Skogsmiljö och Trädlära

Vad göra med tallmosse

22 inlägg 7438 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad göra med tallmosse

Sundqvist  
#330912 Hej, funderar hur ni skulle göra som i mitt fall med en tallmosse ca 2 ha som är dikad för 40 år sen. Enbart tallar som är 40 år växer där och är 8-12 meter höga med ca 3,5 meters mellanrum (kan inget om grundytor). Kronorna ser klena ut och tillväxten dålig, ska man gödsla kalka eller rentav ta bort allt och nyodla. Torvlagret är inte djupt ca 20 cm med skvattram överallt mellan träden, verkar inte direkt vått heller så dikningen tycks fungera. Under torven är lera och mineraljord. Inga stenar så passar bra till nyodling men skulle man få massaveds tallarna att växa så är det ju snart en stock i dem som man går miste om annars. Detta är mitt första innlägg i detta intressanta forum, vore tacksam för synpunkter. :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med tallmosse

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330945 Jag är heller inte skogligt utbildad så grundytorna lämnar jag gärna.
Har själv ett liknande bestånd, klassades som impediment på 80 talet och var det när farsan köpte det. När jag var 15 gjorde jag en röjningshuggning ovetandes att impediment inte fick röras. Nu har senaste planläggaren klassat det som en T16 och det börjar dra ihop sig till gallring igen. Det växer inte fort men det producerar något i alla fall. Omloppstiden är nog runt 140år på en så svag mark så man behöver inte stressa med åtgärderna.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330979 Ser stamformen bra ut, kan det nog tänkas bli kvalitetstall där med tiden. Lite synd att ta ner ett sådant bestånd i förtid, men det beror ju också på om du har ett akut behov av mer odlingsmark.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 24 maj 2015, 11:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad göra med tallmosse

jannee  
#330991 Torvmark är inte det rätt näringsfattigt. Varför inte prova med att tillföra gödning = näring.
För övrigt är väl grundtipset för att få en bra bonitet näring + vatten.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

Sundqvist  
#330994 Det är just omloppstiden på 140 år som känns lite tråkig, här i österbotten (Finland) får man inte mer betalt för kvalitetstall vad jag vet, men det kan det ju finnas om 100 år :wink: , akut behov av åker har jag ej, tänkte att avkastningen kanske skulle bli högre men som sagt får man tillväxten att farta i till skälig kostnad så känns det som bästa alternativet. Är det någon som vet hurudan näringsbalansen är där skvattram trivs, försvinner den om jag kalkar gödslar?Jättesvårt att få självföryngring i luckor när skvattram är så hög och frodig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

JensSkoog  
#331007 Skvattram, eller finnmarkspors som den kallas i Norge, skulle inte gilla kalkning. Den mår bäst på sura tormossar. Om jag var du, skulle jag provat kalkning på ett par mål (det är norsk och betyder 0,2ha) och sett om det endrar sig. Men, jag är ingen expert men jag vet hur illa alla rhododendron mår av kalk :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

Baggböla  
#331009 Är det bara 20 cm torv så räknas det som fastmark. Gränsen för torvmark iaf inom det skogliga räknas vid 30 cm.

Går man på höjdutvecklingskurvorna för tall med en övrehöjd på 8-12 m och 40 år så hamnar man mellan T12-18 så där kan man ju kolla igen så man får rätt höjd och bättre precision på ståndortindexet. Vid ett förband på 3,5 m så har du ungefär 800 stammar/ha.

Ståndortindexet ligger på gränsen för om det är lämpligt för gödsling, dvs det växer så dåligt även med en gödsling att det antagligen inte lönar sig. Dessutom så om beståndet bara är drygt 40 år så har du ju väldigt väldigt lång tid som det tar innan du får igen gödslingskostnaden. Vanligtvis så gödslar man som en privatskogsägare ca 10 innan slutavverkning eftersom det är då det är en korttid mellan utgiften, effekten och sedan intäkten.

Låt det stå.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

Sundqvist  
#331019 Bra med tips, ska pröva kalka ett område och se vad som händer :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med tallmosse

Blivande snickare  
#331021 Kom ihåg att markera in området som du kalkat så du ser och kan jämföra skillnaden senare. Är svårare än man tror att komma ihåg var exakt man gjorde nåt efter några år.
Som en bekant sa en gång, "mannaminnet är bra men kort" :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

machonisti  
#331923 Dom är svåra dom där dikade torvmossarna. Har ett långsmalt skifte med mossor i vardera änden. Den ena har svarat mycket bra på dikning men tyvärr inte den andra. Endast en km mellan mossarna men hur och varför????

Avatar Fallback

Re: Vad göra med tallmosse

gråhund  
#331924 Har hört att gödsling har oftast en dålig eller till och med negativ effekt på torvmark, däremot kan askåterföring öka tillväxten i beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

anersimyra  
#331926
gråhund skrev:Har hört att gödsling har oftast en dålig eller till och med negativ effekt på torvmark, däremot kan askåterföring öka tillväxten i beståndet.
Kalkning av torvmark och dess effekter beskrivs i nr 1 eller nr 2 i tidningen Skogsägaren.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad göra med tallmosse

jannee  
#331929 I min ungdom hade vi några mossodlingar som inte gav speciellt bra skörd, trots både gödning och kogödsel. Morfar tog då hem 70 ton kalk vilket han spred ut på mossodlingarna därefter gödsel och gödning som vanligt - och skördarna ökade drastiskt, närmare 100% bättre skörd under den närmaste 10 åren - efter vad jag minns.
Bäst måste nog vara att ta ett markprov för att se vilka ämnen som saknas på myren och vilket som kanske bör tillföras - aska låter för övrigt inte alls dumt.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med tallmosse

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331934 Aska är ju basiskt och ger således en kalkeffekt...

Om det med gödsling avser specifikt kvävegödsling, så är det rimligt att det har tveksam effekt på mossar, då kväve frigörs när torven bryts ner. Däremot kan PK-gödsling (fosfor + kalium) ha en positiv effekt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad göra med tallmosse

jannee  
#331936 Om jag inte minns fel (detta var ju för närmare 60 år sedan) var informationen att kalk behövdes för att växterna skulle kunna tillgodogöra sig näringen i gödsel och gödning. Vet att min morfar gjorde regelbundna markkarteringar för att gödsla optimalt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).