Motorsåg och handhållet

Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil...

83 inlägg 39898 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil...

AKKAMAAN  
#330184 Eftar att ha arbetat i ca 25 år med med skogsmaskiner och ibland även motorsågskedjor och skördarkedjor på en skogsbruksskola, så har jag här i västra USA de senaste 15 åren varit olyckligt frånvarande från skogsbranchen. Men nu är jag pensionär sedan nästan ett år, och har lyckats få tillbaka en del av det gamla intresset.
Men det har hänt mycket inom kedjevården de senaste 15 åren, och jag försöker komma ikapp lite. Har dock inte brytt mig om att fördjupa mig i "square-filningen", jag har fullt upp med att räkna ut vad som inte är pefekt med dagens nya kedjor, filningsinstruktioner samt filmallar.
Jag ska börja med att "reta upp er" lite om en Stihlkedja som jag nyligen satte på min lilla 250 Stihl motorsåg. Tydligen har kedjetillverkarna under ett antal år marknadsfört proffskedjor som har den där lilla extra skärpan när de tas splitter nya ur pappasken.
Oregon kallar sina för "X"-grind och har en 53 graders "Höknäbb"-vinkel (stötvinkel). Filningsrekommendationen från Oregon är att hålla 1/5 eller 20% av fildiametern ovanför egg-planet. Rent geometrimässigt så stämmer det exakt, 53 grader.
Vad Stihl kallar sin "X-grind" vet jag inte, men den har en riktig "örn-näbb"-vinkel (stötvinkel) på 45 grader. Problemet med Stihls variant är att de inte verkar kunna ge användaren förtroendet att fila kedjan till samma aggresiva vinkel. Jag kan inte hitta någon annan instruktion än att hålla 1/4 eller 25% av fildiametern ovanför eggplanet.
Om ni inte skäller ner mig för mycket över detta inlägg, så lovar jag att komma med lite synpunter på varför den konventionella rundfilen inte behandlar höger och vänster-tänder likadant...
Kanske har jag också lite synpunkter på mallarna för att fila ner underställningsklackarna...
Oh ja visst ja,,,det ska ju vara bilder också...
45deg.jpg

stihl1-4.jpg

20150420_075625.jpg

20150420_082726.jpg

20150420_082406.jpg

20150420_093313.jpg

comparing_file_up.jpg



Senast redigerad av AKKAMAAN tis 19 maj 2015, 19:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330192 Roligt o se andra som delar intresse av filning.

För mig är det skärpan som är intressant. Hur eggen ser ut och håller. Ju vassare det är ju trubbigare kan vinbkeln vara utan att tappa skärhastighet och öka hållbarhet.

Har du läst denna: Bilder på filning.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

åberg  
#330210 Bra närbilder!

Kommer läsa med intresse. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

JörgenO  
#330218 Håller med om fina bilder.

Emotser med spänning argument för att det är filens fel att höger o vänstertänder inte blir lika bra. Har hittills alltid fått skylla på mig själv.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Tretoppen  
#330222
JörgenO skrev:Håller med om fina bilder.

Emotser med spänning argument för att det är filens fel att höger o vänstertänder inte blir lika bra. Har hittills alltid fått skylla på mig själv.


Ja, årsaken til det er jeg også veldig spent på!

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330223
JörgenO skrev:Håller med om fina bilder.

Emotser med spänning argument för att det är filens fel att höger o vänstertänder inte blir lika bra. Har hittills alltid fått skylla på mig själv.
" SPIRALHUGGNINGEN " !!! :geek: :geek: :ugeek: :ugeek: . :smile: :smile: kanske.. :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330230 anersimyra är inne på samma spår som mig....
Här är en liten analysbild av läget för filning idag, respektive hur det borde se ut för att ge en konsekvent och identisk filning av både höger och vänstertänder.
mirro_vs_current.jpg

Eftersom jag driver min "kampanj" på den här sidan av pölen, så är det mesta av mitt material på engeleska, hoppas ni inte tar illa upp... :oops:

Mina nedanstående ideer är mera att betrakt som hypoteser, som måste bevisas eller motbevisas genom prövning. Hoppas ni är villiga att hjälpa till med sakliga tester och prövning. :geek:
Som ni ser så angriper spiralskärningen länke på två olika sätt beroende på höger resp vänster-länk.
Anledningen till att jag började fundera på detta var att jag alltid gillat hur mycket bätter filen skär när man roterar den lite under "draget". Men det ville inte fungera lika bra på vänsterlänkara som på högerlänkarna. På högertanden så gör motsols rotation att filtanden skär mera vinkelrätt mot skärtandens eggplan, och man får känslan att den tar bättre och renare. En annan fördel med rotationen är att man har större chans att rena filtänder angriper under nästa fildrag...
Inte ens utan rotation av filen tyckte jag att den skar lika effektivt på båda sidor. Om vi med viss rätta antar att filspånet matas ut vinkelrätt mot filtandens skärning, så måste "liksom" filtanden skära igenom kromskiktet innan det kommer till själva tandstålet. Och kromet kan inte filas bara brytas av filen. Ingen sågtand kan filas till högre skärpa än tjockleken av kromskiktet. Och nu har tillverkarna börjat fördubbla tjockleken på kromskiktet för att skärpan skall hålla längre.
Att rotera filen medsols när man filar vänstertänder får direkt motsatt verkan, filtänderna kommer inte att bita alls. Och att rotera file motsols på vänstertänderna kommer att göra att filen får kämpa ännu mera med att komma igenom kromskiktet.
Senast redigerad av AKKAMAAN tis 19 maj 2015, 20:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330241 Att huggningen på fil har påverkan är helt naturligt, men det bestämmer inte målsättning eller var slutresultat ska bli, det gör den som håller i filen.
Har man målsättning att var tand ska bli likadan, strävar man efter det, har man att det ska vara ett antal filtag strävar man efter det. Kruxet är att veta vilken målsättning man ska ha.

Huggningen är ofta vriden för att man ska slippa just att vrida. Det är bra skillnader på olika filars huggning.

Crom skikt är super tunnt i de flesta fall och stör inte så mycket.

Att hålla filen ren är en förutsättning lika viktig som att ha fil och kedja.

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330250
Mange skrev:Att huggningen på fil har påverkan är helt naturligt, men det bestämmer inte målsättning eller var slutresultat ska bli, det gör den som håller i filen.

Visa ord som jag håller med på till 100%.
Målen är de samma för alla som håller på med kedjavård.
Men "medlen" är inte desamma. Inte heller hur man definierar målen. En del tycker det räcker med "ungefär" lika långa skärlänkar, och andra tycker att det ska vara "exakt" lika långa skärlänkar. Sen hör det säken att "exakt" för en del, är "ungefär" för andra och vice versa. En del filar med mallar en del utan mallar. Mallar är olika, filrullen tillåter en frigående fil, medan filplattan som sättsfast på filen inte tillåter en frigående fil. Med en frigående fil kan vi ändra filläge för varje drag med filen, och bara rena filtänder kommer att skära i sågtanden.
De flesta som filar, drar två "likadana" fildrag på alla tänder. Men hur vet vi att fildragen är identiska när filtandningen varierar beroende på sida. Och att vrida filen under fildraget, kommer bara att utöka skillnaden mellan höger och vänstertänder.

Har man målsättning att var tand ska bli likadan, strävar man efter det, har man att det ska vara ett antal filtag strävar man efter det. Kruxet är att veta vilken målsättning man ska ha.

Kan väl inte vara så kruxigt att ha som mål att alla tänder skall vara identiska? Kruxet är väl i så fall hur man ska utvärdera att tänderna verkligen är identiska.

Huggningen är ofta vriden för att man ska slippa just att vrida. Det är bra skillnader på olika filars huggning.

Huggningen på en rundfil för sågkedjor är vad jag vet ALLTID vriden, och alltid åt samma håll vad jag vet. Men det kanske finns filar som har sprialen spegelvänd.
Jag har inte studerat skillnaden i huggningen på rundfilar, så det skulle vara intressant att få se riktiga närbilder på alla fabriksnya filar som alla ni andra har i era "garage".


Crom skikt är super tunnt i de flesta fall och stör inte så mycket.

Vi har alla provat att fila ryttarna från kromsidan, och det är väldigt obekvämt för flatfilen, svårt att får den att bita tills man offrat nåot hundratal kvadratmillimeter av flatfilens huggning, och lyckats bryta igenom kromskiktet....Jag tycker det är störande nog....

Som jag påpekat tidigare så är det kromskiktet som definierar skärpan. Och ingen kedjetillverkare eller filtillverkare rekommenderar att man ska fila MOT kromskiktet. Däremot så rekommenderar Timberline att man roterar carbid-slipstifet mot kromskiktet. Men den carbid-slipen har en mycket planare och mera väldefinierad skärspiral. Går nog inte att jämför dessa två tekniker riktigt.



Att hålla filen ren är en förutsättning lika viktig som att ha fil och kedja.

Helt klart så är det viktigt att verktygen är i bättre skick än berbetningsobjektet. Bättre skick avser då också filens skärpa...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330253
AKKAMAAN skrev:anersimyra är inne på samma spår som mig....
Här är en liten analysbild av läget för filning idag, respektive hur det borde se ut för att ge en konsekvent och identisk filning av både höger och vänstertänder.
mirro_vs_current.jpg

Eftersom jag driver min "kampanj" på den här sidan av pålen, så är det mesta av mitt material på engeleska, hoppas ni inte tar illa upp... :oops:

Mine nedanstående ideer är mera att betrakt som hypoteser, som måste bevisas eller motbevisas genom prövning. Hoppas ni är villiga att hjälpa till med sakliga tester och prövning. :geek:
Som ni ser så angriper spiralskärningen länke på två olika sätt beroende på höger resp vänster-länk.
Anledningen till att jag började fundera på detta var att jag alltid gillat hur mycket bätter filen skär när man roterar den lite under "draget". Men det ville inte fungera lika bra på vänsterlänkara som på högerlänkarna. På högertanden så gör motsols rotation att filtanden skär mera vinkelrätt mot skärtandens eggplan, och man får känslan att den tar bättre och renare. En annan fördel med rotationen är att man har större chans att rena filtänder angriper under nästa fildrag...
Inte ens utan rotation av filen tyckte jag att den skar lika effektivt på båda sidor. Om vi med viss rätta antar att filspånet matas ut vinkelrätt mot filtandens skärning, så måste "liksom" filtanden skära igenom kromskiktet innan det kommer till själva tandstålet. Och kromet kan inte filas bara brytas av filen. Ingen sågtand kan filas till högre skärpa än tjockleken av kromskiktet. Och nu har tillverkarna börjat fördubbla tjockleken på kromskiktet för att skärpan skall hålla längre.
Att rotera filen medsols när man filar vänstertänder får direkt motsatt verkan, filtänderna kommer inte att bita alls. Och att rotera file motsols på vänstertänderna kommer att göra att filen får kämpa ännu mera med att komma igenom kromskiktet.
Enligt det övre vänstra exemplet torde spånrester sträva nedåt och in mellan filen och tanden, helt klart skär filen bättre vid filning av de högra tänderna, i vart fall när man filar bägge sidor med höger hand, hur mycket huggningen påverkar är ju en intressant tanke, dock är den eventuella betydelsen försumbar i det praktiska arbetet.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330255
AKKAMAAN skrev:
Mange skrev:Att huggningen på fil har påverkan är helt naturligt, men det bestämmer inte målsättning eller var slutresultat ska bli, det gör den som håller i filen.

Visa ord som jag håller med på till 100%.
Målen är de samma för alla som håller på med kedjavård.
Men "medlen" är inte desamma. Inte heller hur man definierar målen. En del tycker det räcker med "ungefär" lika långa skärlänkar, och andra tycker att det ska vara "exakt" lika långa skärlänkar. Sen hör det säken att "exakt" för en del, är "ungefär" för andra och vice versa. En del filar med mallar en del utan mallar. Mallar är olika, filrullen tillåter en frigående fil, medan filplattan som sättsfast på filen inte tillåter en frigående fil. Med en frigående fil kan vi ändra filläge för varje drag med filen, och bara rena filtänder kommer att skära i sågtanden.
De flesta som filar, drar två "likadana" fildrag på alla tänder. Men hur vet vi att fildragen är identiska när filtandningen varierar beroende på sida. Och att vrida filen under fildraget, kommer bara att utöka skillnaden mellan höger och vänstertänder.

Har man målsättning att var tand ska bli likadan, strävar man efter det, har man att det ska vara ett antal filtag strävar man efter det. Kruxet är att veta vilken målsättning man ska ha.

Kan väl inte vara så kruxigt att ha som mål att alla tänder skall vara identiska? Kruxet är väl i så fall hur man ska utvärdera att tänderna verkligen är identiska.

Huggningen är ofta vriden för att man ska slippa just att vrida. Det är bra skillnader på olika filars huggning.

Huggningen på en rundfil för sågkedjor är vad jag vet ALLTID vriden, och alltid åt samma håll vad jag vet. Men det kanske finns filar som har sprialen spegelvänd.
Jag har inte studerat skillnaden i huggningen på rundfilar, så det skulle vara intressant att få se riktiga närbilder på alla fabriksnya filar som alla ni andra har i era "garage".


Crom skikt är super tunnt i de flesta fall och stör inte så mycket.

Vi har alla provat att fila ryttarna från kromsidan, och det är väldigt obekvämt för flatfilen, svårt att får den att bita tills man offrat nåot hundratal kvadratmillimeter av flatfilens huggning, och lyckats bryta igenom kromskiktet....Jag tycker det är störande nog....

Som jag påpekat tidigare så är det kromskiktet som definierar skärpan. Och ingen kedjetillverkare eller filtillverkare rekommenderar att man ska fila MOT kromskiktet. Däremot så rekommenderar Timberline att man roterar carbid-slipstifet mot kromskiktet. Men den carbid-slipen har en mycket planare och mera väldefinierad skärspiral. Går nog inte att jämför dessa två tekniker riktigt.



Att hålla filen ren är en förutsättning lika viktig som att ha fil och kedja.

Helt klart så är det viktigt att verktygen är i bättre skick än berbetningsobjektet. Bättre skick avser då också filens skärpa...
Timberlineslipen " gillar " inte kedjor med tjockt kromskikt, kromet vill gärna rulla upp över skärplanet, men med lite bättre fart på carbidstålet med hjälp av skruvdragaren blir resultatet hyggligt.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330258 Det blev ovanligt stillsamt runt den här tråden nu...
Är alla ute i garaget och jämför filning av höger och vänstertänder? :lol:

Ska "tömma mera bensin på brasan" nu...
Instruktionen är ju den att man ska fila alla skärtänder lika, och sedan g sig på och fila ryttarna med samma noggranhet. Jag tycker dagens mallar för ryttarna fungerar bra för ryttarna. Men de fungerar inte så bra för skärtänderna, eller rättare sagt hörnen på skärtänderna. Och här är den lilla tunna filplattan en större bov än de stora U-formade mallen som läggs ovanpå flera skärtänder.
Det här har jag känt till sedan filpalttan kom till i slutet av 70-talet?
Nu testade jag en sån där U-formad mall häromdagen, det här är vad som hände....
raker_guide1.jpg

20150509_080751bafter.jpg

Några tiondels mm av hörnet blev stukat nedåt. Nästan osynligt med blotta ögat om man inte tar ljuset till hjälp. Kromskiktet är väldigt hårt och skört. En sån här böjning gör att kromskiktet spricker i "böjen", kanske till och med på flera ställen. Det här gör att kromen kommer att flaga av lite snabbare i hörnet, som då också kommer att tappa skärpan fortare...
crack_chrome_plating.jpg

All vill ju att den där underställningklacken ska filas ner till samma höjd som mallen säger, grejen med den tunna filplattan är att den kan böjas lite om vi ökar trycket på filen, och då tycker vi att det finns mer att fila ner....och skärtandens hörn blir ännu mera stukat...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330259 Då är det för väl att man fick sitta och " nöta " kedjor i två år i skolan utan några mallar över huvud taget.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

AKKAMAAN  
#330261
anersimyra skrev: Enligt det övre vänstra exemplet torde spånrester sträva nedåt och in mellan filen och tanden, helt klart skär filen bättre vid filning av de högra tänderna, i vart fall när man filar bägge sidor med höger hand, hur mycket huggningen påverkar är ju en intressant tanke, dock är den eventuella betydelsen försumbar i det praktiska arbetet.. :smile:

Det är precis min ide, de vill sträva nedåt och in mellan filen och tanden. Bra att du också tycker filen skär bättre på högertänder. Det befäster min hypotes.
Klart att det inte kanske har så stor betydelse efter att man tank-filat två drag på varje skärlänk. Men hur olika är länkarna när de kortaste är nerfilade till varningsstrecket?
Om vi ger varje fildrag X Newton i tryckkraft, samt en längd på Y cm, på båda sidor, så borde ju då högersidans länkar att vara kortare än vänstersidans?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lite nya infalls-"vinklar" på kedjefilning med rundfil..

anersimyra  
#330272
AKKAMAAN skrev:
anersimyra skrev: Enligt det övre vänstra exemplet torde spånrester sträva nedåt och in mellan filen och tanden, helt klart skär filen bättre vid filning av de högra tänderna, i vart fall när man filar bägge sidor med höger hand, hur mycket huggningen påverkar är ju en intressant tanke, dock är den eventuella betydelsen försumbar i det praktiska arbetet.. :smile:

Det är precis min ide, de vill sträva nedåt och in mellan filen och tanden. Bra att du också tycker filen skär bättre på högertänder. Det befäster min hypotes.
Klart att det inte kanske har så stor betydelse efter att man tank-filat två drag på varje skärlänk. Men hur olika är länkarna när de kortaste är nerfilade till varningsstrecket?
Om vi ger varje fildrag X Newton i tryckkraft, samt en längd på Y cm, på båda sidor, så borde ju då högersidans länkar att vara kortare än vänstersidans?!
Jag tror de flesta upplever att högra sidan är mer svårfilad, för egen del får jag lättare bra resultat på höger sida då det är lättare att föra filen rakt på höger sida. Jag kan helt enkelt " låsa " handled och arm i en position som " leder " filen på ett bra sätt, dessutom blir anliggningstrycket hårdare. På vänstra halvan tycker jag inte att filen " biter " mot botten i tanden, samtidigt som rak filföring är svårare ska man på ett mer aktivt sätt få filen att sträva nedåt i tanden, en huggning som lyfter spånorna borde alltså få filen att sträva mot botten av tanden.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).