Små skogsmaskiner och övriga maskiner

syntet wire?

3 inlägg 3278 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

syntet wire?

amcore  
#32967 Hej alla!
idag så va jag ut o skulle dra bort en massa bråte vi huggit ner ifrån ett grustag, och märkte då att wiren på vinchen till atvn bör bytas och tänkte då om man ska byta till sån där super mojäng syntet lina! hur funkar dessa att ha i skogsbruk?är det nåt man kan glömma? inte läst nåt om nå annat än just stålwire i skogsbruk så nu frågar jag er experter :D

tack på förhand



   TS
Avatar Fallback
Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33006 Nu borde jag nästan vara expert på detta område, men det är jag ju inte men det avhåller mig inte från att svara ändå.

Personligen skulle jag nog hålla fast vid den gamla hederliga stålwiren. Syntetlinorna gillar inte vassa saker och drar man den över och mellan stenar kan jag tänka mig att den snabbt slits och går av. Nu gillar ju inte stålwiren heller att man nöter den så mycket, men klart bättre än syntetlinorna.

Syntetlinan är dock trevligare att arbeta med, men lika stark som en stålwire blir den iaf inte.

På jobbet testade vi en sådan lina som skulle hålla för att dra 40 ton. Men det gjorde den inte. Runt 20 ton vill jag minnas att den gick sönder. Nu är ju inte det så viktigt eftersom jag antar att ingen här har en 40 tons vinsch i skogen. Men det ger ju en fingervisning om vart det lutar. Var förövrigt några danskar som hade en stor övertro på dessa syntetlinor som hade med sig en för test. Minns jag inte fel kör de fortfarande med stållina på sina byggen.

Joab som bygger sopbilar har tydligen någon vinschlina i "unikt material" enligt dem. Det är någon form av syntetlina iaf som skall vara lättarbetad i alla väder. Vinschen ligger antagligen på 6 tons dragkraft så nog borde som sagt linan hålla i skogen också. Men sedan är det återigen det med vassa stenar och elände som finns i skogen.

Men tanken att kunna ha en mjuk lina som man inte gör illa fingrarna på är ju lockande faktiskt, det kan jag hålla med om. Men är det inte sedan så att den linan är ruskigt mycket dyrare än en traditionell?

Avatar Fallback
amcore  
#33371 tack för det svaret.. kan nog ligga nåt i att dom inte tål vassa kanter, nu tänkte jag först o främst ha vinchen fram att kunna dra upp mej om man varit o lekt i nåt surhål.. och ha en vinch bak på atvn som man har när man drar virke med. o då kan man ju ha stålvire

oja syntet viren är rätt så dyr.. 1198:- kostar 15 meter vire med linrulle så det är saftigt

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).