Jim_the_one skrev:, dock kan jag förstå folk som bor i en större by inte är så beroende av körkort, dom behöver ju inte sitta å vänta 2 timmar på nästa buss eller till nästa dag om det är ännu mer obygd.
Fast bilkörkortet ger ju fler möjligheter än motorsågskortet.
Jim_the_one skrev:Lustig kombo med att vara skoltrött men ändå skriva bättre än 97% av dagens unga. nu är jag iof inte så gammal själv men känner mig som surgubbe allt för ofta.
Vilket körkort du ska satsa på först är ju lite knivigt. Billigast torde ju vara motorsågskortet. Med bilkörkortet kommer ju kostnader såsom bil som inte är direkt gratis.
Själv bor jag lite ute på landet så att ta körkort när jag va 18 var en självklarhet, dock kan jag förstå folk som bor i en större by inte är så beroende av körkort, dom behöver ju inte sitta å vänta 2 timmar på nästa buss eller till nästa dag om det är ännu mer obygd.
Fast bilkörkortet ger ju fler möjligheter än motorsågskortet.
Hema skrev:Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du passerar med, 372, 576 eller 390?
Blivande snickare skrev:Hema skrev:Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du passerar med, 372, 576 eller 390?
Tror det är en 576?
Hema skrev:Vad kul och höra, samt grattis till att du fått in en fot i en ny verksamhet. Fråga kolon, vad är det för såg du posserar med, 372, 576 eller 390?
Edit: stavfel.
JF skrev:Grymt Rivaren! Vilken härlig tråd du skapat! Jag förstår att arboristjobbet lockar och bra gjort att ha kommit in dig på ett ställe.
Med det sagt vill jag ändå tipsa dig att vidga visionen till att även inkludera röjning. Röjningsbehovet i landet är stort och än så länge är manuell röjning effektivare än maskinell. Dessutom är det lättare att få praktik hos någon bonde. Röjning brukar det finnas gott om på gårdar, samt att röjsågen är mycket mindre farlig än motorsågen.
Utnyttja ditt umgänge till att hitta nån som känner nån som har skog och försök få till en praktik. Det kanske finns nån här på forumet?
Lycka till!
Göt skrev:läste den här tråden när den började och nu. Undrar om du inte funderat att lägga lite tid på komvux för att få in gymnasiekompetensen ta ett ämne i taget så behöver du inte vara borta från jobbet så mycket...
mooos73 skrev:Nu är jag dock inte anställd som lantmätare eller läkare, utan som rivare, vilket är bottenskrapets bottenskrap.
Så ska du inte se det! Alla jobb är lika viktiga, annars skulle dom inte finnas.
Förstår dock att du vill byta då skogen har en effekt på dom flesta människor som är bra!
Med ditt driv borde det gå vägen men B körkort måste vara prioriterat för det ger så många fler möjligheter till arbete!