Skogsekonomi

Bolagsformer för skogsfastigheter

9 inlägg 8767 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bolagsformer för skogsfastigheter

MNilson  
#329002 Hejsan!

Jag funderar på att köpa en fastighet på ca 30 ha men är ny på det här med skog. Det jag just nu funderar över är i vilken bolagsform jag ska driva det. Jag är lyckligt lottad och tjänar så att jag kommer betala marginalskatt om inkomsten ökar ytterligare. Går det att låta min enskilda firma hyra ut marken till ett nystartat aktiebolag som driver verksamheten? Fördelen är att jag i så fall kan plocka ut vinsten som aktieutdelning. De år man inte plockar ut någon aktieutdelning går den dessutom att rulla vidare. Finns det några nackdelar? Eller vet du någon annan lösning på samma problem?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bolagsformer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329006 Du kqn skjuta upp skatt på ungefär smmq sätt om du driver det som näringsverksamhet

Avatar Fallback

Re: Bolagsformer

Schmidt  
#329014 Rekommenderar varmt "Skogsägarens företagsbok". Att använda skogen att skatteplanera med är bra men till en början kan det vara bra att ta hjälp av någon som kan.

Här är länk till boken: http://www.lrfkonsult.se/din-verksamhet ... retagsbok/

Det reds ut många olika verktyg att använda för att sänka din skattebas - också fördelar och nackdelar med AB kontra enskild firma.

Grattis också till tankarna på skogsinköp, en höjdargrej! Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Bolagsformer

Camwood  
#329060
MNilson skrev:Hejsan!

Jag funderar på att köpa en fastighet på ca 30 ha men är ny på det här med skog. Det jag just nu funderar över är i vilken bolagsform jag ska driva det. Jag är lyckligt lottad och tjänar så att jag kommer betala marginalskatt om inkomsten ökar ytterligare. Går det att låta min enskilda firma hyra ut marken till ett nystartat aktiebolag som driver verksamheten? Fördelen är att jag i så fall kan plocka ut vinsten som aktieutdelning. De år man inte plockar ut någon aktieutdelning går den dessutom att rulla vidare. Finns det några nackdelar? Eller vet du någon annan lösning på samma problem?

Det vore ju bra om man kunde ta ut ALL VINST som kapital om man har en skogsfastighet!!! Lägg ut receptet på forumet när du har färdigställt din första taxering. :geek: :ugeek: :smile: :grin: :wink: :???: :grin: :grin: :grin: :grin:
ps du skulle vare den första som lyckas med det!!

Avatar Fallback

Re: Bolagsformer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329068 Som kapitalvinst? Räntefördelming heter det då.

Avatar Fallback

Re: Bolagsformer

Schmidt  
#329425 Har gått i funderat på det här lite, ni som vet får gärna rätta mig:
Skulle man starta AB för att driva ett eget skogsbruk så torde det väl bli en sorts dubbelbeskattning? (22 % för bolaget och sedan 30 % på utdelningen för aktieägaren)?

Räntefördelning bygger väl på att få beskatta det satsade kapitalet i en enskild firma (alltså inköp av mark, maskiner etc) på samma sätt som en investerare beskattar sin vinst vid ex aktiehandel? Alltså flytta över en del av skattebasen från inkomst av näringsverksamhet till inkomst av kapital (beskatta 30 % istället för att bygga på marginalskatten).

Fördelarna torde väl väga för att inte skapa AB vid köp av en 30 ha skogsgård? Detta med tanke på möjligheterna att planera skatten på olika sätt vid enskild firma. Om man startar ny enskild firma finns det väl också möjlighet att använda ev underskott på många olika sätt?

Användarvisningsbild

Re: Bolagsformer

svampbob  
#329461
Schmidt skrev:Har gått i funderat på det här lite, ni som vet får gärna rätta mig:
Skulle man starta AB för att driva ett eget skogsbruk så torde det väl bli en sorts dubbelbeskattning? (22 % för bolaget och sedan 30 % på utdelningen för aktieägaren)?

Räntefördelning bygger väl på att få beskatta det satsade kapitalet i en enskild firma (alltså inköp av mark, maskiner etc) på samma sätt som en investerare beskattar sin vinst vid ex aktiehandel? Alltså flytta över en del av skattebasen från inkomst av näringsverksamhet till inkomst av kapital (beskatta 30 % istället för att bygga på marginalskatten).

Fördelarna torde väl väga för att inte skapa AB vid köp av en 30 ha skogsgård? Detta med tanke på möjligheterna att planera skatten på olika sätt vid enskild firma. Om man startar ny enskild firma finns det väl också möjlighet att använda ev underskott på många olika sätt?


En kombination av att ha både AB och enskild är nog bäst. Det är bara 20% skatt på aktieutdelningen i små AB. Helt korrekt så är det 30% skatt på utdelningen men du ska bara ta upp 2/3 av utdelningen.

Avatar Fallback

Re: Bolagsformer

haggloader  
#329541 En f.d. medarbetare vid LRF förklarade för mig att lrf introducerade iden med driftaktiebolag för att kunna fakturera kunden mera pengar och att försvåra för kunden att lämna byrån och skötta ekonomin själv eller med hjälp av ekonomiintresserad vän.

Avatar Fallback

Re: Bolagsformer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#329591
Schmidt skrev:Räntefördelning bygger väl på att få beskatta det satsade kapitalet i en enskild firma (alltså inköp av mark, maskiner etc) på samma sätt som en investerare beskattar sin vinst vid ex aktiehandel? Alltså flytta över en del av skattebasen från inkomst av näringsverksamhet till inkomst av kapital (beskatta 30 % istället för att bygga på marginalskatten).


Jo, så om man inte avkastar mer än vad man kan ta ut i räntefördelning så är det kapitalvinst. Och beroende på hur mycket man har satsat, så kan det bli hela.

Fördelarna torde väl väga för att inte skapa AB vid köp av en 30 ha skogsgård? Detta med tanke på möjligheterna att planera skatten på olika sätt vid enskild firma. Om man startar ny enskild firma finns det väl också möjlighet att använda ev underskott på många olika sätt?


Verkar mest jobbigt att även ha AB. Kostar mer, och man kan inte göra allt själv. Administrationen blir jobbigare. Men visst, ,man kan ju anställa sig och ta ut personalförmåner som gymkort, så några hundringar blir det nog... ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).