Traktorer och processorer

Sladda skogsvägar

67 inlägg 39728 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sladda skogsvägar

Botvig  
#333411 Hittade ingen bra kategori att ställa denna fråga i.
Är det någon som använt Kellfri shaktblad med hydraulik art.nr 37-270705 HCC.
Såg det på Elmia och det verkade vara väldigt smidigt att använda till att skrapa skogsvägar då man kunde vika ut detta så att man kom en bra bit utanför hjulet. Justeringsmöjligheterna verkade vara ganska många. Frågan är väl mest " är det någon kvalitet på detta? eller måste man tillbringa mer tid med reparationer.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333655 Kjellfri är väl inte kända för hållbarhet precis. Fransgård har några modeller som visserligen kostar lite mer, men har finesser som överliggande kolv och dubbla hål för dragarmarna - bra om man vill snedställa bladet lite extra. Det finns även andra fabrikat på marknaden.

Ämnet har behandlats tidigar. Kolla vägsladdar under logistik och transport.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Botvig  
#333716 Tackar, jag kollar där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Amatörhuggare 62  
#333749 En kompis körde skogsvägar åt Sveaskog, fick sällskap
m_063.jpg

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333752 Det var en orädd liten rackare!

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345448 Hej
Jag försöka underhålla min skogsväg så gott jag kan med att 2 gånger per år sladda den. Problemet är att vid varje sladdning rivs sten upp och grusen försvinner ned. Sladdningen görs framförallt för att hålla ned gräsväxten vilken ända nästan går segrande fram. Är det någon som har tips på hur man får bort gräsväxten. Kan man spruta - är det tillåtet? Grusa jämt och ständigt blir dyrt. Jag önskar att vägen skall vara i skick för personbil.

Användarvisningsbild

Re: Sladda skogsvägar

Jorm  
#345466 Man brukar ju salta grusväg för att det skall binda och damma mindre, men det har dämpande effekt på gräsväxt med.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345481 Vi klipper gräset kort i mittsträngen med en åkklippare.
Sidorna med en släntklippare.
Grusar bara bilspåren vid behov. Åkaren har en kil i flaget som gör att
det bara grusas i spåren.
Grusåtgången blir mycket mindre då.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

jannee  
#345482 Spruta vägen med Roundup i början av Juni och ingen märkbar gräsväxt det året.
När jag grusar skogsbilvägarna spårgrusar jag bara, håller sedan upp med sladdning något/ra år, använder mig av 030 bergskross.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Midgård  
#345489 Jag sladdar mina skogsbivägar 7-8 gånger under sommarhalvåret. Enda sättet att hålla beväxtningen borta. Jag har en jämn fin grusyta på vägsrna. Inget gräs vare sig i mitten eller på sidorna. C:a vart 5:e år lägger jag på lite 0-16. Vägarna går utmärkt att cykla eller promenera med barnvagn på och klarar fint 24m timmerbilar som har rejält tilltagna vändplatser att vända på.

Avatar Fallback

Re: Sv: Sladda skogsvägar

Blivande snickare  
#345491
Midgård skrev:Jag sladdar mina skogsbivägar 7-8 gånger under sommarhalvåret. Enda sättet att hålla beväxtningen borta. Jag har en jämn fin grusyta på vägsrna. Inget gräs vare sig i mitten eller på sidorna. C:a vart 5:e år lägger jag på lite 0-16. Vägarna går utmärkt att cykla eller promenera med barnvagn på och klarar fint 24m timmerbilar som har rejält tilltagna vändplatser att vända på.

Ack om fler vore som du!

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

TheJo  
#345509 Kör med tvåskärig Vreten bakom JD'n.
Brukar bli att man sladdar vägar och vändplaner 2-3 gånger per år.
Inget som klagat än så länge.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345517 Ok jag får väl spruta till våren och sedan börja sladda mer. Bita i det sura äpplet och köra på lite grus.

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

Skogsmänniska  
#345520
Botvig skrev:Hittade ingen bra kategori att ställa denna fråga i.
Är det någon som använt Kellfri shaktblad med hydraulik art.nr 37-270705 HCC.
Såg det på Elmia och det verkade vara väldigt smidigt att använda till att skrapa skogsvägar då man kunde vika ut detta så att man kom en bra bit utanför hjulet. Justeringsmöjligheterna verkade vara ganska många. Frågan är väl mest " är det någon kvalitet på detta? eller måste man tillbringa mer tid med reparationer.



Två kompisar som har dom.

Du får räkna med att byta hjulen!

Fälgarna är ett skämt! Tunnaste plåten i stan!

Avatar Fallback

Re: Sladda skogsvägar

haggloader  
#345533 Nej, man ska inte klippa vägkanterna, då göder man bara gräset och det växer ännu mycket bättre! Det bygger också jord som gör att vägkant blir högre än körbanan. Likadant gäller i princip för gräs i vägmitt.

Istället ska man på våren och vid regn kladda ner gräset med vanlig bil, självklart ska man anpassa situationen efter bärighet och väderlek

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).