Motorsåg och handhållet

Trimmertråd

2 inlägg 5105 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trimmertråd

Elfving  
#332533 Tänkte "uppgradera" utrustningen och köpte sågtandad trimmertråd (3 & 4 mm) med tillhörande trimmerhuvud för kapade bitar (motsvarande Oregon Jet-fit men europeiskt fabrikat) från skogsservice.se (rekommenderas!). :grin:
Tidigare har jag använt Oregon Nylium starline 3 mm i Stihls trimmerhuvud, men man vill ju alltid ha elakare grejor!
Det jag förvisso stör mig på med den sågtandade tråden är att tänderna nöts av på den sida som används innan tråden ens blivit kortare. Visst håller tråden, men utan tänder känns det betydligt
slöare! Det skär fortfarande, men inte i närheten av vad tråden presterar som ny.

Ni som använder Jet-fit, byter ni tråd ofta eller räcker det att byta vid varje tankningspaus? Detta beror naturligtvis på aktuellt uppdrag, som exempel körde jag mängder med asprotskott sedan i fjol samt rejält med nässlor och annat skräpgräs i kväll. långt innan tanken var slut, hade jag inga tänder kvar på min 4 mm lina. Kanske jag kräver för mycket, tråden skall inte hålla längre än så här?

Vill också påstå att tråden ger rejält mycket mer luftmotstånd än vad samma dimension av Nylium Starline gör, det är en aerodynamisk nackdel att ha dessa tänder roterande med högt varvtal.

Min egen uppfattning just nu är att dylik tråd inte skall användas där man törs köra med treuddskniv, tråden går tungt och håller inte skärpan speciellt bra!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimmertråd

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332537 Jag kör Jet Fit tråden tills den går av för mkt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).