Skördare

köpa begagnad valmet 901 eller 911

3 inlägg 4251 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köpa begagnad valmet 901 eller 911

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33408 Vad ska man tänka på när man köper en 901 eller 911:a i prisläge 150000-250000kr?
Är 911 dyrare i drift?
4 eller 6 hjul?
Vilket aggregat går bäst.
Vad ska man undersöka när man köper en valmet?
Är något annat märke mer prisvärt och sådana fall: varför?



   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33456 Hej

Svaren på frågorna beror på hur du tänker använda maskinen.

Ska du köra heltid, på fritiden, eller bara i egen skog?

Ska du köra gallring eller slutavverkning? Klen eller grov gallring?

Hur är markförhållandena där du tänker köra?


Valmet i prisklassen 150000-250000kr brukar vara ganska lättsålda. Hur prisvärd en maskin är beror mer på skicket och tillgången på reservdelar än märket känns det som.
Generellt bör du kolla om maskinen är svetsad i ram/kran. Kolla efter oljeläckor i maskin och aggregat. Kolla att det inte är för mycket elfel och att datorerna funkar.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33640 Som alltid med begagnat så är skicket viktigast,sen beror det lite på tillgången på bra service,även telefonsupport är guld värd,där har jag iallafall god erf. av Deeres gubbar(och gummor)
En maskin som har haft ett mindre aggregat så är för det mesta bättre i ramen och kran,sen vilken typ av olja som finns i har viss betydelse.Givetvis är en servicebok eller motsvarande jättebra :D
Alt. till Valmet är en 1270,dom finns många i gång av och köper du direkt utan inbyte så kan du räkna med en rejäl rabatt eftersom beg.lagret hos dom stora börjar bli megastort 8)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).