Föryngring

Sitka

42 inlägg 20226 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33060 Kommer att få ett hygge på hela 0,2 ha framåt höstkanten. :-) Funderade på att pröva något annat än den vanliga granen, vad tror ni om sitka? Regn och fukt skall det inte vara brist på hör i trakterna i alla fall. Har hört att rådjur gärna fejar sitka, någon som har erfarenhet?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
Thunborg  
#33079 Bara en undran av en vanlig entreprenör i skogen . Vad är sitka :roll: Och varför , alltså finns det någon ekonomisk vinning 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33081 Sitkagran, från Nordamerika. Växer upp till 30% (beror på vem man frågar) snabbare än vanlig gran i Sverige på lämpliga marker.

http://www.svo.se/episerver4/templates/ ... x?id=17686

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#33085 Tack 8) Där lärde jag mig ett nytt trädslag :oops: Fastnade direkt för frostkänslig, det borde bli ett problem , är du inte från Göteborgs trakten :?:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33096 Jodå, nere vid Skene står min skog. Vet inte om det är särskilt frostigt just där jag hade tänkt. Men jag skall kolla med lokalbefolkningen.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33108 Planterade lite Sitka på 80-talet (tror jag det var) och de växer klart snabbare än vanlig gran. Har inte varit några problem med fejning av horn. Går knappt att gå i närheten - vasst som tusan.

Du bor ju inte längre bort än att du kan komma och titta om du vill.

Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45874 Jag vet inte om jag skrivit det tidgare, men södrainspektorn sa att Sitka växte som bara den i trakterna. Så det blir 0,2 ha till våren. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sitka

Jägmästarn  
#45900 Skall man plantera 0,2 ha med något ovanligt trädslag får man oftast problem med viltet oavsett trädslag. Trycket på denna för området ovanliga art blir för stort. Rådjur mm fejar gärna på dessa plantor. Barren är inte speciellt hårda i unga år.

I övrigt vill sitka gärna ha rörligt markvatten. Arten angrips av granbarkborren, men anses något stormfastare än vår vanliga gran (Picea abies). Virkets egenskaper är mycket lika vår grans, men man kan inte vara säker på att någon virkesköpare vill ta emot det ändå.

Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45909
Jägmästarn skrev:Skall man plantera 0,2 ha med något ovanligt trädslag får man oftast problem med viltet oavsett trädslag. Trycket på denna för området ovanliga art blir för stort. Rådjur mm fejar gärna på dessa plantor. Barren är inte speciellt hårda i unga år.


Ja, det är möjligt. Jag återkommer om hur det gick.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sitka

risarn  
#49218 sitka är väl kvist så in i h-e

o frod så det dånar om det

passar bäst i folks trädgårdar


kådan luktar as med

bara negativt :smile:

Avatar Fallback

Re: Sitka

Västkusthuggarn  
#49248 Har precis handgallrat ett område på ca 0,2ha sitka. Tror att det kommer att bli uteslutande massaved när det är dags för slutavverkning. Krokigt och frodvuxet och ett h-vete att arbeta med. Blir inga fler sitkagranar på min fastighet!!!

Avatar Fallback

Re: Sitka

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49379 Douglas och kustgran borde vara alternativ.Ingen av dem tål betning.
Lokala erfarenheter är bäst och i dessa trakter borde det inte vara problem att hitta planteringar att studera.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Sitka

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307443
Mangan skrev:Jag återkommer om hur det gick.


Blev det några plantor?

Avatar Fallback

Re: Sitka

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307446 Gammal tråd. Jo, det blev sitka på den lilla plätten. Mycket viltbete blev det. Prövade igen för 3(?) år sedan på 2 ha, men det mesta frös bort på vårvintern. Så nästa gång blir det Picea Abies.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sitka

JensSkoog  
#307459 Så Sitka är ut :shock: Vet att den växer bra på norska västkusten, men det med vårvintern blir väl svårare nu om vi fortfarande får stora mängder vatten i marken innan det fryser. Blev dom betad av båda älg och rådjur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).