sön 17 maj 2015, 12:54#330048
Började ju översynen på sågen med att försöka åtgärda tankluftningen, men tyvärr är tanken inte borrad för tankventilation, pga. av en fadäs i produktionen. Börjar i alla fall med att testa den nya tankventilationspluggen (537 35 95-01) och har det genomborrade tanklocket i beredskap för bot.
Gnistgallret är borttaget sen tidigare, såg att det var sotigt, så det skadade inte att kolla cylindertopp och avgasportens kondition map. sot.
Sen gick sågen inte helt perfekt heller, ty när man gasade upp den från tomgång, så lät den något onomatopoetiskt beskrivet som,
KA-BOOM, KA-BOOM.
Kunde det månne bero på tändningen, bytte därför från det icke-radioavstörda BOSCH WS5F till det avstörda NGK BPMR7A, dock utan någon förbättring. Tänkte därför att gamla stela förgasarmembran i både pump- och styrmembran skulle göra sågen lite mer alert och utan hickandet (
KA-BOOM) vid gaspådrag.
Avsotningen av utblåset, samt en mer optimal inställning av H-nålen, gör att jag nu vid första provet efter återmontering, ändå tycker att sågen går bättre och varvar högre än förut, men ändå nödvändigtvis fyrtaktar. Kan nog snålställa den något mer, men det får bli när sågen är varm och jag har en vedtrave att låta den jobba med.
Sågen hade kvar sitt hickande
KA-BOOM beteende efter ihopmonteringen, så jag provade först med ett par olika tändstift, BOSCH WS5F och NGK BPMR7A, men med ingen skillnad. Sen med återmonterat NGK-stift, när jag tog fram telefonen för att dokumentera med en ljudinspelning det hickande ljudet, ja då slutade den med den olaten. Nu går sågen bättre än tidigare vad jag kommer ihåg, svarar riktigt bra på gasen och fyrtaktar fortfarande vid fullgas i det tomma. Få se nu om hickan har försvunnit för gott??
Ref:
♦ Tankluftning
Tankluftning♦ Tankluftning (fadäs av Jonsered)
Tankluftning♦ CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning
CS2152 (HVA 353) Ombyggnad tankluftning