Avverkning (slutavverkning)

Vad tänka på vid vinteravverkning?

11 inlägg 6506 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad tänka på vid vinteravverkning?

ulo  
#333724 Hej,

aldrig varit med om vinteravverkning tidigare. Anledningen är att det är så fuktigt i marken så sannolikt klarar maskiner inte att ta sig fram. detta i sin tur beror på att de gamla dikena är sönderkörda o skogsstyrelsen anser att det blivit ett nytt "tillstånd" så jag får inte dika ur.

vad skall man tänka på? Uppenbart förstås snöröjning, kan det vara en dyr kostnad? är det risk för att skotarna inte tar med sig allt pga snön? skall man skriva något i kontraktet? kan man tro att själva arbetskostnaden blir dyrare?


tacksam för all hjälp

hälsningar

ulo



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

Hugin  
#333732 ... / dika ur /? - Du nämner tidigare, nu igenkörda diken.

Att underhålla och rensa gamla diken kan du göra utan att stöta dig med Skogsstyrelsen!

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

Blivande snickare  
#333735 Få med i kontraktet att allt kvarglömt virke ska köras ut senare eller tillfalla dig som skogsägare om du har möjlighet att ta hand om det själv när det tinat fram.
I övrigt föredrar jag vinteravverkningar, lite större risk för toppbrott vid raka påfällningar men i övrigt bättre.

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

ÅsaNisse  
#333737 Beror helt på vad för vinter det blir . Var i världen finns skogen?

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

Blivande snickare  
#333766
ÅsaNisse skrev:Beror helt på vad för vinter det blir .

Självklart :oops:
Tog för givet att det skulle utföras en "riktig" vinter då det frågades om snöröjning.

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333786 Snöröjning är inget som innebär riktigt vinter, tyvärr. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

Göt  
#333790 Alla avverkningar är en chansning men har man tur och får en riktig vinter så blir det riktigt bra. Vädret kan man tyvärr inte råda över slår det om och blir varmt så kan det ibland inte blir så roligt. Du får ta det med den som skall avverka att det skall vara vintertrakt. Nuförtiden så brukar skotarna vara så tätt i hälen på skördaren att risken inte är så stor att mycket virke blir kvar men kommer det en halvmeter på nån dag så kan det gå fort. De som kör skotare brukar ha bra koll ändå och det blir inte mycket kvar, de har god rutin på nersnöat virke. När det gäller snöröjning så tror jag att du menar röjning av skogsbilväg. Om du inte har grejor själv prata med virkesköparen om han kan sköta det, blir då snöröjt med rejäla maskiner, visst det blir en kostnad men den brukar vara överkomlig. Det du själv kan göra är att med jordbrukstraktor trampa basvägarna ut i skogen så att tjälen går ner längre ner i backen börja redan tidigt på hösten när det börjat frysa

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

ulo  
#333815 Hej, o tack för råden.

Det här är i Dalarna o Mora-trakten. Har haft kontakt med Siljan skog och Mellanskog, men vet inte vem som har mest erfarenhet.

Risken för sämre ekonomi måste väl vara påtaglig jämfört med sommaraverkning?

hälsn,

ulo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

Göt  
#333849 Båda är seriösa, jag är mellanskogsgubbe men jag har sett Siljan gjort fina jobb också. I ditt fall om det är blött finns ju inget alternativ till vinteravverkning. visst högre kostnad men det behöver inte bli så mycket högre men det är enda alternativet. Skriv in i kontraktet att de rättar till med grävmaskin om det blir mycket skador.

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

alias  
#333852 Glöm inte att fylla i ansökan om skyddsdikning i samband med avverkningsanmälan - lär behövas för att få igång föryngringen om det är fuktiga marker.

Blir inte så dyrt att höglägga (för plantering i omvänd torva) med grävmaskin samtidigt som man gräver skyddsdikena och rensar upp anslutningsdikena till dessa.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vad tänka på vid vinteravverkning?

jannee  
#333854 Bör ha i åtanke att en s.k. skyddsdikning innebär en avvattning som bör fungera de närmaste 20 till 30 åren, ungefär så länge som det tar för skogsbeståndet att sluta sig vilket i sin tur innebär ganska djupa diken. Krävs INGET tillstånd endast anmälningsplikt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).