Skördare

Vimek 404T6

20 inlägg 18168 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek 404T6

Fredrik Reuter  
#332094 Vimek 404T6 beståndsgående skördare kommer lanseras på SkogsElmia nästa vecka. Skördaren är uppgradering av nuvarande skördare Vimek 404T5.

Vimek 404T6 är förbättrad på flertalet punkter, bl a:
- Ökad hydraulkapacitet.
- Förbättrat aggregat från Keto med bl a 30% bättre sågkapacitet.
- Stöd för StanForD 2010.

vimek-404t6.jpg


Bifogar pressrelease i PDF.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Blivande snickare  
#332154 Ska bli intressant att se videor med maskinen i arbete! :)

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404T6

Fredrik Reuter  
#333045 Här kommer en kortare video från Vimeks demo av 404 T6 på SkogsElmia.
Skördaren på filmen har 500 hjul för bättre bärighet, den blir då lite bredare, ca 2,10m. Trots det finns ju fortfarande smidigheten, mycket tack vara att den svänger dubbelt och totalt runt 80 grader som max.

Aggregatet som Vimek använder i din 404 är fortfarande Keto Forst, men nu heter det Keto Forst Supreme. Lite kraftigare byggt och förbättrade drivplattor i matningsbanden. Sågen är också mer optimerad och vassare, detta i ett samarbete mellan Vimek och Keto.

Numer finns också "Sakae spakar" till Vimek. Det kanske har funnits ett tag, men oavsett så är det lyft då många håller dessa spakar som bäst. Sakae spakar är vanliga skotarspakar med knapprader på framsidan på varje spak där aptering och aggregat sköts från.

Vimek 404 T6 har också ett eget WiFi nätverk. Du kan koppla upp din telefon, platta eller dator och får då tillgång till ett nytt gränssnitt där man kan justera maskinparametrar, kraninställning osv. Detta är enligt Vimek ett stort framsteg istället för den vanliga knappsatsen och displayen där man aldrig lär sig menyerna riktigt.


   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333047 Fredrik du som kört beståndsgående regerade du något på tempot? själv tyckte jag att han körde så in i... frågan är om det är för uppvisning eller om det går att producera på den nivån?

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Walfridsson  
#333049 Blev den bredare? Med dom nya hjulen??

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404T6

Fredrik Reuter  
#333052 Hej,
Busholle: Naturligtvis blir det lite extra påställt på demo. Men jag tror det är rimligt att producera bra med denna skördare. Om jag inte kommer ihåg fel så sitter föraren i videon i en 404 dagligen, då det är bröderna Landby som var med på demon. De har ju valt att gå från sticksvägsgallring till en Vimek grupp.

Jag tror det är som med de flesta maskiner, de förfinas med åren. Jämför man med T4 som jag åkte med på Elmia Wood 2009 så är det synlig skillnad på produktionen, så den har blivit bättre och bättre.

Walfridsson: Ja, den är runt 2,10 tror jag med denna uppsättning. Detta tror jag iofs inte är någon direkt nyhet då T5 har gått att få med 500 hjul också.
4,7 ton väger den så den borde vara skapligt lättfotad med 500 hjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Walfridsson  
#333053 Ja med den bredden är den ju SNART lika bred som H8. Men roligt att det värkar gå att kubika med dom nu för dom första som kom var ju nästan så att en gubbe och motorsåg var snabbare.

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Axl  
#333055 Kanske lite OT... men någon som vet om dom som kör med vimek och liknande kör stråk och "stickvägar" även fast skotaren får plats i beståndet?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 404T6

Fredrik Reuter  
#333056 Hej,
Jag tror det är olika upplägg beroende på förare/entreprenör.
Har sett båda typerna och kan förstå upplägget för båda, är dock personligen stark förespråkare för stråkkörning även med dessa "stickvägslösa" maskingrupper.

De största anledningarna som jag ser det är att det går att lägga skotarvägen där vägen passar bäst för skotaren. Plan, torr väg då skotaren inte är lika smidig som skördaren (men tyngre). Gå i beståndet och mata ut till väg med skördaren, då kan man slingra i krångliga partier som skotaren slipper samt att skotaren lättare får lass (mer virke i vägen).
Det blir också kortare körsträcka för skotaren, fortare lass.

Den andra varianten är kanske lite enklare, alltså att köra med skotaren överallt där skördaren kör. Det är enklare att planera men man tappar enligt ovan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Algiz  
#333665 Hej alla..
Kul att se filmen när jag körde 404 T6an på Elmia..

Precis som Fredrik Reuter skriver så kör Jag en Vimek 404a dagligen numera.
Har bakgrund som delägare i familjeföretag i skogsetreprenadbranchen och har där kört timberjack/John deere skördare sen Naturbruksgymnasiet -96.. Har alltså fällt några träd tidigare. :grin:

Axl undrade hur körstråken läggs upp.
Vimek skiljer sig inte från stora maskiner i det avseendet att det är besvärligt att få ekonomi på skotaren, då det "bara" är en 5 tons skotare så förstår dom flesta att med långa skotvägar + lite burkig struktur och kanske branter så blir det fort dyrt att skota med en liten 610a, Därför gör vi så att det huggs relativt raka (fast smala) stickvägar som jag kör 2 mellanzoner emellan,, allt för att få så stor virkeskoncentration efter de raka/problemfria stickvägarna som möjligt. stickvägsavståndet ligger på ca 20-25m i normalfallet och vägbredden på 230-260 (beroende på ytstruktur och lutning).

busholle hade funderingar på produktionsnivån/tempot.
De flesta som kört maskin länge håller nog med om att var och en har ett inbyggt tempo, en arbetsrytm som man håller en kortare eller längre tid (intermittent) skiftet igenom .. man kör "utav f-n" i 1-2 timmar innan man vilar/tar en kopp kaffe eller käkar nåt för att sen gasa på igen..
På demovisningar är man ju taggad att visa vad maskinen går för så där försöker man ju såklart köra så det glöder, men även i dagligt arbete så håller jag ca 100-120 stam/tim i snitt (800-1000st/skift), så nog finns det kapacitet i den lilla Vimeken..

Lägger en Youtubelänk till ett filmklipp vi gjorde inför SkogsNolia där jag kör vimeken i ett hyfsat bestånd.. Gjord för att visa att det faktiskt går att hålla jämnt upp med en 4miljoners i lämplig skog..



/ Erik Landby

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

trondsenti  
#333666 Sånn av ren nyfikenhet og uvitenhet... hva koster en slik Vimek, sånn ca?

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Algiz  
#333669 trondsenti . En Vimek 404 T6 kostar med riklig utrustnig (AC, sprinkler, värdeadaptering, radio.. ja det du och jag vill ha) ca 1,5milj/sek

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

trondsenti  
#333671 Det var jo slettes ikke så ille!!
Ser ut som en meget effektiv maskin.
Hvor store trær klarer den av (diameter)?

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Algiz  
#333676 Aggregatet öppnar 300mm diameter.. den klarar av det också om det inte är för grova grenar (risvarg) men det är ju inget att rekommendera då det sliter mycket på hela maskinen, och längd diametermätning blir mer osäker då det kan slira mer vid för grova träd..

Avatar Fallback

Re: Vimek 404T6

Hugin  
#333733 "Algiz" nämner att " (tolkat) ...Kör relativt smala stickvägar och kör två mellanzonsfällningar mellan dem".
Min fråga gäller detta med " smala stickvägar": Hur ser du på det motargument mot detta, som ibland anförs - att stickvägen måste breddas i nästa gallring och då ryker träd som haft bra tillväxt och är snöbrotts- och stormfasta, samtidigt som det skapas ökad risk för detta i den breddade stickvägen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).