarna försämras.

Avslutningsvis som tips;
-Slarva inte med att återställa vinterpluggen sommartid, för bästa effekt hos motorkylningen!

Användarvisningsbild

Re: skuren hva 550xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334866
röjar kalle skrev:Man får ha någon slags bromsbänk.Två exakt likadana sågar en tankad med 2% och en med 3%.Låta sågarna gå på fullgas sen får man se vilken som ger upp först.


Förutsatt att båda har obegränsad bränslemängd, samma olja / bränsle, Lika belastning och kylning är det nog ingen skillnad alls på när de stannar. Nåt annat händer först.

Har du en god olja som passar det bränsle du har och den sågen så ger den extra procenten inga fördelar. Har du en olja som inte klarar tempskilnaderna blir det sot o koks och elände.

Avatar Fallback

Re: skuren hva 550xpg

röjar kalle  
#334924 Joho det är därför man skall köra på tvåtakt olja istället för vanlig motorolja :grin: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).