Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 141983 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333793 Det kan bli fina gallringar med H8:or och liknande om terrängen är fin. Men det blir lite komiskt när markägaren kräver en liten skördare varpå virket ska skotas med en 1110 eller liknande monster.
Åt andra hållet så har jag sett fina gallringar gjorda med en stor slutavverkningsskördare och skotat med en liten 810. En stor skördare kan trassla sig fram en gång där ingen skotare kan köra utan beståndsskador. Markägare som är rädda om skogen bör fråga mer efter små skotare. Skördarens storlek är oväsentlig om skotaren är för stor.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#333797
Axl skrev:Hur kan det vara fler träd kvar om man tagit bort lika mycket? gallringskvoten borde bli lägre med mindre maskin och då borde det bli färre träd kvar vid samma uttag.


Hej,
En anledning till detta kan vara "effekten" av att stickvägsarealen inte ska räknas med i gallringsmallen då det klassas som "tvingande uttag".

Denna lösning kan ha mycket att göra med att det tas för hårt i vissa gallringar.
En gallringsuppföljning som jag tagit del av visade att stickvägsarealen passerade 28%.

Vimekgruppen ligger troligtvis på max 12% stickvägsuttag, men det kan nog Algiz bättre.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#333798
Skogsola skrev:Det kan bli fina gallringar med H8:or och liknande om terrängen är fin. Men det blir lite komiskt när markägaren kräver en liten skördare varpå virket ska skotas med en 1110 eller liknande monster.
Åt andra hållet så har jag sett fina gallringar gjorda med en stor slutavverkningsskördare och skotat med en liten 810. En stor skördare kan trassla sig fram en gång där ingen skotare kan köra utan beståndsskador. Markägare som är rädda om skogen bör fråga mer efter små skotare. Skördarens storlek är oväsentlig om skotaren är för stor.


Hej,
Håller med dig i sak Skogsola.
Jag kan dock se en sak som kan vara problematiskt:
Med "storskördaren" följer oftast en skotare från samma grupp. Eftersom entreprenören vill ha ekonomi även i slutavverkning så tenderar dessa bli ännu större idag. I exemplet ovan är det tyvärr idag en 1510...

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Algiz  
#333799 axl har helt rätt i att om jag går in med vimeken i ett bestånd och gallrar bort träd jag inte behöver för att ta mig fram så blir det precis samma resultat som med en stor maskingrupp, till en högre kostnad dessutom pga skotarstorleken.. poängen är ju att inte ta bort kvalitetsträden ur 1a gallringen för att låta bolagen göra skithuspapper av dom, utan att låta virket stå kvar och "förränta" sig till slutavverkning.. men det är fortfarande många som ser till maximalt netto på 1a gallringen.. inget ont i det förstås, var och en väljer ju själv..

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Axl  
#333800 jag har aldrig hört talas om att stickvägarna inte skulle räknas med. Gy/ha är det väl som gäller?

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#333802 Nja, det beror nog på vem man frågar...
Förklaring från Skogforsk:
Vid första gallring är det nödvändigt att ta hänsyn till stickvägsuttaget. Gallringsmallarna gäller för uttaget mellan stickvägarna. Därefter tillkommer ytterligare uttag i stickvägarna. Det totala uttaget får inte vara större än 40 procent. Om man istället felaktigt räknar in uttaget i stickvägarna minskar möjligheterna att gallra igenom hela beståndet. Gallringsvolymen kan variera upp till 50 procent beroende på om man räknar in stickvägsvolymen eller inte. Stickvägsuttaget varierar vanligen mellan 15 och 20 procent av beståndets grundyta.


Självklart är Gy/ha otroligt viktig, men frågan är hur mycket det används.
I den värld jag känner till är det inte så vanligt att ta ut grundyta, de gånger man gör det blir man snart ganska förvånad vad lätt det är att ta för hårt. Jag har testat...

Men fler får gärna bidra med sina erfarenheter, hur ofta tar ni ut grundytan efter gallring?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Algiz  
#333807 ett skogsbolag jag är var bekant med (3 bokstäver) instruerade i att ligga på önskvärda minst 20% i stickvägsareal. max 4.2m vägbredd och ca 22m stickvägsavstånd.
inte väja för träd i onödan, sikta på de grova stammarna och att ligga i nedre delen av gallringsmallen (+ att vi inte fick betalt för stammar under 8cm i brösthöjd)..

som en OT upplysning kan jag meddela att det känns betydligt trevligare att gå till jobbet idag och ha till uppgift att göra så perfekt kvalitetsgallring som möjligt + att inte ta för hårt, så att markägaren blir nöjd/glad och vill sälja till bolaget fler gånger..

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#333842 Hej,
Det är nog tyvärr flera som kan skriva under på det sistnämnda.
Enligt utsago sker det på fler håll, ex i södra Sverige så kan köparen knorra om uttagen medelstam blir för låg - "sikta på grövre..."

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Axl  
#333844 I min gallringsmall står det " gallringsstyrka bedöms alltid inklusive stickvägar".

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#333847 Hej,
Ja, det finns två varianter tror jag.
Några bolag jag vet om inkl Skogsstyrelsens mallar gäller exkl stickvägar (därav problematiken).
Ex: http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... page2.html

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Anton k  
#333912
sputtnick85 skrev:Han jag jobbar åt nu säljer entracon.han har beställt den store gallringsskotaren ef75 tror jag den heter. Ska bli spännande när den kommer nu i slutet på juli.den ska gå efter mig i gallringarna.kör förresten en logset 5h med logmax 4000 nu.

Intressant! Det skulle va kul,om du ville skriva lite hur det går sen när ni kommit igång o köra. Gärna en egen tråd så den är lätt att hitta. Det blir lite som Mini Brunetten med en såpass liten skotare.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

sputtnick85  
#333955 Absolut det ska jag göra.stor risk att det kommer att bli några visningar åxå

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

eric99  
#335209 Jag vet att dagens skogsbruk präglas av ”ingen hand på virket och ingen man på marken”. policyn men är det helt uteslutet att delvis använda manuell fällning i gallring?

Jag jobbade en hel del med att fälla den så kallade mellanzonen i gallringar på 80 och i början av 90-talei och tyckte det var ett bra jobb även om det var lite extra jobbigt på vintern när snön låg på 1 meter och upplega

Det började med att fälla allt åt en skogsjan sedan när engrepparna kom så tog skördaren upp vägen och några meter på varje sida sedan fällde jag manuellt mellanzonen och skördaren gick en gång till och arbetade upp träden

1) det blev bra avstånd mellan stickvägarna

2) det blev bra gallrat mellan vägarna

3) mycket ris i vägarna

4) jag tror produktionen blev högre (och det behövdes bara 1 manuell fällare på ett maskinlag)

Nackdelen kan jag tänka mig var om det var timmer och skulle mätas från roten? sedan vet jag inte hur dagens skördare fungerar med att upparbeta redan fällda träd? och här i norr är det ju lite andra förutsättningar med volymer och dylikt

Bara några tankar från en "gammal" huggare i norr 8)

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Fredrik Reuter  
#335412 Hej,
Tack för din berättelse, den ger kunskap om hur det varit i skogarna!
Visst kan det bli bökigt att mata från toppen, men inget egentligt problem om du frågar mig.
Tvivlar inte heller på att gallringarna blev bra, systemet borde kunna göra riktigt fina gallringar.
Problemet för manuell mellanzonsfällning tror jag ligger i merkostnaden. Det är få som vill lägga kanske 300.-/h extra för att ha "gubben där i mitten". Sedan tror jag också det kan vara svårt att få tag på kvalificerad personal som kan göra det.

När jag körde maskin hade vi faktiskt en idé om att testa att köra med två skördare, en stickvägsgående som gör vägar och en beståndsgående som tar mellanzonen. Sedan en skotare med långkran. Det blev aldrig testat, men det borde bli fina gallringar med denna metod också.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående skördare på väg att dö ut?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335471 Fredrik du hänvisade till en tabell, var det i tråden om minskade volymer? Som visade andelen godkända gallringar och om jag inte minns fel så var metoden med mellanzonsfällning lyckad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).