SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Avverkning (slutavverkning)

Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

36 inlägg 21216 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#333173 Sjunkande volymer i slutavverkning i framtiden, tror du på det?

Jag hade ett givande samtal med en slutavverkningsentreprenör härom dagen.
Vi gled in på att några poster de börjat köra har varit i skog som första- och andragallrats maskinellt.
De tyckte sig se en tendens att volymen per hektar varit lägre på dessa objekt.

Finns det någon sanning i detta?

Tesen skulle i så fall vara att motormanuellt dog ut helt under 1990-talet och skördare tog vid. Och vidare att maskinell gallring har hårdare uttag i gallring, trots att skotare används tidigare.

Jag har inte personligen gått något djupare på detta, inte heller taxerat några områden i min närhet. Vet alltså inte om det finns bäring i tesen.

Men om det skulle stämma så är det snart dags för utfallet. Detta eftersom gallringsskördarna började slå igenom 1995 och gallringar från den tiden börjar bli slutavverkningsmogna.

Bilderna nedan är från Skogsstyrelsens "Gallringsundersökning 1997".
PDF bifogas för de som vill läsa vidare.

$matches[2]


$matches[2]


Tyvärr stärkes denna gamla rapport tesen. Bestånden som är med i undersökningen torde bli slutavverkade inom en tioårsperiod.

Så, vad tror ni om detta, kan det ligga något i detta eller är det rent humbug?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

JPW  
#333177 Är det inte snarare att slutavverkningsåldern stadigt sjunker? Och detta från högre krav på förräntning och minskad risk för stormskador?

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333190 Hej,
Ja, det kan naturligtvis vara så.
Men det jag funderar över är om antal träd per hektar kommer sjunka i framtida slutavverkningar och därigenom också volymen.
Det skulle vara intressant att få igång en diskussion om detta, kan det vara så att just i det område som var aktuellt kanske det varit dåligt gallrat generellt och när väl en gallrad post tas så blir det mindre volym?

Ingen mer som reflekterat i dessa banor?

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

blixxxt  
#333199 Jag är helt övertygad om att det är så.
Hårdare uttag tillsammans med lägre ålder för slutavverkning.
Detta hörde jag av ett avverkningslag på sveaskog i mina hemtrakter för flera år sedan. Han jag pratade med sa redan då att det gick åt större arealer för att få ihop kubiken när dom börjat avverka maskinella gallringsskogar.
Jag kommer så väl ihåg själv när det begav sig för min del och jag körde gallringar på dåvarande Assidomän. Indelningarna vi hade på kartan hette olika efter åldrar och den äldsta skogen var "41" tillsammansmed ett avdelningsnr och nästa steg var "35". (Har för mig dom siffrorna iaf)
Efter några av mina yrkesverksamma år fanns det inte många 41or kvar på kartorna man fick utan då gav sig sluttavverkarna in i 35orna. Så småningom hamnade dom ju i sånt som var maskingallrat åtminstone en gång och när grovskogen minskar måste ju arealen öka samt åldern på skogen bara sjönk o sjönk. Helt plötsligt skulle en del sluttavverkas vid 60 års ålder.
När jag gick skogsbruksgymnasium skulle det 1a gallras runt 30 år. 2a gallras vid 50-60 år och 3e gallras vid 80 år. Sen ner med det vid 100-120 års ålder.
Tiderna förändras :)
Plantmaterial idag ger ju snabbare tillväxt samt att boniteten ökar överlag av nån anledning vad jag hört?

Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

blixxxt  
#333202 Kort o gott: Jag tror att det står färre träd/ha kvar idag jämfört med "förr" samt att dom inte hinner växa sig lika grova så ja det blir nog mindre fub/ha överlag.
Inga konkreta belägg men så är känslan.

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333207 Tackar för inputen Blixxxt!
Det var intressant att läsa, då finns det kanske lite belägg för detta ute i buskarna ändå.

Jag har försökt leta efter ex studier på detta från ex forskare eller exjobb men har inte hittat något, hittar ni något så posta gärna här.

Stämmer detta (de hårdast gallrade skogarna har nog inte slutavverkats ännu) så kan det bli en rejäl negativ överraskning för skogsägare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

blixxxt  
#333235 Kan ju tillägga att jag hörde grabbarna här hade ett möte med sveaskog under förra året (kör inte där själv längre) och där fick dom ovett för att det gallrades för hårt.
Visades en massa siffror om hur många miljoner kr det blev på den och den kubiken i sluttavverkning om "dom" träden fått stå kvar osv...
Haha jag tyckte det var rätt orättvist eftersom dom nästan piskats att ta mer o mer.
Var t.ex själv med på en kurs med inom sveaskog för ett antal år sedan där dom lärda ordagrant sa:
"Om det står 2 kvalitetsmässigt lika träd jämte varandra i gallringen så ta det grövre med skördaren" :-?
Då var det bara kubikjakt minsann men nu börjar ju det grova tryta, som sagt, o det kanske hade varit bra att ha "elitträden" med bäst tillväxt kvar ;)

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333280 Hej,
Jag har kollat lite mer på detta nu.
Laddade hem skogsstatistik från SLU/Skogsstyrelsen då de för statistik på gallrad areal och gallringsvirke per år. Genom det kan man ju få ut uttag per hektar.

Tabellen nedan visar på ett medeluttag om 58m3fub/hektar de senaste tio åren. Detta gäller all typ av gallring i hela Sverige.

Jag tycker det låter högt och tyvärr så vidimerar det lite tesen ovan i så fall.
Härikring finns en tumregel (bra eller dålig låter jag vara osagt), att håll dig ikring men inte över 40m3fub i uttag per hektar på normalfallet.

Tilläggas kan att en medelbonitet, gran i 1:a gallringsstadie ~30 år troligtvis håller ca 100 m3fub per hektar stående skog, eller vad tror du?

Med i statistiken ovan var också siffror för slutavverkning. Där gjorde jag ingen tabell, men snittet de senaste 10 åren i slutavverkningsuttag är 194 m3fub per hektar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333303 Nu har jag pratat med Skogsstyrelsen ang detta med gallringsdata och uppföljning.
Det finns ingen nyare gallringsuppföljning än den som är bifogad här ovan i första inlägget. Tråkigt tycker jag och det tyckte ansvarig på Skogsstyrelsen också.
Resurserna är inte oändliga och gallringsuppföljning får stå tillbaka helt för andra ämnen (ex röjning).

När jag tog upp tesen om att framtida slutavverkningsbestånd kan innehålla lägre volym så svarade ansvarig på Skogsstyrelsen att han inte skulle bli förvånad i så fall. Riktigt synd då att inte denna sektion inom Skogsstyrelsen ges resurser för i alla fall en mindre uppföljning...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

anersimyra  
#333313
Fredrik Reuter skrev:Nu har jag pratat med Skogsstyrelsen ang detta med gallringsdata och uppföljning.
Det finns ingen nyare gallringsuppföljning än den som är bifogad här ovan i första inlägget. Tråkigt tycker jag och det tyckte ansvarig på Skogsstyrelsen också.
Resurserna är inte oändliga och gallringsuppföljning får stå tillbaka helt för andra ämnen (ex röjning).

När jag tog upp tesen om att framtida slutavverkningsbestånd kan innehålla lägre volym så svarade ansvarig på Skogsstyrelsen att han inte skulle bli förvånad i så fall. Riktigt synd då att inte denna sektion inom Skogsstyrelsen ges resurser för i alla fall en mindre uppföljning...
För två år sedan var jag och kamraten på ladvik och tog oss varsitt " grönt kort," där blev vi förevisade ett granbestånd vilket vi var övertygade om var redo för en andra gallring, men nej, " pinnarna " var slutavverkningsmogna.. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

T Landström  
#333329 Är datan hämtad från både privata och bolagsskogar?
Här omkring känns det som bolagsskogen är hårdare gallrad än den privataskogen....

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333339 Hej,
Datan gäller all skog tillsammans, privat, kyrka, bolag och stat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

halvproffs  
#333418 Nog har det känts länge att uttagen varit för stora åtminstone på bolagsmarker. Det är ett näringsöverskott som göder gräs, ormbunkar, hallon och vetegudarna allt istf att få fler träd till SA.

Användarvisningsbild

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

Fredrik Reuter  
#333513 Hej,
Har pysslat lite med att kolla skoglig data för gallring. Även varit i kontakt med SLU som varit mycket hjälpsamma med data, tack för det!

Det är ju populärt med sk infographics nu för tiden och därför prövade jag att göra ett sådant. Infographics tenderar att bli ganska höga bilder, därför måste du klicka på bilden och visa den större för att se hela bilden (skrolla).
Vad tror ni om följande bild?
Skulle också vilja ha synpunkter på ev tryckfel så jag kan rätta till.

Hur känns datan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Minskad slutavverkningsvolym med start 2020?

blixxxt  
#333563 Stapeln med blått och rött i gallrade ha och volym.
Kan det verkligen stämma att det gallrades 900 000 ha 1957 och 400 000 ha 2011?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).