Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vagn till ATV.

18 inlägg 10817 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vagn till ATV.

aalg  
#331274 Hej alla forumister.
Det är så att jag behöver en vagn till 4-hjulingen och istället för att köpa en så är jag sugen på att bygga en själv. Mest för att jag tycker att det är skoj att bygga och sedan så tror jag att det blir billigare. Eftersom jag tänkt försöka hålla nere kostnaderna så tänkte jag använda bilhjul, som jag redan har till vagnen som ska vara en boggivagn.
Nu till frågan - Eftersom bilhjulen är relativt smala kanske man kan bygga band till vagnen som kan användas när extra bärighet behövs. Går det eller tänker jag fel?
Finns tre huvudspår än så länge:
1) Bygga av gammal gummimatta från transportband, typ terriband.
2) Bygga av kedjor och göra ett "vanligt" band av stål.
3) Använda stålwire och göra "bandplattorna" av träplank i lämplig längd.

Vad säger ni, är det bara dumt med band? Är det bättre att satsa på dubbelmontage istället om man vill öka bärigheten?
Alla synpunkter mottages tacksamt :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Hema  
#331290
aalg skrev:Hej alla forumister.
Det är så att jag behöver en vagn till 4-hjulingen och istället för att köpa en så är jag sugen på att bygga en själv. Mest för att jag tycker att det är skoj att bygga och sedan så tror jag att det blir billigare. Eftersom jag tänkt försöka hålla nere kostnaderna så tänkte jag använda bilhjul, som jag redan har till vagnen som ska vara en boggivagn.
Nu till frågan - Eftersom bilhjulen är relativt smala kanske man kan bygga band till vagnen som kan användas när extra bärighet behövs. Går det eller tänker jag fel?
Finns tre huvudspår än så länge:
1) Bygga av gammal gummimatta från transportband, typ terriband.
2) Bygga av kedjor och göra ett "vanligt" band av stål.
3) Använda stålwire och göra "bandplattorna" av träplank i lämplig längd.

Vad säger ni, är det bara dumt med band? Är det bättre att satsa på dubbelmontage istället om man vill öka bärigheten?
Alla synpunkter mottages tacksamt :smile:

Jag tror inte påalternativ 3.

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

aalg  
#331302 Nä, alt3 är ju lite tveksam. Men det kanske inte är så stor påkänning med ett så litet ekipage. Tror väl inte riktigt heller på det men det blir ju klart snabbast och billigast att bygga. Fast risken är ju att man får göra om och göra rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Hema  
#331357 Enklare kanske vore att finna bredare hjul, så slipper du band?

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

aalg  
#331369 Jo, det är väl sant. Fast hjulen måste vara rätt breda för att komma i närheten av det marktryck som man får med band, och de blir dessutom rätt dyra. Skulle vara intressant att se om det funkar med band på en vagn till en 4-hjuling, eller om den går för tungt att dra för att det ska funka bra.
Jag har väl snöat in lite på iden med band och är nyfiken på om det funkar. Har aldrig sett någon som har band på en sådan vagn och det kanske är svar nog, eller så har ingen testat ännu och snart så har alla det :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Hema  
#331388 Kolla denna annonsen vetja:
http://www.blocket.se/gavleborg/Band_till_Bamse__Fait__Oliver__Allis_chalmers_60718238.htm?ca=16&w=3
Bild

Bild 1: Halvband ÖSA till BM 36 8000:-
Bild 2: Sommarband till Bamse, Fiat 5000:-
Bild 3: Sommarband till Allis Chalmers M 2000:-
Bild 4: Vinterband till Bamse, Fiat, Oliver 5000:-
Bild 5: Stor kraftig grip med rotator. Trimafäste 5000:-
Bild 6: Hydraulaggregat 3000:-

Ring för mer info, mailen är lånad. Mikael Linander 070 677 42 06

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Tosca  
#331408 Känns inte priserna lite höga, banden verkar lite slitna ärligt talat?

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Hema  
#331418
Tosca skrev:Känns inte priserna lite höga, banden verkar lite slitna ärligt talat?

Kan jag inte uttala mig om, vet inte hur lätt det är att få tag på sådana här band. Men att ställa sig och göra egna band tar nog allt lite tid, sedan beror väl allt vad hur högt man värderar sin tid. Men det kan ju även vara kul att ha byggt egna band, det säger jag inte emot.

Ja just ja, vi har ju Rasken som gjorde band till sin Avant, som gick o blev med boggi.
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=21947&p=330851&hilit=avant#p330851, han kanske har lite tips o råd.

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Yanmar 1502d  
#331842 Färdiga band finns tydligen.

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

aalg  
#331868 Ja precis, det där måste ju funka bra.
Fast jag blev lite sugen på att bygga av trä och stålvire dels för att det skulle vara intressant att se om det funkar och dels för att det borde gå ganska fort att bygga sådana band. Köpte igår vire och virelås för banden och det gick på mindre än 250kr. Sedan fattas ju lite skruv och trälim samt plank.
Hoppas jag hinner bygga och provköra i sommar. Bilder kommer så fort det är testat.
Funkar det inte så får man väl bugga sådana band som var på bilden

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Yanmar 1502d  
#331995 Ett klart spännande projekt att följa. Hur hade du tänkt fästa brädorna?

Användarvisningsbild

Re: Vagn till ATV.

halvproffs  
#331996 Tyvärr blir du nog besviken på träbanden. Tror inte för ett ögonblick att dom kommer att hålla många hundra meter. Slits ju snabbt på barmark och knäcks/spräcks mot stenar mm. Banden på bilden såg ju enkla ut att tillverka själv så köp kedjor och plattjärn istället.

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

aalg  
#332001 Jo, jag är själv lite tveksam men jag är tillräckligt nyfiken för att prova.
Det är ju bara 300kr och lite arbete.
Sedan så är min mark inte stenig men däremot så finns myrmark. Tanken är att det inte borde bli så stort slitage om det i huvudsak är torvmark där man använder banden.
Sedan så är det ju lätt att bara skruva dit en ny träbit med skruvdragaren om nån pajar.
Bara det inte blir för många :???:
Det lär väl visa sig....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

åberg  
#332144 Mobil kaffevedsfabrik. :smile:

Skämt åsido: lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vagn till ATV.

Hema  
#332155 Förutom de stålbanden som det tipsades om, så har ju även Vimek band till sin miniskotare (101, 620 & 630)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).