Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 300 skördare

20 inlägg 16682 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Alstor 300 skördare

Fredrik Reuter  
#300933 Videon nedan på Alstor 300 skördare finns länkad i en annan Alstor tråd på skogsforum. Men förtjänar inte denna skogsmaskin en egen tråd?
Alstor 300 skördare verkar vara baserad på Alstor 821 med ett påmonterat Hypro 300 aggregat.

Är det någon som sett denna, kanske kört? Om inte, vad tycker du om Alstor 300?





   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

svampbob  
#330857 Jag tycker det är otroligt tyst om den. Fortfarande finns det bara en enda film ute och den gör ingen glad. Har alstor inte börjat leverera ut till kund?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

halvproffs  
#330864 Känns som motorsågen med van huggare är otroligt billig jämfört med denna stamrunkare (en mille?)där det är massa kvist kvar. Dessutom får man ju motion med motorsågen, på alstorendär får man väl ryggskott med alla dessa vridningar.
Senast redigerad av halvproffs lör 23 maj 2015, 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Alstor 300 skördare

elis  
#330865 Kan vara det sämsta jag sett på länge om man inte räknar med usa producerat. Enda som imponerar är väl hur fasiken de lyckats få till tre arbetsstationer på en så liten maskin. Ergonomiskt verkar den väl genomtänkt då en gymnastisk övning för att gasa upp skördaren är inlagt som ett moment, dessutom måste stolen längdjusteras för att nå. Ramlar kepsen av helt så får man även upp och röra på benen.
Usel förare för att uttrycka sig vänligt, dålig ork och trots ett idogt runkande så kvistar den ej rent. En dålig video kan nog försämra försäljningen ordentligt, undrar varför de lagt upp den ö h t?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

halvproffs  
#330869 Håller med dig Elis. Filmen är ju en fullständig katastrof för Alstor. Tycker du, Fredrik att detta är något att ha ?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

svampbob  
#330870 Även Hypro borde få en släng av sleven då den kvistar så ddåligt.

Avatar Fallback

Re: Alstor 300 skördare

Hema  
#330878
svampbob skrev:Även Hypro borde få en släng av sleven då den kvistar så ddåligt.

Känns som om kvistknivarna inte var anpassade för de klena dimensionerna?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

Fredrik Reuter  
#330883 Hej,
Det jag ser som lite dumt med denna modell är att den har en egen motor.
Hade det varit en jigg typ lik Hypro 300 med trepunktsfäste så tror jag den skulle locka fler.
Det måste vara spis nog i Alstorn så den kan driva denna?
Om inte så till reducerad fart. Visst, sågen kräver en del, men det borde väl gå att hänga på en 50 - 60cm3 pump den motorn och köra kanske högre varvtal när sågen används?

En processor står ju krasst sett stor del av sitt liv, är det då en motor till så ringer varningsklockorna...

Är priset för hela ekipaget runt miljonen som skrivits ovan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

loppan  
#330890 Varför gå över ån efter vatten med en egen motor och en massa extra kostnader?
Hypro 300 är en jäkel att gå monterad på traktor med rätt inställning och rätt chafför,men skippa Alstorn.
En 70 hästare räcker så det finns inga direkta vinster med att häva upp den på en Alstor.


Avatar Fallback

Re: Alstor 300 skördare

Lindianerna  
#330897 Håller med!!
Att ha två motorer på det åket vekar va mkt lyx!
Kan dom ha samma motor och två hydraulpumpar eller svitscha över till hypro/alstor drift på en hydraulpump så kan jag mer acceptera iden!!

Avatar Fallback

Re: Alstor 300 skördare

Yanmar 1502d  
#331004 [quote="halvproffs"] stamrunkare .[/
Ibland dyker det upp ord som får en a dra på smilbanden. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

svampbob  
#331006
Yanmar 1502d skrev:
halvproffs skrev: stamrunkare .[/
Ibland dyker det upp ord som får en a dra på smilbanden. :grin:


Fast egentligen är det inte rätt i det här fallet då Hypron är en rullmatare. Det är väl Naarva,BJM och några till som gör stegmatare.

Avatar Fallback

Re: Alstor 300 skördare

elis  
#331022 Klart benämning är rätt på detta agg. runkar man någonting fram och åter som idetta fall så är det rätt. Med rullmatat agg. behövs inte detta backande lr matande om allt är rätt utfört.
Uttrycket är heller inget att generas över: "Sumprunkare var förr en yrkesbeteckning för personer som syresatte vattnet i fisksumpar eller båtar försedda med sump genom att hålla dessa i vaggning för att fiskfångsten skulle hållas vid liv. Det var ett hårt arbete, eftersom sumparna måste hållas i rörelse dygnet om. För att underlätta arbetet hängde man ett rep på en från masten utgående stång, och i repets andra ända fästes en tung sten. Sumprunkaren höll stenen i ständig, pendelformig rörelse, så att båten rullade från sida till sida. Vintertid i Stockholm kunde man få färsk fisk i butikerna på Karl Johans torg på båda sidor om Söderström, där den förvarades i stora sumpar."

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

svampbob  
#331027 Per Anders Fogelström skrev väl om sumprunkare om jag inte minns fel.

Ska ta och kolla in en film nu med traktormonterad Hypro 300 och se hur mycket bättre det går.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 300 skördare

Robbanhög  
#476609 Bumpar denna tråd!
Nu har det ju gått ett tag sen denna tråd startades. Nån här på forumet som har köpt en och kan berätta från egna erfarenheter och inte bara utifrån en helt kass film?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).