Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad skall man välja för Maskin

22 inlägg 8965 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Mrpatric  
#332410 OM det nu blir så att det är en ATV och en kärra som inhandlas. Finns det något märke/modell som är bättre och finns det någon som man skall undvika?

Kollade efter bison som verkar vara en klockren maskin men det blir lite över budget, samt lite svårt att hitta några begagnade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332414 Det enda som du nog kan räkna med att få ha ifred i ett normalt låst utrymme som du inte har uppsikt över är nog en traktor av äldre modell. Allt annat stjäls nog förr eller senare såvida du inte bygger en stridsvagnsbunker eller nåt.
Ska du ha en ATV så måste du nog fixa transportsätt.
Hur är det ställt med vägen till fastigheten? Långt från plogad bilväg?
Många faktorer som kan påverka vilket som är bästa valet.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

jannee  
#332429 Finns låsanordningar att montera på container som INTE ens en vinkelslip biter på. Skärbrännare är dock en annan sak, dock håller sig nattarbetarna sällan sig med sådana.
Har sett flera olika exempel på bl.a. byggen.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332460 Kan dom inte skära låset så blir dom nog så nyfikna att dom kommer igen med en krokbil :surp:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

morco  
#332469 Finns möjlighet att gömma dyrgripen så tror jag det trumfar vilket godkänt klass-3 lås som helst. En batteridriven vinkelslip för 700 spänn väcker arbetslusten även hos den mest arbetsskygga småtjuv.... Själv kombinerar jag lås och undanskymd plats

Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

BjörkenPer  
#332473 Bo långt ut på landet, en avsides liten skogsväg där det står privat, vägen ska bestå av mestadels gräs, ha ett par lösa hundar på gårdsplanen och så har du ett recept på en hyfsat säker boplats. Har man även maskinhallen en bit in i skogen med endast en väg som går igenom din gårdsplan, så blir det ytterligare lite säkrare (oftast så är deras skåpbil inte offroad utrustad) :grin: men visst dem kommer säkert ändå åt grejerna på nåt sätt, sen vill ju inte alla bo helt öde heller :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Hema  
#332480 ATV:
Japanska:
Yamaha, Honda, Suzuki och Kawasaki
Nord Amerikanska:
Polaris, Can-Am och Artic Cat
Asiatiskt:
CF Moto

Försök hitta en traktorreggad, så slipper du lämna din dyrgrip i skogen (får köra längs med landsväg).

Vagn:
Beror helt vad du är på jakt efter, Kranman och Avestavagnen är störst på marknaden och Kranman har återupptagig tillverkning av en odriven hydraulvagn (om du ska köpa nytt, går drift bort).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).