Motorsåg och handhållet

Lite Motorsågs marknads politik.

5 inlägg 4166 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lite Motorsågs marknads politik.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331552 Det slog mig innan att det finns ett par solklara argument varför den slit o släng tänket är sämre än kvalité tänket.
Idag är det i ropet med storbolags tänkande, stora volymer, global försäljning och fokus är på kvartals rapporter mer än årlig redovisning. Marginaler på produkt är viktigt som aldrig förr och att lyssna på användare och kund mindre viktigt mot att ha den "miljövänligaste" motorn i marknadsförings syfte.

Mycket av detta tänkandet bottnar i 60-70'talets Amerikanska märken. Detta tänk funkade inte så bra då och det finns inga Amerikanska märken idag kvar förutom en liten fraktion an McCulloch som säljs som konsument såg i Husqvarna gruppen.

Här är vi på väg åt samma håll. Det tänket som Husqvarna hade finns inte mer. Det har blivit Moderniserat och focus har flyttats. Husqvarna ville göra bra, kostnadseffektiva produkter som alla hade råd med. Jag tror mer på detta konsept.
Kanske inte är lika stora volymer och marginaler, blir nog inte lika flashigt och bländande i kvartals rapporten.
Husqvarna som det var finns inte mer efter Electrolux förvärvat det. Märket finns kvar men bolagets ägande ändrades. Sen gjordes en rokad och märket fick mer fokus, ägandet ändrades inte. Dolmar GMBH blev uppköpt av Makita med löften om att inget skulle ändras, fick i samma omläggning som Husqvarna fått sin spik i kistan nu och heter nu Makita Engineering Germany GmbH. Märket finns säkert kvar presic som med Husqvarna men det blir inte samma tänkande mer. Kanske är det så de flesta vill ha det men jag är säker på att det inte gynnar konsument.

De sista åren har varit förödande för motorsågs konsumenter. Märkena minskar och de stora blir större vilket inte gynnar konsumenten. Partner lades i nedersta byrålådan i källaren. Solo packade ihop sitt o sa godnatt.
Husqvarna och Stihl kör sitt eget race utan större konkurreras. Echo kämpar på o håller sig fast i vissa delar av världen.
Några märken till finns ju, men inte som riktar sig till professionellt skogsbruk.

Det ser mörkt ut för motorsågens framtid om man ser till hela tidslinjen de senaste hundra åren.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lite Motorsågs marknads politik.

fs480  
#333861 Dumt att man lade ner Partner och bytte den mot Mcculloch. Det började väl när man kring 1990-talet ändrade dom klassiska Partner-bokstäverna. Förnyade inte proffssågen 5500 utan gjorde en semipro-såg 540 istället. Körde det märket under många år. Bland entreprenader idag är det nästan bara Stihl och Huskvarna som används.

Avatar Fallback

Re: Lite Motorsågs marknads politik.

Elfving  
#333862 Angående Dolmar och Makita så är inte Makita kända för att producera skräp parallellt med bättre produkter. Menar att det inte nödvändigtvis måste vara av ondo att Makita köpte upp Dolmar! Makitas produkter är top of the line!

Användarvisningsbild

Re: Lite Motorsågs marknads politik.

traktorz  
#333865 Så är det i många olika branscher, är du inte med i topp, så är det svårt att synas. Visst finns det nischer, men de tenderar att bli smala och sällan affärsmässiga.

Vi konsumenter håller ju hårt i plånbokslädret, så priset är oftast den viktigaste beslutsparametern.

Avatar Fallback

Re: Lite Motorsågs marknads politik.

Elfving  
#333962 Det finns en dimension till i detta!
Electrolux har nått framgång genom att köpa upp andra tillverkare (listan kan göras lång, Zanussi, Elektro Helios, AEG, Volta mfl). Det är lukrativt att kunna "prisdiversifiera" sina produkter så därför vill man behålla varumärkena men optimera tillverkning, många delar återkommer i flera maskiner och många säljs mer eller mindre identiska under olika namn. För några år sedan lät man knoppa av Husqvarna från Electrolux, egentligen bara för att Investor insåg att det skulle kunna ge klirr i kassan. I dag är Husqvarna börsnoterat separat från Electrolux, men arvet från E-lux finns kvar. Mängder av märken och produktionsanläggningar världen över, vissa märken har klubbats som "premium" vid bolagstyrelsens möten, andra används för att sälja billiga konsumentsågar. Det finns tyvärr även konsumentsågar i Husqvarnas produktlinje idag, oklart varför egentligen. Man vill väl tjäna snabba pengar...?
Glöm historiken vad gäller de märken som Husqvarna säljer under. I dag är märkena bara dekaler som klistras på för att kunden skall handla, dagens Partner & McCulloch är konsumentsågar precis som Electro Helios är ett budgetmärke vad gäller vitvaror. Vill man ha premiumgrejor så får man köpa Husqvarnas kylskåp (som säljs av Electrolux), men då kostar det därefter. Elektro Helios är bra grejor, men det är ungefär som skillnaden mellan Skoda och Audi, den ena har fler funktioner och bättre finish och riktar sig till en annan kundgrupp. Därför kan man ta mer betalt för den, samtidigt som man fortfarande når prismedvetna kunder med Skoda.

Jag vill påstå att det är annorlunda i fallet Makita. De köpte Dolmar enbart för att fylla en lucka, de hade inga motorsågar eller motorkapar i sitt för övrigt kompletta sortiment av handverktyg.
Samma sak ser man att Hitachi gjorde när de köpte upp Tanaka. De hade behov av en mer komplett produktlinje och tog chansen när den kom. Innan Hitachi kom in i bilden hade tyvärr Tanaka flyttat del av produktion till Kina. Kvaliteten på de Kinaproducerade Hitachisågarna kommer inte i närheten av gamla Tanaka (som än idag går att köpa och produceras i Japan).
Electrolux/Husqvarna är i min åsikt ökända för varumärkesbranding och agerar därefter!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).