Friluftsliv, Naturturism

Skoter och fyrhjulsåkande

41 inlägg 35260 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#313097 Har en fundring ang detta ofog som drabbar oss skogsägare med jämna mellanrum. Skulle inte lagen kunna ändras så att det ALLTID krävdes markägarens tillstånd att köra i skog och mark. Köra på barmark är ju förbjudet om det inte sker i samband med arbete i skogen, även då för mig som äger skogen. Men om det råkar snöa lite, då ska var och en ut i skogen o köra. Och vem vet vad som finns under snön?? En tallås med sora fina tallar är ju jättfin att köra på. Men att markägaren har planterat ny tall och är även rädd om de självsådda som finns under snön finns det inte många som tar hänsyn till. Och har åkare varit framme ska då jag ta vederbörande på bar gärning samt bevisa att det var just hans/hennes skoter som gjorde skadan. Inte lätt när skiftet ligger 5 mil från hemmet. Och om flera åker på rad - Vilken skoter/fyrhjuling gjorda skadan? Var det nr:1, 2,3 osv?? Sen sa länsstyrelsen att man kunde sätta upp skyltar. Javisst. Lätt gjort !! En tallås på 4 hektar. De kan ju komma från 360'. Då frågar man sig... Avstånd mellan skyltar? Höjd på skyltar? Ska de vara på olika språk? Vem ska betala för dessa osv.
Tillfälliga stickvägar som planteras igen är också svårt att få ha ifred. Bara att köra för det "ser ut" som en väg.
Det känns som att markägaren plötsligt har fått en massa extra sysslor pga av att mängden motordrivna fordon bara ökar. Kan då inte dessa motorintresserade människor samlas på motorbanor och dyl där de kan köra utan att göra nån skada.
Om nån skada på marken/plantor ska göras, kan väl markägaren själv bestämma om, när, hur och varför den ska göras.
Så jag tycker at motordrivna fordon ska förbjudas på annans mark, oavsett årstid.
Vad tycker ni övriga om detta? Många ömma tår kanske...?

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Zetor 25  
#313098 Håller fullständigt med dej!

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

MattiasH  
#313100 håller helt o fult med dig. de e iaf inga markägar tår du trampar på.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

anersimyra  
#313109 I de två tidningar som handlar om ATV ( ATV och terrängmagasinet ) nämns aldrig en rad om terrängkörningslagen. Tvärtom handlar de flesta artiklar om körning över myrar och i vattendrag, de har stora bildreportage där det visas hur rader av hjulingar kör sönder skog och mark. Läsaren förespeglas alltså att körning i terräng på annans mark är helt ok.. :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

ruth  
#313114 Jag tycker också det ska förbjudas. Jag brukar kopiera artiklar där det står att skoteråkning inte tillhör allemansrätten, och så lägger jag de i brevlådorna runt om i byn. Där jag har mark finns det nämligen folk som tror att det är allemansrätten som gäller när det handlar om att köra skoter. Jag har själv stått och försökt diskutera med vissa skoteråkare, och det är inte lätt för de fattar inte.

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

anersimyra  
#313115 Terrängkörningslagen är heller inte mycket att " hänga i julgranen." För ett par år sedan blev några ATV åkare friade då åklagaren inte kunde visa att syftet med körningen var att förstöra själva terrängen.. :surp: :shock: .. :oops: :oops:

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

isteskog  
#313119 Förbjud all körning på annans mark utan avtal!

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

80-90  
#313121 helt rätt ...

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313131 Medhåll här med!
Har själv inga problem med 4-hjulingar, peper,peppar.

Avatar Fallback

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Tosca  
#313159 I en sån här fråga borde väl LRF faktiskt kunna göra nytta och verka för en lagändring?

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313207 Instämmer i kören. Terrängkörning ska kräva markägarens tillstånd och därmed basta.

Admin: vad tog håll med-knappen vägen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Fredrik Reuter  
#313302 Hej,
Nu ska det fungera va?

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313336
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Nu ska det fungera va?

Japp! :-BD
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

TJWJohnsson  
#313346 Om man förbjöd detta så slapp man ta dessa eviga diskussionerna vid skiftet när de kommer. Raka besked med skriftligt avtal från markägaren som nån skrev. Nån skrivelse till riksdagen
kanske vore på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoter och fyrhjulsåkande

ThisNickIsTaken  
#329901 Vad innebär terrängkörningslagen?
Körning i terräng på barmark med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet. Förbudet gäller alla, såväl allmänhet som markägare, oavsett om det fnns förbudsskyltar eller inte. För att få köra i terrängen räcker det alltså inte med att markägaren tillåter körning.
Undantag från förbudet att köra i terräng
Det fnns vissa undantag från förbudet att köra på barmark. Även den som omfattas av något av undantagen är skyldig att köra försiktigt och ta hänsyn till omgivningen. Undantagen gäl- ler främst de som i sitt arbete behöver köra i terrängen. Några undantag är:
• statliga och kommunala tjänstemän i tjänsteärende,
• skötsel av park-, idrotts- eller friluftsområden,
• projektering, byggande och underhåll av vägar, kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar, radio- och teleanläggningar,
• hämtning av fälld björn, älg, hjort eller fällt vildsvin vid jakt till lämpligast belägna väg.

Detta regleras tydligt i terrängskörningslagen och terrängkörningsförordningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).