Föryngring

När bör man klippa toppar på gran?

7 inlägg 12474 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När bör man klippa toppar på gran?

Seb macahan  
#331542 Ja vi kan ju först behandla frågan om man ska klippa spröt toppar, dubbeltopp och annat tjafs som blitt efter "viltutfodringen".
Men om man nu ska klippa bort dom, hur gör ni och när? Är det dumt o göra det på sommaren pga. röta, savning mm. Hur gör ni?
Beståndet är ca 1m högt och jag börjar bli sugen på o "kela" lite med skogen. Det är långt kvar till temperaturen närmar sig nivåer då jag vill göra något annat i skogen. Jag ska vilt spruta lite plantor i sommar men det är inte så inspirerande. Jo när man ser resultatet efter förra årets sprutning. Sprutade plantor 100% obetade. Osprutade plantor 60-70% betade. 😈



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: När bör man klippa toppar på gran?

Ferguson system  
#331551 For å hindre råte, sopp og for at treet skal gro over såret, så er det viktig at snittene er riktig plassert og at snittflatene er pent skjært.
Skjær ned til neste skudd, sidegrein, eller stammen. Snittene bør ligge rett på yttersiden av greinputa (må ikke skades) hvis den er synlig, eller rett på yttersiden av f.eks ei sidegrein. Det er også en fordel å lage skrå snitt, spesielt hvis en skal fjærne en topp/toppskudd. Da gror såret lettere og det er mindre sjanse for at treet får sykdommer.

Användarvisningsbild

Re: När bör man klippa toppar på gran?

Seb macahan  
#331566 Har du någon bild eller kan du ta en? En riktigt säker på att jag förstår. Du kanske har nån enstaka gran som du kan klippa i utbildande syfte och ta kort på?? :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: När bör man klippa toppar på gran?

Ferguson system  
#331571 Har ingen bilder akkurat nå, men skal få ordnet det i løpet av kort tid.

Avatar Fallback

Re: När bör man klippa toppar på gran?

Ferguson system  
#331748 Her er noen bilder på riktig og feil beskjæring, samt bilder av greinputer.
Er det noe mer du lurer på så er det bare å skrike.

Användarvisningsbild

Re: När bör man klippa toppar på gran?

ananders  
#331758 Jag har en sekatör i röjsågsselen och klipper lite dubbeltoppar när jag röjer.

Avatar Fallback

Re: När bör man klippa toppar på gran?

jannee  
#331766 Jag kör av en dubbeltopp med klingan, efter att ibland "lyckats" med att såga bägge topparna har jag med tiden fått en bra snits och misslyckas numera sällan.
Årstiden tycker jag spelar mindre roll, dock undviker jag att röja månaderna juni och juli - oftast för varmt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).