Skogsvagn (Huggarvagnar)

Renovering av Lima Vajerkran.

14 inlägg 13244 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renovering av Lima Vajerkran.

Jonas82  
#323000 Nyss köpt en Lima vajerkran med hyd sväng från 1981 i gott skick. Drog ut ca 8kubik timmer sen gick kedjan av.
Så jag började kika och nu är den helt nedplockad själva vinschen. Kommer byta ut båda dreven, kedjan, bromslamellerna som sitter på vardera sida om stora drevet och 4st lager som jobbat övertid. Kanske inget lägga slantarna på kan tyckas..
Men eftersom den jobbat fint med originaldelarna i 34år så kan den säkert med lite kärlek jobba 20-30år till. Gamla enkla grejer är sånt som jag anser ska bevaras. Ska försöka lägga upp någon bild och info om vart jag får tag i delarna om någon skulle ge sig på samma sak.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323011 Hej, kul att du vill renovera. Men ofta är det rätt billigt att få tag i fullt fungerande vajerkranar.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Jonas82  
#323014 Denna var billig, men billigt renovera åxå, och då vet jag att den verkligen funkar sen. Kikat på flera kranar innan jag hittade denna till kanonpris.
Tyvärr var dom flesta i mkt dåligt skick då dom stått ute i regn å rusk. Denna kran har alltid stått inne men allt har en livslängd, ändå imponerad att den höll i 34år.
Och då var det att kedjan gick, sedan fick jag hybris och började gå igenom allt. Hade säkert funkat nått år till men lika renovera allt så slipper jag haveri när man larvat ut på skiftet och hinner precis
ställa för vinschning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Benny Nilsson  
#323137 Vi har en likadan Lima kran. Funkar bara bra! :-BD
Var köper man delar till dom?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Jonas82  
#323188 Problemet är just delarna, men ska in hos sesemic i Piteå och höra mig för, kedja och drev skulle mest troligt gå få tag i billigt. Lager brukar ju vara billigt.. Kommer skriva ner alla nuffror och info då jag hittat rätta grejerna. Det som verkar lite svårare är bromslamellerna som sitter på vardera sida om stora drevet. Vet inte om det är original men kedjespännaren på min är ett fjäderbelastat drev. Detta hade jag tänkt bygga om till vanlig kedjerulle med bultjustering så kedjan inte får chansen att börja hoppa.. Allt såg fräscht ut men då jag öppnade upp så var lagrena slut, dreven i sämre skick och kedjan kass. Så tog beslutet fixa allt. Inte någon stor kostnad för att få ut ytterligare 20-30års tjänst ur kranen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Huggar Herman  
#323429 Jag hade en senare modell med en kraftigare dubbelram, men vinschen ser ut att vara densamma. Den blev isärriven efter att fjädrarna som håller isär lamellplattorna tagit slut. Tyvärr blev den aldrig ihopmonterad igen. Men, tror du inte att det blir billigare att byta ut den mot en hydrauldriven vinsch än att renovera?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Jonas82  
#323548 Lämnat in delarna idag så dom kunde forska i vad lager osv det är. Skulle få ett kostnadsförslag på lager, drev, kedja och bromslameller.. men han trodde runt 1500kr så vi får se. Är det så så är det bra mkt billigare renovera än köpa en hydraul vinsch..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Huggar Herman  
#323551 Nej, det var väldigt bra pris för delarna.
Kör på renovering i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Jonas82  
#329052 Tog lite tid men nu har jag hämtat 3 nya lager, nytt mindre drev och kedja. 713kr plus omsvarvnig för bytet av lilla drevet 500kr. Bromsarna tvättades grundligt och beslutade att dom håller några år till. Axial lagret tvättats och uppsmort. Så ska börja skruva ihop allt vid tillfälle. Blir ny vajer på 50m ca 1000kr. Allt ink moms.. så vart betydligt billigare än köpa en annan bättre beggad kran. Ska försöka ta lite bilder och lägga upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

åberg  
#329352
Jonas82 skrev:Ska försöka ta lite bilder och lägga upp.


Det är alltid uppskattat. :smile:

Avatar Fallback

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

åberg  
#332438 Vill inte vara tjatig, men blev det nån bild tagen? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Jonas82  
#332623 Ska ta tag i detta.. Inte ens hunnit ut i garaget än. Håller på och renoverar en Norrbottensgård för fullt så tyvärr har kranen blitt lidande.
Men ska ev försöka hinna börja med kranen till helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

Denny  
#551147 Är det någon som har en instruktionsbok till en sån här kran? Heter 2000 tror jag. Precis skaffat en och det hade vart bra å veta inställningsmått osv nu när den ska smörjas upp

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Lima Vajerkran.

halvproffs  
#551150
Jonas82 skrev:Ska ta tag i detta.. Inte ens hunnit ut i garaget än. Håller på och renoverar en Norrbottensgård för fullt så tyvärr har kranen blitt lidande.
Men ska ev försöka hinna börja med kranen till helgen.


Snart gått 4 år, så är du nöjd med kranen och gärna bilder som du lovat :mrgreen:
@Jonas82

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).