SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

36 inlägg 21224 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

blixxxt  
#333566 Helt fantastiska siffror för övrigt... Både medeluttag på 58 m3fub!!! i 1a gallring som nämndes och 0.09 i medelstam i diagrammet.
Väldigt sällan jag varit på någon av dom siffrorna i 1a gallring över huvud taget under mina 20 yrkesverksamma år här i småland :-\

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

bodaedet  
#333593 Verkar vara högs siffror, ligger själv på 25-40 m3fub/ha i uttag. Medelstammen under 2013 var 0,076 under 2014 0,082. Då är all avverkning inräknad från första gallring till sista till och med lite sav[emoji6]

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333602
blixxxt skrev:Stapeln med blått och rött i gallrade ha och volym.
Kan det verkligen stämma att det gallrades 900 000 ha 1957 och 400 000 ha 2011?


Hej,
Ja, jag ställde ungefär samma fråga till ansvarige på SLU och han förstod reaktionen.
Men det var andra tider då, otroligt många var sysselsatta med skogsbruk och det gallrades manuellt och aktivt. Siffrorna stämmer alltså!

1969 togs det i snitt ca 40m3fub/ha i gallring. Det är slutavverkningsmoget idag (och väl det kanske).
1989 togs det i snitt ca 60m3fub/ha i gallring, har boniteten stigit 30% under denna tid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

blixxxt  
#333605 Där ser man. Trodde jag verkligen inte :shock:

Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333607 Det gallras alltså mer sällan idag? Om det blir mindre per ha i slutavverkning, borde det betyda att det är färre kubik per ha totalt sett i Sverige. Men det är väl tvärt om?

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333611 Hej,
Ja, men långt från all areal gallras idag.
Se bilden, 1950 gallrades 900.000 hektar. 2011 typ 380.000 hektar. Uttaget är dock lika...

Kan vi hoppas att 500.000 hektar gallras årligen av självverksamma (som troligtvis inte är med i statistiken)? Kanske inte?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333707 Hej,
Jag såg att info-bilden (som är väldigt hög), förminskas en del om den bifogas som bilaga. Här kommer den i originalversion.

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333721 Hej,
Fortsätter lite på inslaget spår men med en annan vinkel.
Ingen som har reagerat på siffrorna nedan som kommer från Skogsstyrelsens gallringsundersökning från 1997.

Detta är siffror som visar antal godkända gallringar i studien med avseende på stickvägsareal, skador på stammar, uttag och skador på mark.

Målet är givetvis 100 i tabellen nedan. Anmärkningsvärt att sticksvägsgående skördarsystem bara har hälften av gallringarna godkända (och beståndsgående något bättre, men ändå dåligt enligt mig).

Detta är alltså framtidens skogar som detta avser.
Något olustigt är också faktumet att Skogsstyrelsen har gjort dessa gallringsuppföljningar under 80 och 90-tal med femårsintervaller men har inte gjort någon sedan 1997 (läs tidigare inlägg ang orsak).

Hur ser detta ut idag tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333728 Jag tänkte på rubriken, som handlade om slutavverkning. Ser inte riktigt hur volymen i slutavverkning hänger ihop med gallringsuttaget i en gallring.

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333729 Jadu Mangan det säger väl sig självt att gallrar man för hårt så blir det inte så mycket volym som det annars hade blivit i slut avverkningen med ett lagom gallrings uttag.

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333730 Hej,
Det kan vara jag som förmedlat detta dåligt. Hela andemeningen var tesen om att vi idag plockar ut alldeles för mycket ur dagens gallringsskogar, så när dessa når slutavverkningsålder och avverkar så finns inte alls den volym som finns i dagens slutavverkningar (som idag i relativt stor utsträckning inte gallrats manuellt).

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333796
Mowi skrev:Jadu Mangan det säger väl sig självt att gallrar man för hårt så blir det inte så mycket volym som det annars hade blivit i slut avverkningen med ett lagom gallrings uttag.


Nädu Mowi, det beror även på hur många gånger man gallrar och hur länge man väntar innan slutavverkning.

En kraftig gallring istället för 2-3 lite försiktigare gallringar, tex.

Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Chainsaw Charlie  
#333808 Som flera har varit inne på så tror jag mer det handlar om lägre slutavverkningsålder än att det skulle vara maskingallrat. Om vi förutsätter att ett bestånd gallrades maskinellt första gången 1985 vid 30 års ålder så är det alltså inte äldre än 60 år idag. Det känns lite väl tidigt för min del såvida det inte är väldigt bra bonitet.

Fredrik Reuter skrev:Tilläggas kan att en medelbonitet, gran i 1:a gallringsstadie ~30 år troligtvis håller ca 100 m3fub per hektar stående skog, eller vad tror du?


En välsluten, 30-årig G28:a häromkring håller ca 150-180 m³sk innan gallring.

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333839 Hej,
Jag hoppas jag förstår dig rätt Charlie, men det känns som att vi är på samma linje.
Hela tesen är ju att vi kommer se minskade slutavverkningsvolymer (per hektar) från och med 2020. Alltså när de bestånd som maskingallrats börjar bli slutavverkningsmogna. Dagens statistik kan vi inte förlita oss på isåfall.

Tack för din input om volym per hektar, jag tvivlar inte på dessa siffror, det växer bra i Blekinge!

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333860 Omräkningstalet m3sk till m3 fub kan väll vara ganska lågt på klen skog, har för mej ja läst att de kan vara så lågt som runt 0,72..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).