Bioenergi

Svensk biomassa blir bra svart pellets

5 inlägg 4023 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svensk biomassa blir bra svart pellets

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Svensk biomassa blir bra svart pellets

norrskog  
#333219 det måste gå att genmanipulera ett träd med en isbjörn eller nått för att få fram ett snabbväxande träd som klara det svenska klimatet. Vist vi har ju salix å sånt men det är ju bara småpinnar i samanhanget. Storleksmessigt fundera jag på en 60 åring gran på runt en 10 års period. Att det inte forskas mer på det här är för mig en gåta då det finns otroligt mycket pengar att tjäna i framtiden både för stat och för skogsägare. även ni vedpruducenter skulle ju tjäna på det. Nä här måste vi verkligen ligga på för att ta fram nått nytt som vi kan tjäna pengar på. Tänk bara vad röj jobb det skulle kunna ge i framtiden

Användarvisningsbild

Re: Svensk biomassa blir bra svart pellets

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333234 Tja, vi avverkar ju inte ens tillväxten, så det finns ju en del att plocka ut. Dessutom får man ju betänka att mer koldioxid i atmosfären bör ju leda till ökad tillväxt.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Svensk biomassa blir bra svart pellets

norrskog  
#333367 Det är förvisso sant men å andra sidan har tillverkningen av etanol från skogen nästan stanat helt här i Sverige

Användarvisningsbild

Re: Svensk biomassa blir bra svart pellets

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333372 Skulle tro att metanol har större framtidsutsikter som biobränsle än etanol.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).