Motorsåg och handhållet

X-feller, ny hjälpare i skogen.

58 inlägg 22133 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

AKKAMAAN  
#332944 Helt klart är det så. Här i Nordamerika säljs det hundratusentals fäll kilar varje år. Fällkilana är breda 10cm och långa25-30 cm, och finns i många olika kil-vinklar (utväxling) Kilarna kan ha olika färg för olika vinklar. Varje huggare som fäller dessa "10-50 kubikmeterträd har en hel uppsättning av fällkilar med sig under en arbetsdag...
Bild

http://www.wesspur.com/knives-axes/felling-wedges.html

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

ÅsaNisse  
#332947 Över 7000:- :surp: =))

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

anersimyra  
#332959 Varför fick vi inte se när vältan vevades ner ???!!!.. :mrgreen: Den där prylen ser jag ingen praktisk nytta med.. :roll:

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

JPW  
#332980 Jag tror snarare att den är direkt farlig för att "stötta rotvältan" med på så sätt som filmen visade. Därför att stammen såklart faller ner på marken efter den är kapad och då försvinner ju markstödet för X-fellerns ben. Alltså, man spänner fast mojängen, sätter lite spänn så att den puttar vältan åt rätt håll, kapar av stammen och då lossnar mojängen helt och hållet - stödet försvinner - och rotvältan välter över den överraskade operatören...? Eller..?!?

Användarvisningsbild

Re: Sv: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333004 Ja ju mer man grunnar på detta faller flera användningsområden. Håller med JPW ang rotvältan. Hur får dom ihop det? I så fall vore det väl säkrare att ställa den över stocken för att hålla den kvar i höjd när man kapar. Då stöttar ju trädet vältan så den inte kan ramla framåt.
Sen vid fällning, om trädet pressar bakåt så den glider eller sjunker lite så finns ju en risk att man står där med fellern max isär o trädet fortfarande lutar bakåt. Inge bra alls.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#333030 I fallet med rotvältan får man väl göra precis såsom man gör med ett stående träd (lämna en brytmån) och sedan genom att trädet sitter kvar trycka tillbaka rotvältan, men det vetitusan om det är möjligt alla gånger. Annars funkar nog stormkapet minst lika bra om inte bättre.

Som jag ser det, kan den ev. vara vettig vid fällning, men risken att den tar skada efter att trädet faller är nog så stor att man avstår (då den kostar lika mycket som sågen).

Det jag däremot skulle kunna tänka mig är en förenklad version av stocklyft vid kvistning/adaptering.

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

ord bind  
#333036 "Det jag däremot skulle kunna tänka mig är en förenklad version av stocklyft vid kvistning/adaptering."
Med en ögla på saxen skulle man slippa krypa för att dra bandet under trädet mycket
smidigare att "ta om" också. *-:) Har funderat på en trefot för att komma ifrån
risken att det ger sig iväg när man apterar. Men det extra benet blir i vägen. :-?

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#333076
ord bind skrev:"Det jag däremot skulle kunna tänka mig är en förenklad version av stocklyft vid kvistning/adaptering."
Med en ögla på saxen skulle man slippa krypa för att dra bandet under trädet mycket
smidigare att "ta om" också. *-:) Har funderat på en trefot för att komma ifrån
risken att det ger sig iväg när man apterar. Men det extra benet blir i vägen. :-?

Vad sägs om att ha två stödben på ena sidan och ett på andra sidan om stocken? Man måste väl inte ha lyften precis där man ska kapa.

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

trondsenti  
#333078 Jeg har brukt denne en stund, men trives bedre med kiler...

https://www.kellfri.se/tradfallriktare

Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

AKKAMAAN  
#333081 Alla såna här fällriktare etc, även om rep används, så är det en sak som är viktig att kolla.
Och det är att man kan få "toppskottet" att "vinka" lite när man sätter an kraft (spänner) fällriktaren eller repet. Då finns det ju i alla fall en möjlighet att man inte tagit sig vatten över huvudet....

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Erre  
#333082
ord bind skrev:"Det jag däremot skulle kunna tänka mig är en förenklad version av stocklyft vid kvistning/adaptering."
Med en ögla på saxen skulle man slippa krypa för att dra bandet under trädet mycket
smidigare att "ta om" också. *-:) Har funderat på en trefot för att komma ifrån
risken att det ger sig iväg när man apterar. Men det extra benet blir i vägen. :-?


Skogma hade en enkel modell av hjälpmedel för att få upp stammen vid kvistning.
Kvistningslyft. 2396 kr exkl.
Hittar den inte nu, fanns i gammal katalog.

Användarvisningsbild

Sv: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Fredrik Reuter  
#365865 Hej,
River tag i en gammal tråd då jag såg detta klipp på YouTube, kan passa bra in i denna tråd! :wink:


Avatar Fallback

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Hema  
#365888 Om jag ser rätt, så undrar jag följande.
Del 1:
Det ser ut som om att han skippar säkra hörnet och förlitar sig helt på hjälpmedlet, samt är så rädd om det att han står kvar vid trädet när det faller, för att se till att hjälpmedlet inte tar skada. Finns stor risk att man utsätter sig för fara. Har svårt att tro att detta skulle kunna bli ett godkänt förfarande vid trädfällning. Man skulle nog inte bli godkänd på motorsågskortsutbildningen...

Del 2:
Nu kanske detta redan har skett, men borde han ite ha kvistat klart trädet för aptering? MEn den risk som jag ser när man lyfter upp ett träd såhär, finns det ingen risk att trädet skulle kunna bestämma sig för att röra på sig i längdriktningen, med risk för att trädet åter igen slår i backen? Om så är fallet så går man och jobbar vid en nyckfull säkerhetsrisk, med klämrisk som följd, även då risk för krossskador.

Dock skulle jag ibland vilja ha något hjälpmedel som får upp stocken något, men då räcker det med 5-10cm. För mig att det ska finnas något gammalt hjälpmedel vid namn Stockbjörn, björnlyft eller liknande?

Del 3:
Det jag har läst, så ska man aldrig lita på att en stötta mot rotvältan fungerar, den kan lätt gå igenom. Att då även spänna upp en sak som även kan flyga iväg mot dig vid kapning, om trädet ligger i spänn och olyckan skulle vara nära så riskerar man att få en kyss av denna mot överkroppen och/eller ansiktet.

Stämmer min riskanalys?

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

JensSkoog  
#365905 Vet att den där kunne vara till god hjälp några gånger, men samstämmer aldels med vad du skriver, @Hema. Verkar lite konstigt - typ måste visa något man kan använda prylen till, men vet inte riktigt vad :wink:

Användarvisningsbild

Re: X-feller, ny hjälpare i skogen.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365942 lite tragiskt att läsa att en erfaren forummedlem som Hema förlitar sig på "säkra hörnet" mm! :???: och vad div sk "motorsågsutbildare" ev skulle tycka om detta! Man får väl för tusan koppla in skallen ibland va? hurvida detta redskap är bra eller inte låter jag vara osagt då jag ej har provat det! ser riktigt bra ut enligt mig! hurvida priset är för högt eller inte får väl maknaden avgöra! jag har hört otaliga gånger att kilar är bäst att fälla träd med! jag håller med i dom flesta fall! men är det upplega på en risig gran så kanske ett hederligt brytjärn är bättre, för att inte få 2 kubik snö på sig? när det gäller "stalpar" av olika fabrikat så skulle jag vilja säga att det är det bästa som hänt manuell avverkning efter motorsågen! jag älskar kilar och använder dom dagligen, men jag skulle vilja se er som fäller tex småträd som al o asp som växer i vägkanter mm som lutar ca 45-70% mot fällriktningen, göra det utan en stalp eller liknande! lycka till! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).