Motorsåg och handhållet

11" svärd på en 50cc såg?

117 inlägg 32085 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

jannee  
#334028 Hoppas busholle kommer med en ärlig utvärdering av 11 tums svärdets för och nackdelar på en ändå så pass tung och stark såg.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Fredrik Reuter  
#334489 Hej,
Nu har jag delat tråden.
Svärdslängdens inverkan på kastrisken har fått en egen tråd. Svärdslängder och Kastrisk

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334508 Då kopierar jag in ett svar som hamnade i den andra tråden.

Förresten hade jag sågen med ut vid stängsling i helgen så nu är den provkörd. Dock inte under de förhållande den var tänkt att användas utan det har mest blivit lite grenkapning och vässat någon stolpe.
Såhär långt har jag inget att anmärka på, den upplevs inte baktung utan beter sig som den gör med 13'' dock smidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334511 Hittade något mer som hamnade i den andra tråden som jag ville kommentera.
JensSkoog skrev:Nu är ju det här en tråd om 11" svärd på en arg 50 kubikare, och inte om kastrisk....


Sågen är en Jonsered 2152W vilket är en måttligt varvande deltidsproffssåg med hyggligt med ork.
Nu sitter det ett 8 kugg drev på och det känns än så länge ok. Vad kedjehastigheten blir får någon gärna hjälpa till med då jag inte ens reder ut vilken omkrets jag ska använda.
8x(0,325X25,4)=66,04 eller 36*3,14=113,04??

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Jim_the_one  
#334513 Vet inte vad du fått 36 ifrån men är det diametern på drevet så stämmer ju den. Men det andra låter mer rätt rent teoretiskt i mitt huvud.

Diametern gånger PI är omkretsen.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334517 36 är diametern, skulle skrivit det.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Menofm  
#334521 Om 36mm diametern på drevet så 36* 3,14= 113,04
113,04 är då millimeter per vevaxel varv
Omvandlat till meter 0,11304
Varvet på sågen antaget 10000/ 60 för att erhålla varv i sekunden = 166,66
166,66* 0,11304= 18,839.... Meter per sekund

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334522 Man behöver inte veta diametern på drevet, det räcker med delningen och antal kuggar. Ett varv på drevet är då lika med sträckan 2 x D x 25,4 x N mm där D är delningen och N antal kuggar. Tvåan är där för att delningen definieras som halva avståndet mellan två kuggar.

Så i ditt exempel är ett varv 132,08 mm. Vid 1 rpm på motorn blir då kedjehastigheten 132,08 / 1000 /60 meter per sekund = 0,002201 m/s Om du nu multiplerar detta tal med varvtalet i rpm, t.ex. 12000 rpm fås kedjehastigheten 26,4 m/s och vid 10000 rpm 22 m/s.

Att räkna med diametern blir fel därför att det är hastigheten vid mitten på niten som bestämmer kedjans fart.

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334523 Där var nöten som skulle knäckas, "halva avståndet mellan två kuggar" det är inte konstigt att jag inte fick ihop siffrorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Menofm  
#334526 Ja th där tro absolut bättre på din beräkning av riktig hastighet av kedjan för de blir ju egentligen en annan diameter då kedjan ligger utanpå drevet :-)

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

SawTroll  
#334570
th skrev:Man behöver inte veta diametern på drevet, det räcker med delningen och antal kuggar. Ett varv på drevet är då lika med sträckan 2 x D x 25,4 x N mm där D är delningen och N antal kuggar. Tvåan är där för att delningen definieras som halva avståndet mellan två kuggar.

Så i ditt exempel är ett varv 132,08 mm. Vid 1 rpm på motorn blir då kedjehastigheten 132,08 / 1000 /60 meter per sekund = 0,002201 m/s Om du nu multiplerar detta tal med varvtalet i rpm, t.ex. 12000 rpm fås kedjehastigheten 26,4 m/s och vid 10000 rpm 22 m/s.

Att räkna med diametern blir fel därför att det är hastigheten vid mitten på niten som bestämmer kedjans fart.


Ja, det er jo riktig. :grin:

Det nytter ikke å bruke tallene som oppgis av fabrikanten, da det som oppgis bare er riktig med en kjededeling, med et bestemt antall tenner i drevet - samt på bare et bestemt turtall (vanligvis det samme som max effekt er oppgitt på.
Ofte er jo turtallet betydelig høyere, spesielt under kvisting etc.....

Avatar Fallback

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363189 Jag har utlovat en utvärdering när jag provat svärdet och nu har jag kört ca 15 tankar och känner att jag har på fötterna för en kort utvärdering.
Kort kan man säga att det motsvarar mina förväntningar och det jag vill uppnå. Sågen är en riktig raket att kvista med den är snabb på accelerationen och kedjehastigheten gör att det skär som inget annat jag äger :D
Det jag huggit är förstagallring som är ca 20 cm i rotskäret och lite toppar av vindfällor.

+Förbättrad acceleration
+Högre kedjehastighet
+Smidigare såg
+Förbättrad teknik
+Kontrollerad sågning med svärdspetsen
+Färre stensågningar
+Snabbfilat
+Låg oljeförbrukning

-Onödigt stort noshjul på 11 kugg
-Hakar ofta i kastskyddet vid svepkvisning av ovansidan.

Om man då jämför med ms 200? massor med ork och handtagsvärme samt en robustare kedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#363216 Kort funkar kort och gott gott, kort, kort i kort gott.. :D

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363246 Hur ser det ut med bränslet?
Du borde få svårt att fullt utnyttja kraften i sågen.
Kan tänka mig en 35cc presterar lika med 11" men drar hälften av bränslet per dag.
Anser du att vikt och högre bränsle förbrukning uppväger med ökad produktivitet?
Rörligheten bör ju minska och kräva mer jobb för samma resultat eftersom såg är tyngre och volymmässigt större.

Användarvisningsbild

Re: 11" svärd på en 50cc såg?

anersimyra  
#363252 Skillnaden i bränsleförbrukning mellan 11, 13, eller 15 " måsta vara försumbar. Det är ju den del av svärd / kedja som är i ingrepp i virket som utför arbetet. De delar som inte är i ingrepp utför inget arbete och är i praktiken onödiga. Sågen torde således gå snålare med kortare svärd. :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).