Skogsmiljö och Trädlära

Underlig Tall!

18 inlägg 9471 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Underlig Tall!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333277 Lägger upp en bild på en tall som ser minst sagt konstig ut. Vad kan orsakat detta?
Tall.JPG


Magnus M



   TS
Användarvisningsbild

Re: Underlig Tall!

Fredrik Reuter  
#333287 Hej,
Den var konstig, det håller jag med om.
Kanske det kan vara masur i den?
Har hört att tall även kan få masur fast det inte är vanligt.

Har du tillväxtborr och kan ta ur en pipa och kolla?

Står den annars på ett konstigt ställe? Ex nära bebyggelse eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Underlig Tall!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333288 Jag har inte sett den i verkligheten själv men den står bara några km från mig. En arbetskamrat som hittat den i skogen där han bor.
Tillväxtborr har jag men vågar man borra i nån annans träd sådär? Vet inte i dagsläget vem som äger marken där men det går nog ta reda på.
Det är ju nåt skumt med granen bakom oxå, funderade på om något har suttit runt där men det går ju så högt så det verkar långsökt.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underlig Tall!

JensSkoog  
#333295 Jag har sett det där på tall förut, och det var efter att taggtråd eller liknande som var knutit ikring den många år tilbaka. Det märkliga här är ju hur många "ringar" det finns på den. Hur högt upp är den övste "ringen"?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Underlig Tall!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333302 Min uppskattning ca 2m. Ska försöka åka o kolla på den själv nån dag. Ringarna går inte i spiral om jag förstod honom rätt.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Underlig Tall!

Ferguson system  
#333312 Holder med Jens. Jeg tror også at det er tråd, wire eller lignende som har sittet rundt stammen på den når den var mindre, evt inngrodd.

Användarvisningsbild

Re: Underlig Tall!

machonisti  
#333315 Ser ut som tråd men tvivlar ändå. Det är så många ställen. Blir intressant analys.

Avatar Fallback

Re: Underlig Tall!

Krokmark  
#333316 Kan det vara så att man har flyttat tråden eftersom trädet växt och därför har det bildats många ringar?

Känns ända märkligt mtp ringar ända ner till marken.

Användarvisningsbild

Re: Underlig Tall!

machonisti  
#333317 Nån kan ha lagt ned jobb på att få den att bli sån!

Användarvisningsbild

Re: Underlig Tall!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333318 Titta på granen bakom till höger. Den har en skada där nere men titta i höjd med översta ringen, ser skumt ut där, kanske finns fler ledtrådar i träden runtom.

Måste nog försöka hälsa på där snarast :smile:

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Underlig Tall!

Hugin  
#333326
Krokmark skrev:Kan det vara så att man har flyttat tråden eftersom trädet växt och därför har det bildats många ringar?

Känns ända märkligt mtp ringar ända ner till marken.


- Troligen inte, eftersom ett träd inte växer på det sättet att lågt belägna skador stiger uppåt i takt med höjdtillväxten, utan alltid finns kvar på ursprunglig höjd.

Avatar Fallback

Re: Underlig Tall!

jannee  
#333327 Kan det inte vara så enkelt att några ungar för länge sedan hade en hyhda förankrat med rep eller snören?
Snörena har med tiden vittrat bort.

Avatar Fallback

Re: Sv: Underlig Tall!

Krokmark  
#333337
Hugin skrev:
Krokmark skrev:Kan det vara så att man har flyttat tråden eftersom trädet växt och därför har det bildats många ringar?

Känns ända märkligt mtp ringar ända ner till marken.


- Troligen inte, eftersom ett träd inte växer på det sättet att lågt belägna skador stiger uppåt i takt med höjdtillväxten, utan alltid finns kvar på ursprunglig höjd.

Ja, det är något jag aldrig tänkt på men det ter sig logiskt nu när du säger det, tillväxten sker ju i topparna. :facepalm:

Avatar Fallback

Re: Underlig Tall!

valmet862  
#333341 ser ni väl att det är tyngdkraften som har varit stor :D Granen är ju ett "typiskt" exemplar av taggtråd...

Avatar Fallback

Re: Underlig Tall!

axwell  
#333346 Trädet i bakgrunden ser ut att har ett rep eller wire under barken, typiskt att trädet får en bredare valk ovanför skadan,

Gissar för trädet i förgrunden fått en bit viltstängsel upprullad på stammen i samband med att någon maskin skulle fram.
Sen blev det bortglömt :|

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).