Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byta från enaxlat till boggi

3 inlägg 4437 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta från enaxlat till boggi

Hema  
#332837 Efter mina erfarenheter med min enaxlade lunningsvagn (den välter ibland), så har funderat på om det kanske skulle kunna gå att sätta boggi på den eller skaffa en lunningsvagn med boggi (om det finns). Nu funderar jag på om det finns några regler angående hjulstorlek och boggi osv. Dock vil jag inte ha för stora hjul, så att smidigheten försvinner.

Lite olika regler/förhållanden:
Ett större hjul rullar alltid lättare över ojämnheter än ett mindre
En boggi (med samma hjulstorlek mot en enaxland) kryper lättare över ojämnheter och håller vagnen lugnare i terrängen.

Finns det möjligtvis något förhållande mellan enaxlat och boggi, typ att en boggi kan använda 80% av den enaxlade vagnens hjulstorlek, utan att få försämrad framkomlighet? :???: :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Byta från enaxlat till boggi

Mikkel  
#332940 Hej, antar att Lunningsvagnen du har är en mindre variant av vagn att ha efter ATV eller liten traktor.
Utesluter också styv boggie, typ husvagn. Dvs du vill ha en rörlig boggie som kan klättra.
En jämförelse måste beakta två olika påkänningar:
1) De två hjulen på boggien kan man inte räkna med att de tar 50/50 av lasten, så de två axeltapparna/hjulen måste ta mer än hälften, hur mycket ? Ja det kanske går att googla fram. Men om du tar två st à 80% av enaxliga = 160% så känns det som rimligt.
2) Boggiens axel/upphängning mot vagnsramen kommer att få sidokrafter när du svänger, boggien är ju styv i sidled och när du svänger så tycker det främre hjulet boggieaxeln bakåt.
På en stor skogsvagn med flera tons last blir detta mycket stora kraften om hjulen inte kan glida på underlaget. Men på en liten lunningsvagn blir det kanske inte så mycket last. Viktigt om du bygger den själv är att inte snåla på dimensioner på boggiens axel mot vagnsramen.

Avatar Fallback

Re: Byta från enaxlat till boggi

Hema  
#332952 Tack för svaret och det är som du misstänkt, en ATV-vagn Nyvab. Det borde jag skrivit.
Bild

Inte min på bilden, men likadan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).