Verkstan

Justera ny röjsåg

26 inlägg 30889 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Justera ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331003 Har köpt en ny röjsåg (545fxt), där det i manualen står att den är grundinställd "fetare än optimal inställning". Detta ska justeras efter några timmar, de föreslår att en expert ska göra det med varvtalsmätare.
1) Kan man göra det själv genom att justera H och L skruven och lyssna tills det låter rätt?
2) Hur gör man rent praktiskt?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

zeetorg  
#331028 Fråga 1, ja
Fråga 2, enligt fråga 1 :smile:

Du behöver säkert inte skruva mycket men grundprincipen är tomgångsskruven först så du får en stabil tomgång, sedan L så den svarar fint på gasen vid lågvarv och sist H så den varvar ur lite lagom.
Den skall inte tokvarva men den skall heller inte gå lika fett och bluddra som en såg.
Ev. så får man gå ett varv till efter grovjustering.

Men jag tror att du har röjt så mycket att du redan kan det här... :???: :smile:

Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

jannee  
#331062 "Tror" inte du kan justera något överhuvudtaget om du inte har en specialnyckel.
De nyaste motorerna är väl annars självjusterande (datorstyrt)? - samma som på motorsågarna?

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#331086 545 fxt justeras med en traditionell förgasarmejsel.. :geek: :geek: :grin:

Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

550  
#331095 Finns det varvtalsbegränsare på 545? Det kan väl vara lite farligt att skruva på "frihand" då??

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

machonisti  
#331770
Uvskogen skrev:Har köpt en ny röjsåg (545fxt), där det i manualen står att den är grundinställd "fetare än optimal inställning". Detta ska justeras efter några timmar, de föreslår att en expert ska göra det med varvtalsmätare.
1) Kan man göra det själv genom att justera H och L skruven och lyssna tills det låter rätt?
2) Hur gör man rent praktiskt?

Hur vet man när man lyssnar rätt?

Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

jannee  
#331782 Kan det vara så svårt att justera en röjsåg rätt? :oops:
Börja med att se till att den går bra på tomgång, varken för fort eller sakta.
Därefter justera högvarvet så att den axar optimalt (får INTE) tveka), motorn ska gärna vina (yla) på toppvarvet.
Prova med att såga, skär den bra och orkar är det ok men troligtvis är den något orkeslös vilket innebär att du bör ge motorn lite mer soppa = skruva ut högvarvskruven något. Sågen måste orka med att skära hela tiden men ändå inte få så mycket att den fyrtaktar obelastad.
På detta sätt justerade jag min RS 51 och den höll i över 20 år tills vinkelväxeln lade av.
ELLER justera på högvarvskruven tills motorn varvar som allra bäst (obelastad) därefter justerar du ut högvarvskruven tills sågen (nästan) börjar fyrtakta = toppvarvet sänks marginellt = optimalt

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#331789
jannee skrev:Kan det vara så svårt att justera en röjsåg rätt? :oops:
Börja med att se till att den går bra på tomgång, varken för fort eller sakta.
Därefter justera högvarvet så att den axar optimalt (får INTE) tveka), motorn ska gärna vina (yla) på toppvarvet.
Prova med att såga, skär den bra och orkar är det ok men troligtvis är den något orkeslös vilket innebär att du bör ge motorn lite mer soppa = skruva ut högvarvskruven något. Sågen måste orka med att skära hela tiden men ändå inte få så mycket att den fyrtaktar obelastad.
På detta sätt justerade jag min RS 51 och den höll i över 20 år tills vinkelväxeln lade av.
ELLER justera på högvarvskruven tills motorn varvar som allra bäst (obelastad) därefter justerar du ut högvarvskruven tills sågen (nästan) börjar fyrtakta = toppvarvet sänks marginellt = optimalt
Du glömde L skruven. Sågen ska INTE " yla " på toppvarv. Den SKA fyrtakta obelastad.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#331805
Uvskogen skrev:Har köpt en ny röjsåg (545fxt), där det i manualen står att den är grundinställd "fetare än optimal inställning". Detta ska justeras efter några timmar, de föreslår att en expert ska göra det med varvtalsmätare.
1) Kan man göra det själv genom att justera H och L skruven och lyssna tills det låter rätt?
2) Hur gör man rent praktiskt?
Sågen bör vara leveransjusterad från ÅF och fungera som den ska, om inte så följ anvisningarna i manualen, förgasarens stopplägen förhindrar att du skruvar " bort dig.".. :smile:

Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

marcus434  
#331831
550 skrev:Finns det varvtalsbegränsare på 545? Det kan väl vara lite farligt att skruva på "frihand" då??


Den har varvtalsbegränsare ja men det brukar gå fint att skruva på "frihand" ändå bara man skruvar med lite förnuft

Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

jannee  
#331840 Är inte riktigt överens med anersimyra. En motorsåg bör fyrtakta lite lätt obelastad medan röjsågen NÄSTAN ska fyrtakta. Inbillar mig att det är en viss skillnad eftersom det oftast också är lite skillnad på användningssätt. En motorsåg går hela tiden med full gas när man fäller däremot nyttjar man den som en röjsåg när man kvistar - släpper och gasar omväxlande.
Nu använder jag mig av en 555 som justerar sig själv och den ylar obelastad, framförallt när man kört hårt en längre tid (röjt grovt)
För övrigt märker man ganska snabbt om sågen är för magert justerad, den varvar visserligen men tappar snabbt orken när den får ta i, då är det bara till att vrida ut högvarvsskruven något.
Detta är min självlärda erfarenhet, kanske inte helt rätt men det har fungerat.

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#331866
jannee skrev:Är inte riktigt överens med anersimyra. En motorsåg bör fyrtakta lite lätt obelastad medan röjsågen NÄSTAN ska fyrtakta. Inbillar mig att det är en viss skillnad eftersom det oftast också är lite skillnad på användningssätt. En motorsåg går hela tiden med full gas när man fäller däremot nyttjar man den som en röjsåg när man kvistar - släpper och gasar omväxlande.
Nu använder jag mig av en 555 som justerar sig själv och den ylar obelastad, framförallt när man kört hårt en längre tid (röjt grovt)
För övrigt märker man ganska snabbt om sågen är för magert justerad, den varvar visserligen men tappar snabbt orken när den får ta i, då är det bara till att vrida ut högvarvsskruven något.
Detta är min självlärda erfarenhet, kanske inte helt rätt men det har fungerat.
Jo, jag vet vad du menar med att röjsågen " ylar " mer än en motorsåg Jannee, men du skrev att man skulle börja med att justera HÖGVARVSSKRUVEN för bästa acceleration.. :?: man börjar ju med att justera LÅGVARVSSKRUVEN, därefter tomgången följt av högvarvet.. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Justera ny röjsåg

jannee  
#331870 Ok jag ger mig, du har rätt självklart det med lågvarvsskruven annars kommer den överhuvudtaget inte upp i varv.

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

anersimyra  
#331872
jannee skrev:Är inte riktigt överens med anersimyra. En motorsåg bör fyrtakta lite lätt obelastad medan röjsågen NÄSTAN ska fyrtakta. Inbillar mig att det är en viss skillnad eftersom det oftast också är lite skillnad på användningssätt. En motorsåg går hela tiden med full gas när man fäller däremot nyttjar man den som en röjsåg när man kvistar - släpper och gasar omväxlande.
Nu använder jag mig av en 555 som justerar sig själv och den ylar obelastad, framförallt när man kört hårt en längre tid (röjt grovt)
För övrigt märker man ganska snabbt om sågen är för magert justerad, den varvar visserligen men tappar snabbt orken när den får ta i, då är det bara till att vrida ut högvarvsskruven något.
Detta är min självlärda erfarenhet, kanske inte helt rätt men det har fungerat.
:???: :???: 555 FX / FXT är utrustad med en Walbroförgasare med H L respektive tomgångsskruv. Titta på den gråsvarta kåpan till vänster om startapparaten.. :!:

Användarvisningsbild

Re: Justera ny röjsåg

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#332431 Tack alla, jag provar skruva efter en 10 timmar får vi se. Lär garanterat återkomma annars.... :roll:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).